We kondigden het gisteren reeds aan, Saab en Hawtai Motors zouden vandaag een persconferentie houden om hun strategische plannen bekend te maken. Daarvan zijn de details nu bekend. De jonghe Chinese constructeur zal 150 miljoen euro investeren in Saab. Daarvan wordt 120 miljoen euro gebruikt voor een maximum van 29,9 procent van de aandelen van Spyker. De overige 30 miljoen euro wordt als lening gebruikt.
Die lening loopt over zes maanden tegen zeven procent interest (per jaar). Na het verlopen van die zes maanden kan Saab die lening is cash terug betalen of het kan het dat bedrag in aandelen geven, tegen een prijs van 4,88 euro per aandeel.
De financiële transactie mag tussen beiden partijen dan wel in orde zijn, er zijn nog een heleboel officiële instellingen die hun goedkeuring moeten geven. Enkele Chinese overheidsinstellingen, de Europese investeringsbank en de Zweedse Nationale 'debt office' beslissen over een 'go or no go'. Daarnaast zal Tenaci Capital 42 miljoen euro van haar investering in Saab omzetten in aandelen, tegen 4,88 euro per aandeel, waardoor de schuldenlast van Spyker gevoelig vermindert.
Victor Muller is alvast in zijn nopjes. Naast het 'oplossen' van de geldelijke kwesties, heeft de Zweedse constructeur nu ook een rechtstreeks ticket geboekt naar de Chinese markt. Hij is er van overtuigd dat de Chinese markt de charme van zijn Zweeds merk zal zien. Saab heeft met de samenwerking met Hawtai Motors ook meteen de beschikking over een hele hoop technologie. Het Chinese bedrijf, dat nog maar amper tien jaar bestaat, bouwt jaarlijks 350.000 wagens, 300.000 dieselblokken en 450.000 versnellingsbakken. Tegen 2015 wil Hawtai al die cijfers optrekken tot 1 miljoen stuks per product.
Richard Zhang, Vice President van Hawtai, wijst de pers erop dat hij met deze deal de Europese markt kan gaan verkennen. Hawtai heeft een zeer sterk netwerk in China, maar een internationaal netwerk opbouwen had zonder deze deal nog vele tientallen jaren geduurd. Hun aandeel in de Spyker groep, financieel, bevestigd hun wil om van Saab iets te gaan maken.
Opmerkelijk is dat Hawtai Group vier keer meer betaald voor hetzelfde aandeel in Spyker als de rus Vladimir Antonov. Momenteel ziet de aandelenconstructie er als volgt uit. Antonov heeft 29,9 %, Hawtai Group heeft maximaal 29,9 % en de overige 40 % wordt verdeeld over de huidige eigenaars. Als Hawtai haar lening van 30 miljoen euro in aandelen terug wil, zullen ze nog een stuk belangrijker worden.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 15 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden