Porsche lijkt de gemaakte brokken (Cayenne en hybride toestanden) te willen lijmen door een traditionele 911 te lanceren, misschien eindelijk terug een échte Porsche? Het antwoord krijgen we volgend jaar in Frankfurt, waar Porsche de nieuwe 911 zal voorstellen. Momenteel wordt hij nog 991 genoemd, desondanks zijn zo goed als alle details gelekt.
De nieuwe 911 moet Porsche nog een stapje hoger brengen, de kaarten herschikken en zo plaats maken voor nieuwe mogelijkheden voor nieuwe modellen. Die nieuwe modellen zullen nog steeds samen met Volkswagen geproduceerd worden.
Het platform zal nog steeds een stalen gegeven zijn. Het koetswerk daarentegen is een combinatie van staal, aluminium en plastiek. Alles samen zou de nieuwe 911 Carrera niet meer dan 1.370 kilogram mogen wegen, wat zo'n 45 kilogram minder is dan zijn voorganger.
De opvolger zal langer en breder zijn dan de huidige variant, desondanks zouden de stijlelementen dezelfde blijven, waardoor het geheel in proportie blijft. De vleugel achteraan wordt aerodynamischer gemaakt wat ook voor een gewijzigde vorm zal zorgen.
Onder de kap is alles gebaseerd op de nieuwe zescilinders van Porsche, uiteraard met directe inspuiting. Zoals eerder gezegd willen ze wat meer power maar vooral extra koppel, waardoor het benzineverbruik en CO2 uitstoot tot een minimum herleid kunnen worden. De Carrera zou een 3.6 liter krijgen met 360 pk en 400 Nm koppel. Later, in de Carrera S, met elektronisch differentieel, komt er de 3.8 liter met 410 pk en 440 Nm koppel.
Beide motoren zullen gekoppeld kunnen worden aan een zestraps versnellingsbak, nog steeds de standaard bak, of een zeventraps PDK met paddles achter het stuur. Om het stadsverbruik te verminderen staat er de automatisch Start/Stop en remregeneratie technologie op de planning.
De Carrera 4S staat op de planning voor oktober 2012, terwijl topvarianten als de Turbo, GT2 en GT3 niet veel later zouden mogen volgen, we gokken op 2013.
En voor de fans die er aan twijfelden, er komt geen hybride variant van de Porsche 911.
De afbeelding in kwestie is een schets vanuit het Autocar kamp.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 10 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 23 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden