Daar waar het grote plan om de schulden in aandelen om te zetten gisteren nog werd geweigerd door de obligatiehouders zou de weegschaal nu toch plots terug naar de positieve kant overhellen. Een groep van belangrijke obligatiehouders zou dan toch nog hebben ingestemd met een verbeterd aanbod om het herstructureringsplan van GM te aanvaarden. Het eerdere aanbod hield in dat de obligatiehouders 10% zouden krijgen in het gereorganiseerde bedrijf in ruil voor 27miljard grote schuldenberg. Dit aanvaardden ze dus niet. Hier wordt nu nog warrants aan toegevoegd die het recht geven om nog eens 15% te kopen. Deze hogere vergoeding zou moeten volstaan om de obligatiehouders te doen instemmen dat GM een aantal winstgevende onderdelen verkoopt aan een nieuw bedrijf dat door de overheid zou worden opgericht. Washington zou 72,5% in handen krijgen van dit 'nieuwe GM', en een stichting die verbonden is aan de UAW (United Auto Workers) zou recht hebben op 17,5%.
Deze constructie zou het mogelijk moeten maken om een snelle doorstart te bewerkstelligen, waarbij de termijn van een gerechtelijk akkoord tot een minimum wordt herleid. Het GA wordt daarentegen wel met zekerheid op maandag 1juni aangevraagd.
Een gerechtelijk akkoord kan volgens het Belgisch handelsrecht aan een ondernemer of onderneming worden toegestaan als die tijdelijk haar schulden niet kan betalen of als er moeilijkheden zijn, waardoor het voortzetten van de onderneming bedreigd wordt.
Het kan de voorbode van een faillissement zijn, maar het zou ook de redding kunnen betekenen. Dat is ook de bedoeling van een gerechtelijk akkoord; het kan alleen worden toegestaan als het economisch herstel mogelijk is.
Het gerechtelijk akkoord en het faillissement maken in België deel uit van het handelsrecht; het geldt dus enkel voor handelaars. De bevoegde rechtbank is de rechtbank van koophandel, ook handelsrechtbank genoemd.
Het gerechtelijk akkoord kan toegestaan worden op aanvraag of van ambtswege op initiatief van de kamer voor handelsonderzoek.
De rechter kent een voorlopige opschorting van betaling toe voor een observatieperiode van maximaal zes maanden. Er wordt een commissaris inzake opschorting aangesteld, die de ondernemer zal bijstaan; er kunnen ook meerdere commissarissen zijn.
De schuldeisers doen aangifte van hun schuldvorderingen.
Er wordt een herstel- of betalingsplan opgesteld, dat in een gedeeltelijke en definitieve opschorting van de schulden kan voorzien.
De rechtbank kan die definitieve opschorting goedkeuren als een meerderheid van de schuldeisers, die in waarde meer dan de helft van de vorderingen vertegenwoordigen, hiermee instemmen. Ook de schuldeisers die niet akkoord zijn, ondergaan dan noodgedwongen het verlies.
Als het plan niet lukt, kan een faillissement volgen.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 4 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 4 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 21 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden