iQ krijgt een elektrisch vervolg

In 2010 zal een volledig elektrische variant op de markt verschijnen van de Toyota iQ (klik voor rijtest). De elektrische iQ (intern BEV genoemd, Ballery Electric Vehicle) zal een eigen body krijgen, waardoor dit model volledig op zichzelf zal gaan staan. Toyota wil daardoor laten blijken dat ze niet dezelfde weg wil opgaan als de iQ. Volgens chief engineer Hiroki Nakajima heeft de iQ het premium gedeelte voor haar rekening te nemen. De BEV zou zich daaronder moeten positioneren. Qua motorisatie zal de iQ in elk wiel een aparte elektrische motor krijgen. Die batterijen dienen acht uur op te laden en zullen 150km ver reiken.

De productie van deze BEV is voor Toyota ook de eerste keer dat ze de lithium-ion batterijen in massa productie zullen gaan brengen. Naast de nieuwe body en motorisatie is er nog een verschil met de huidige iQ. Het interieur zou er namelijk een pak beter gaan uit zien. Nakajuma beseft dat de huidige iQ te veel plastic draagt. Vreemd, want de iQ was toch premium?

via autocar

In 2010 zal een volledig elektrische variant op de markt verschijnen van de Toyota iQ

(klik voor rijtest). De elektrische iQ (intern BEV genoemd, Ballery Electric Vehicle) zal een eigen body krijgen, waardoor dit model volledig op zichzelf zal gaan staan. Toyota wil daardoor laten blijken dat ze niet dezelfde weg wil opgaan als de iQ. Volgens chief engineer Hiroki Nakajima heeft de iQ het premium gedeelte voor haar rekening te nemen. De BEV zou zich daaronder moeten positioneren. Qua motorisatie zal de iQ in elk wiel een aparte elektrische motor krijgen. Die batterijen dienen acht uur op te laden en zullen 150km ver reiken.

De productie van deze BEV is voor Toyota ook de eerste keer dat ze de lithium-ion batterijen in massa productie zullen gaan brengen. Naast de nieuwe body en motorisatie is er nog een verschil met de huidige iQ. Het interieur zou er namelijk een pak beter gaan uit zien. Nakajuma beseft dat de huidige iQ te veel plastic draagt. Vreemd, want de iQ was toch premium?

via autocar

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws