De bestuurdersplaats is de beste plaats om te vertoeven, dat lees je wel meer in onze rijtesten. Dat de passagiers achteraan beschermd worden bij een botsing zie je in de Euro-NCAP crashtests. Toch wilde AutoBild eens nagaan wat de bescherming is wanneer in dit geval een Toyota iQ of een Renault Grand Scénic langs achteren wordt aangereden, bijvoorbeeld bij een kop-staartaanrijding in een file. De resultaten zijn schrijnend.
Bij een aanrijding hebben de inzittenden van de Scénic weinig kans op overleven. De verwondingen zijn zwaar tot dodelijk. De Renault werd aangereden door een Mercedes ML-klasse aan 64 km/u - de snelheid die ook bij andere crashtests als norm gehanteerd wordt. De Toyota iQ werd door een Opel Vectra met een snelheid van 50 km/u op de hoorns genomen. De drie dummy's in de Toyota hadden liever elders gezeten, want de achterste airbag werkte niet goed, waardoor de dummy levensgevaarlijke verwondingen opliep en ook geklemd kwam te zitten.
AutoBild wil met deze test de manier van crash-testen aan de kaak stellen. De frontale aanrijding en de aanrijding van opzij voldoen niet, wanneer de achterzijde van de wagen onvoldoende beschermd wordt.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 16 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden