BMW 7 & X6 Active Hybrid

BMW Active Hybrid

Naar analogie van de H7 stelt BMW z'n milieuvriendelijke telgen voor in de vorm van de 7-reeks en de X6.

 

De BMW 7 lijkt me te lijden aan het 'Jeckel & Hyde' syndroom met een gigantische geblazen V8 turbo die wordt bijgestaan door een elektromotor waardoor het geheel kan pronken met een laag verbruik. Mede dankzij nog wat technische ingrepen zoals driestaps injectie zou het gemiddeld verbruik rond de 9,4 liter per 100 km liggen terwijl 'slechts' 219 gram CO² per kilometer de atmosfeer wordt ingeblazen. Al bij al geen slechte cijfers als je bekijkt welk vermogen dit 'groentje' op straat zet: 342Kw of 465 pk en 700Nm koppel zijn geen waarden om met te spotten. Er zijn hardcore vervuilende sportwagens die het minder doen en dan nog zonder één moment bij het milieu-aspect stil te staan. Verder kan de 7 beroep doen op een aantal gekende trucjes zoals het start-stop systeem, al is de 8 traps automatische versnellingsbak net iets minder gangbaar.

 

Ook de X6 krijgt van BMW een vergelijkbare behandeling met eenzelfde aandrijving die hier nét iets betere prestaties neerzet: 300Kw of 485pk en 780Nm koppel perst men uit deze X6, mede dankzij een tweede elektromotor. Net als in de 7 is er de mogelijkheid om volledig op elektriciteit te rijden, al lijkt me de radius van de lithium-ion batterijen beperkt. Qua versnellingbak moet deze SUV het met één versnelling minder doen, al zal je dit worst wezen als je de cijfers verder bekijkt: 0-100km/u in 4.9 seconden terwijl de verbruikscijfers niet veel afwijken van die van de 7. Blijkbaar hebben ze uit dit rampjaar in de F1 toch iets kunnen halen aangezien we nu ook een afgeleide van het KERS systeem z'n intrede zien doen.

 

Uiterlijk krijgen de beide modellen de verplichte badges en een exlusief nieuw kleurtje, Bluewater metallic genaamd. De X6 krijgt er zelfs een 'powerdome' bovenop om z'n prestaties als krachtigste SUV te benadrukken.

 

BMW Active Hybrid
BMW Active Hybrid
BMW Active Hybrid
BMW Active Hybrid

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws