Fiat introduceert de TwinAir op de 500, net op de derde verjaardag van het model. Het recept voor de TwinAir is als volgt: meng twee cilinders met een turbolader en de MultiAir-technologie, gooi er een elektronische kleppensturing bovenop en je kan vertrekken. De ingenieurs werkten vermogens uit van 65 pk tot 105 pk.
Toch is dat vermogen variabel; in Eco-modus krijgt de 85 pk-versie namelijk beschikking over 78 pk en gaat de stuurbekrachtiging over naar de bekende City-stand. Om het verbruik nog wat verder te drukken, worden kneepjes als start/stop en de schakelindicator geplaatst. Daarmee drinkt de 500 slechts 4,0l/100 km en stoot hij slechts 92 g CO2/km uit.
Wie denkt dat hij sneller is met de brommer, komt bedrogen uit; in 11 seconden gaat de Fiat 500 van 0 naar 100 km/u, ophouden doet hij pas bij een respectabele 173 km/u.
Vanaf september is de 875cc grote TwinAir beschikbaar op de Fiat 500 en 500C, later krijgen ook de nieuwe Panda en de Lancia Ypsilon deze kleine onder de kap.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 11 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 23 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden