Volkswagen's TSI is beste motor van 2010

Feest in het kamp van Volkswagen, want de 1.4 TSI is net als vorig jaar de 'World Engine of the Year'. Sinds vorig jaar werd het motorblok in allerlei modellen van de VAG-groep geplant, waaronder ook de Seat Ibiza. Het hoogste vermogen (180 pk) wordt aangehaald door de jury. Ook in de Fiat-group hebben ze goed gewerkt, want de 1.4 MultiAir werd 'Best New Engine of the Year'.

De groene motor-prijs ging naar Toyota voor de prius en ook in de categorie van de supermini's was de prijs voor Toyota met de iQ. In de klasse van 1,4 tot 1,8l ging de prijs naar de 1.6 THP van BMW/PSA en de 2.0 twinturbodiesel met 204 pk werd de beste in de categorie van 1,8 tot 2,0l.

In de hogere klassen gaan de prijzen zowat naar dezelfde spelers; de TT-RS met 340 pk mocht met de bloemen naar huis, naast de 3,0 twinturbo van BMW. Ook de 4.0 V8 uit de BMW M3 werd verkozen boven de 3,8l van de Porsche 911 GT3 RS en de 3,8l twinturbo uit de Nissan GT-R.

Helemaal bovenaan in cilinderland vinden we de 'best performance engine'. Die prijs gaat naar de 6,2l V8 van AMG, die we in zowat half het Mercedes-aanbod terugvinden. Gek genoeg vinden deze juryleden de Porsche GT3 RS-motor hier wel beter dan die van de BMW M3.

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Vish 09:02
afbeelding van Vish

Dikke zever natuurlijk. Google op 1.5 dci problems en je hebt dubbel zoveel problemen.

Dankzij het internet kan iedereen zijn beklag doen. Ook dieselrijders of dikke-motor-rijders die plots zijn overgeschakeld op het 1.4 torretje van VAG, waarna ze dat constant zitten te raggen om aan dezelfde prestaties te raken als kun vorige wagen, hence veel problemen veroorzaken.

Nee, ik rij al 10.000km met mijn 1.4 TSI (in een zware seat altea xl) en ik moet zeggen dat het allemaal heel solide aanvoelt. Maar je moet een turbomotor op de juiste manier gebruiken.

Vish 09:05
afbeelding van Vish

Sorry dat ik het in 2 berichten doe, maar al die prijs-winnende motoren van BMW geven ook niets dan problemen, hoor ik van mijn schoonvader garagist. Vooral die motoren met hun hoge specifiek vermogen (320D met 2 liter 204pk) hebben schrikwekkende slijtage aan enkele cruciale onderdelen.

Die multi-air is gloednieuw , dus daar zijn nog niet veel user-reacties op. Maar autofans zijn eigenlijk verschrikkelijk blinde en bevooroordeelde mensen, dus verwacht maar dat er op "teh internets" ook veel gezeur van gaat verschijnen.

Techno Patat 15:38
afbeelding van Techno Patat

@vish: de het is de 123 D met 204 pk, in de 3 reeks is die motor denk ik niet leverbaar, de 320 heeft 163pk :)! btw, je kan je reacties editten, dus kon je er makkelijk iets bijzetten ;)!

maar ik ken ook iemand met een 320D en die mocht na 100.000 km al een nieuwe Turbo plaatsen, nieuwe koppeling, en nog enkele -dure- onderdelen aan de motor vervangen! daar konden ze allerminst mee lachen kan ik je garanderen :p!

ik vind het eerlijk gezegd ook raar dat de nissan 3.8 V6 geen prijzen wint, die motor is veel nog net iets indrukwekkender dan bmw hun V8 ... maarja, ik heb in nog geen enkele gereden dus kan ik het niet uitmaken :p!

en nog eventjes een fanboy reactietje :D : woehoew, de überzalige 6.2 v8 best performance :D! eigenlijk nog wel een beetje jammer dat hij verdwijnt :'(!

Anonieme gebruiker 08:46
afbeelding van Anonieme gebruiker

Zoals Tom zegt, over prestaties valt niet te twisten.
Maar ook het feit dat de 1.4TSI motor niet deugd.
Jullie zijn misschien liefhebbers en houden rekening met motor warm rijden, laten afkoelen, enz...
Maar je moet naar de grijze massa kijke... starten en gaan...
Daarvoor zitte er nog veel te veel kinderziektes/fouten in het blok.

Ben ook benieuwd hoe de Multi-Air het gaat doen. Daar is enkel de elektro hydraulische cilinderkop nieuw.

Atmosferische motoren zoals de BMW gaan ook al jaar en dag mee... alleen zullen ze moeten mee gaan met de drukgevulde toekomst.

Als je naar heel de lijst kijkt zal er bij al deze merken wel een op "maandag" gemaakte wagen tussen zitten, dit is meestal en hoofdzakelijk electronica.

initiald 11:15
afbeelding van initiald

@Vish;

U rijdt al 10.000km zonder enige problemen in een 1.4tsi, goh een hele prestatie?!.
Kan u dit ook zeggen als u 100.000km heeft gereden?

Ik hoor graag van u.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws