Nu de vijfcilinderdiesel van de Touareg geschrapt zijn, gaapt er een gat onder de kleinste diesel van de nieuwe generatie. Volkswagen past daar een mouw aan en introduceert een 2.0 BiTDI. Die motor werd voor het eerst gemonteerd in een Audi-concept in 2007 en zag onlangs het commerciële levenslicht in de T5 Transporter van Volkswagen. De Bi- in de naam staat voor een turbo met twee stappen, waardoor hij meer vermogen voortbrengt.
Voorlopig was dat beperkt tot 180 pk en 400 Nm, omdat de transmissie niet meer aan kon. Op de Touareg wordt echter gebruik gemaakt van een ander type versnellingsbak, waardoor plots wel een steviger vermogen mogelijk is. Met 204 pk en 450 Nm is dit de krachtigste 2.0 TDI van het ogenblik. Binnenkort wordt deze motorisatie ook in de nieuwe Passat en Sharan en de Audi A3 geplaatst. De huidige 3.0 V6 met 240 pk stijgt tegen 2011 ook een trapje, met de dubbele turbo bereikt hij een vermogen van zowat 300 pk.
Bron: l'Automobile
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 7 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 7 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden