Ford bezig aan Anti-put-in-de-weg-systeem

Jammer genoeg komt putreed (ander woord voor*: BOENK! Ik ben over een diepe put gereden)* in België steeds vaker voor, met soms grote kosten ten gevolgen. Gelukkig kunnen we dit tegenwoordig via de overheid laten terugbetalen, al is dat wel een hele rompslomp. Ford herkende dit probleem ook en besloot dan maar zelf iets te doen aan de problemen van onze en voornamelijk de Engelse wegen. O.a. de testfaciliteit in het Belgische Lommel is hiervoor* the place to be*.

Ford heeft met € 2.500.000, zwaar geïnvesteerd in anti-putleed-technologie. In het Engelse Dunton staat er ook een "Ford Proving Ground"-faclititeit waar ze dezelfde test uitvoeren als bij ons in Lommel. Op beide locaties worden realistische simulaties uitgevoerd op élke wagen en élke velg die Ford verkoopt van zijn (Europese) gamma.

Onderaan een foto van zo'n testwagen in Lommel:

Ford anti pothole test

Bron: Autoblog.com

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Anonieme gebruiker 16:12
afbeelding van Anonieme gebruiker

Waarom maken ze daar in Engeland een kunstmatig parcours ?
Ze moeten gewoon naar België komen en eens rondrijden, putten genoeg hier ! :D

Techno Patat 18:28
afbeelding van Techno Patat

haha, putreed, wij noemen hut putten, en geven scores aan de hand van de golfijzers, een iron, een weelder, een putter (die kennen we door WII sports :D!)

Niels (TVR Artemis) 19:27
afbeelding van Niels (TVR Artemis)

Ik woon in London en daar is het met de wegen echt niet heel veel beter gesteld dan in België. Al is de verdwaalde stoeprand wel een heel extreem geval...
De diepte van het gat waar bovenstaande Focus doorheen gaat is hier eerder regel dan uitzondering. Ik ben geen expert op het gebied maar ik vraag me toch wel af waarom in mijn thuisland Nederland we -gelukkig- dergelijke extreme situaties niet kennen.

Yvesw 19:33
afbeelding van Yvesw

@Niels: Omdat wij nu eenmaal een doorvoerland zijn voor alle omliggende landen en omdat Hilde Crevits (Minister Mobiliteit van België) meer geïnteresseerd is in het optimaliseren van het treinverkeer, dat duidelijk ook niet echt lukt, dan in het herstellen van onze wegen...

Als het aan mij lag had hier al lang een wegenvignet in het leven geroepen zijn!

Pieter Aertgeerts 19:53
afbeelding van Pieter Aertgeerts

@Niels: Wat je zegt over de diepte van de put is terecht, maar zulke technologie zal altijd getest worden op (extreem) worst case scenario's. Als de technologie deze put kan vereffenen, zullen de meeste Europese wegen geen probleem mogen zijn.

Yvesw 20:06
afbeelding van Yvesw

@Niels:België wordt volgens mijn mening te zwaar belast ja. Ons klein landje heeft (om het even overdreven voor te stellen) 4 snelwegen die continu worden belast met vrachtverkeer vanuit verschillende landen.

Nederland en Duitsland bezitten nu ook eenmaal over grotere budgetten die, zoals Tdm ook zegt, beter geïnvesteerd worden... We hebben hier te lang geleefd met het inderdaad repareren van een reparatie van een reparatie van een reparatie... En daar dragen we nu dan ook de gevolgen van.

Lang leve het Belgische uitstellen!!!

Sven 22:04
afbeelding van Sven

ik geloof ook dat we hier met aannemers zitten die lage kwaliteit asfalt leggen, om hun prijs te drukken. Ik vrees ook dat de overheid vaak nog steeds voor de laagste prijs kiest bij uitschrijven van die dingen. op de baan van het centrum naar de snelweg hebben ze vorige zomer een nieuwe toplaag asfalt gelegd. Nu, na de winter, komt de onderliggende laag er opnieuw door. werk voor niets dus. Qua belasting een drukke weg, maar niet zo fel dat hij zo snel mag slijten.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws