De meeste wagens in deze tijd kunnen een laag verbruik, leuk design, .... voorleggen. Niet bij alle merken is dit het geval. In het geval van Fiat spreek ik voornamelijk over de Fiat Seicento. De wagen heeft wel een acceptabel design maar dat is ook alles. Fiat is niet de enige met een slecht model in het gamma. De komende 2 weken komen er nog 2 slechte wagens uitgebreid aan bod. Om te beginnen nemen we de Fiat Seicento. De kleine stadswagen van Fiat is al leverbaar vanaf 1997 en is nog altijd in productie. De wagen zou al gerust op pensioen mogen gaan want buiten een redelijk, aantrekkelijk uiterlijk en een kleine prijs heeft deze wagen niet zoveel te bieden.
Als je bij de plaatselijke Fiat dealer binnenstapt kan je kiezen uit 2 versies van de Seicento. De eerste versie is de 1.1 Base met een basisprijs van 6.610 €. Zoals het woord 'Base' al zegt moet je in deze versie niet te veel van de uitrusting verwachten. De 1.1 Base krijgt ABS, een airbag voor de bestuurder, athermische ruiten en een onderhoudsboekje standaard mee. De tweede en laatste versie is de 1.1 50th anniversary die al beschikbaar is vanaf 7.560 €. In deze versie krijg je dus alles van de eerste versie en ook nog centrale vergrendeling en elektrische ruiten op de kop toe. Opvallend is dat je bij Fiat voor je veiligheid moet betalen. Bijvoorbeeld voor mistlampen en een airbag voor de passagier moet je volgens de Italianen bijbetalen. Belachelijk is dat je voor een simpele CD-speler, stuurbekrachtiging, neerklapbare achterbank en een reservewiel **ook **moet bijbetalen! Als u graag de voorgaande opties op u Seicento had willen zien dan mag u nog eens 1120€ bijbetalen. Qua veiligheid heeft de Seicento zich al van zijn beste kant laten zien. De mannen van euroncap hadden de Seicento al eens aan hun testen onderworpen en hij scoorde maar liefst 1 ster. Voor de botstest klik hier.
Mileuvriendelijk is de kleine Italiaan ook niet. Het kleine motortje van de Seicento verbruikt 7.9 l/100 km in de stad, 4.8 l/100 km buiten de stad en gemengd ongeveer 5.9 l/100 km. Hij stoot 139g /km uit en heeft 14.5 seconden nodig om de 100 km/u te halen. Fiat beweert dat de topsnelheid van de Seicento 150 km/u is maar ik zou dit toch niet durven proberen met zo een lichtgewicht. Gelukkig biedt Fiat ook veiligere,mileuvriendelijkere, ... auto's aan.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 8 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 8 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden