De niet te geloven supercar: 612kg en 2.500pk

De doorsnee lezer hier op autofans.be droomt over een S-line van Audi, een Ferrari of een Lamborghini. En laat ons eerlijk zijn, tegen een Mosler MT900 GTR XX zeggen we ook geen neen. Die wagen trekt zijn sprintje naar honderd in amper 3,1 seconden. Hoewel wij er een moord voor zouden doen, dachten John Gocha en zijn bedrijf daar nét dat beetje anders over. Zij hebben zich gewaagd aan een herwerkte versie van die Mosler MT900 GTR XX. Met de gepaste nickname 'Land Shark' zou deze wagen wel eens de beste sportwagen ooit gemaakt kunnen zijn. Hoewel .. dit zijn briljante maar misschien wel onmogelijke cijfers.

Eerste overdonderend getal is het gewicht. Met amper 612 kilogram (volkgetankt!) kan je deze wagen een pluimpje noemen. In vergelijking van het vorige model, is deze niet minder dan 250kg lichter. De wagen rijdt op een combinatie van bezine, methanol, ethanol en waterstof. Met die verscheidenheid in 'brandstof' kan het bedrijf de wagen laten registreren in California als zijnde hybride. Een hybride monster-super-car dus. Het plaatje lijkt écht te perfect.

We krijgen echter een nog tweede zeer nare wending. Want de motorisatie is wel heel grondig aangepakt. Gocha beweerd deze wagen te hebben opgewerkt tot een vermogen van 2.500 pk (met dank aan de twin-turbo's). Het aluminium motorblok en cilinders kreeg verschillende maten van injectoren. Die, in combinatie met racerij benzinepompen, maken het mogelijk om 22.7l per minuut in de motor te pompen. Er kan naar eigen zeggen héél snel gereden worden met deze wagen, al is de duur beperkt. Om het gewicht van de motor minimaal te houden, werd er overvloedig gebruik gemaakt van ceramic, titanium en carbon.

In de inleiding van dit artikel vertelde ik, dat de MT900 GTR in amper 3.1 seconden de 100km/u bereikt. Na het lezen van de cijfers van dit model, zal je niet verbaasd zijn als ik zeg dat deze wagen er amper 2.5 seconden over doet. Hij bereikt 240km/u in 6.7 seconden en de 400 km/u in amper 17.5 seconden. Het wordt nog indrukwekkender als we de sprint-to-stop-tijd berekenen. De wagen vertrekt, bereikt 240km/u en komt tot stilstand in 8.7 seconden! Dat is sneller dat de Ultima GTR 0-100-0 die het destijds in 9.4 seconden klaarspeelde.

De aerodynamica van deze wagen is nagenoeg perfect. Met een extra aerodynamica kit, nieuwe bumper vooraan, aanpasbare vleugel uit carbon achteraan, nieuwe luchtinlaten aan beide zijkanten, dak en motorkap etc... De ophanging is volledig uit titanium gebouwd. De gehele wagen werd ook aangepast om voldoende downforce te genereren.

Om nog even terug te komen op het gewicht, 612 kilogram. Hoewel dat ongelooflijke getal wist Gocha er TOCH een Alpine 7.1 Dolby Digital DVD systeem in te bouwen samen met een in-car PC en GPS. Misschien gebouwd uit karton? Het lijkt ons alvast onmogelijk.

Onmogelijk zeggen we, maar Gocha heeft op haar planning wel een ritje op de Nurburgring staan... en daar kijken wij héél hard naar uit.

 

Reacties: 3 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Die auto weegt geen 250kg, 13:04
afbeelding van Die auto weegt geen 250kg,

Die auto weegt geen 250kg, maar 861kg! het is 250kg lichter dan de GTR XX.

Quin 13:06
afbeelding van Quin

250 kg zou inderdaad wel heel geschift zijn :D

pieter 13:09
afbeelding van pieter

Bij deze. Verkeerd gekeken, leek me idd al absurd. Die 2.500pk bracht me danig in de war :)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws