Wie gedacht had dat BMW voortaan zijn technologische M5-toverboek terug in de kast zou stoppen heeft het mis. De opvolger van de (af en toe) bekritiseerde E60 zal de lat motorisch en technologisch terug hoger leggen. Velen dachten dat de twin-turbo V8 uit de X6/5 M ook in de nieuwe supersaloon uit München te vinden zou zijn, maar dat idee mag geschrapt worden. In plaats daarvan komt een twin-turbo V10 die met de 600 pk grens flirten zal.
Het pk-kroontje dat zich nu nog in Ingolstadt bevindt zal dus terug naar München verhuizen. Uiteraard heeft BMW ook aan het milieu gedacht en zal de V10 onder andere over uitschakelbare cilinders beschikken, zoals we die al kennen uit de HEMI-blokken. Naar verwachting komt ook KERS - dat we nu uit de F1 kennen - naar de weg. Een systeem dat gebruik maakt van de vrijgekomen remenergie om deze vervolgens op te slaan in batterijen. Wanneer de bestuurder dan op een knop duwt kan hij gedurende enkele seconden gebruik maken van extra kracht. Al is het nog maar de vraag of het zover zal komen met KERS want in de praktijk hebben de meeste F1 teams de techniek al verworpen vanwege te weinig efficiënt. Waarmee dus ook de ontwikkeling grotendeels stoppen zal.
via: autoexpress
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 10 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 23 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden