In detail: De Volkswagen Golf Blue-E-Motion

Het was een kwestie van dagen dat Volkswagen ons het persbericht rond de Golf Blue-e-motion ging sturen, en bij deze geschiedde. Het draait in deze Golf uiteraard allemaal rond 1 ding, verbruik. Daarom werd de wagen op de meest aerodynamische manier gebouwd en werd er 315 kilogram aan batterijen in geplaatst. Die batterijen, zo'n 30 accumodules samen goed voor 180 lithium-ion cellen, werden over de hele lengte van de auto geplaatst om zo niet in te moeten boeten in ruimte binnenin. Onder de kofferruimte, achterbak en middenconsoles vinden we al de batterijen terug.

Al die batterijen zijn samen goed voor maximum 115 pk en 270 Nm koppel. Met een volle batterij zou je maximum 150 kilometer kunnen bollen, is je batterij leeg, dan steek je de stekker even in het stopcontact. Die actieradius zou meer dan voldoende moeten zijn. Een marktonderzoek wees immers uit dat 45,8 procent van de werkende Duitsers op minder dan tien kilometer van het werk woont.

De topsnelheid bedraagt 135 kilometer per uur en de sprint naar 100 km/u werk je in 11,8 seconden af. Het volledige vermogen en koppel is wel enkel beschikbaar in de Comfort+ stand. Kies je voor "Normal" dan wordt het vermogen terug gebracht naar 65 kW of 87 pk, de topsnelheid wordt ook naar beneden gehaald tot 115 km/u. De derde en laatste stand is de "Range+" stand, je kan al raden wat er dan gebeurt. Je beschikt dan nog over 65 pk en de topsnelheid bedraagt amper 105 km/u. Daarnaast wordt ook de airco uitgeschakeld om zoveel mogelijk energie te sparen.

Tijdens het rijden zal de Golf gebruik maken van een opgewaardeerd KERS-systeem, dat wil zeggen dat de remkracht gebruikt wordt voor het opladen van de batterijen. De weerstand van het gaspedaal kan ook worden aangepast, hoe zwaarder de tegenkracht, hoe sneller je batterijen zullen worden opgeladen.

De lancering staat gepland voor 2014.

Volkswagen Blue-e-motion
Volkswagen Blue-e-motion
Volkswagen Blue-e-motion
Volkswagen Blue-e-motion

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Anonieme gebruiker 21:48
afbeelding van Anonieme gebruiker

ziet er mooi uit maar denk dat deze techniek in de vw golf VII komt

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws