Achterkant wagen onveilig bij aanrijding van achteren

De bestuurdersplaats is de beste plaats om te vertoeven, dat lees je wel meer in onze rijtesten. Dat de passagiers achteraan beschermd worden bij een botsing zie je in de Euro-NCAP crashtests. Toch wilde AutoBild eens nagaan wat de bescherming is wanneer in dit geval een Toyota iQ of een Renault Grand Scénic langs achteren wordt aangereden, bijvoorbeeld bij een kop-staartaanrijding in een file. De resultaten zijn schrijnend.

Bij een aanrijding hebben de inzittenden van de Scénic weinig kans op overleven. De verwondingen zijn zwaar tot dodelijk. De Renault werd aangereden door een Mercedes ML-klasse aan 64 km/u - de snelheid die ook bij andere crashtests als norm gehanteerd wordt. De Toyota iQ werd door een Opel Vectra met een snelheid van 50 km/u op de hoorns genomen. De drie dummy's in de Toyota hadden liever elders gezeten, want de achterste airbag werkte niet goed, waardoor de dummy levensgevaarlijke verwondingen opliep en ook geklemd kwam te zitten.

AutoBild wil met deze test de manier van crash-testen aan de kaak stellen. De frontale aanrijding en de aanrijding van opzij voldoen niet, wanneer de achterzijde van de wagen onvoldoende beschermd wordt.

Reacties: 1 reactie

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Sjon73 17:40
afbeelding van Sjon73

Blijft bijzonder:

Een forse SUV gebruikt een andere auto als kreukelzone. Er is eerder een test gedaan met een Grand Scenic (de vorige serie) Deze kwam als zeer goed uit de bus!!

http://www.oeamtc.at/?id=2500,1112036,,

Waar ligt de waarheid?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws