MultiAir motor debuteert in Alfa Romeo MiTo

Alfa Romeo MiTo MulitAir Engine

Alfa's kleinste en jongste model krijgt als eerste wagen van het Fiat concern de nieuwe MultiAir motor onder de kap. Het betreft een reeks van 1.4l grote turbomotoren die speciaal zijn ontworpen om meer kracht te etaleren zonder daarom meer te gaan verbruiken. Wat er zo speciaal is aan deze MultiAir motor? Wel, het uniair-systeem past continu de kleppen waardoor de luchtstroom verbetert. Hierdoor zou er een koppeltoename van zo'n 20% gerealiseerd kunnen worden alsook een vermogenstoename van 10-15%. Het beste nieuws is dat je eveneens een verbruiksvermindering kan optekenen van zo'n 8 à 10 %. Het eerste model waarop deze techniek zal worden toegepast is de Alfa Romeo MiTo 1.4T.

Het blok zal dan zo'n 170pk leveren wat toch zo'n 15pk meer is dan

de door ons geteste versie. Hierdoor wordt de MiTo net ietsje meer een directe concurrent van kleine scheurijzers als de Mini Cooper S.

Alfa Romeo MiTo MulitAir Engine

Verwacht de MiTo met MultiAir techniek tegen september in de showroom!

 

via alfablog

 

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Wim 14:28
afbeelding van Wim

175 is idd toevallig net evenveel als in de Cooper S

Hannes 16:22
afbeelding van Hannes

Ja, en Vanos bestaat al sinds halverwege de jaren '90. Dat is ook tijdig van fiat. Bij bmw is bijna elk model uitgerust vanos itt hier bij fiat maar 1 type motor.

TechnoPatat 16:35
afbeelding van TechnoPatat

kdenk dat dit systeem iets beter zal uitgewerkt worden dan bij bmw, die variabele kleppen zitten al bijna op elke motor (m'n S60 2.4 d heeft dat zelfs :p), maar om 170 pk uit een 1.4 te halen moet je al ietwat je best doen, bij bmw hebben ze veel fijne blokjes, maar het zijn maar de M-modellen en de .35i die de 100 pk per liter halen ...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws