De kleine 875cc motor van Fiat, beter bekend als de TwinAir, is de beste motor van het jaar, aldus de jury van Engine of the Year. Daarmee gaat de motorisatie de 1.4 TSI van Volkswagen vooraf. Op de derde plek komt de 4.5 liter grote V8 uit de Ferrari 458 Italia. De VW 1.4 TSI is wel de winnaar in de categorie "van 1 tot 1,4 liter". De klasse tussen "1,4 en 1,8 liter" werd gedomineerd door de 1.6 turbo van BMW/Mini.
Gaan we nog een stapje hoger, dan zien we in de klasse van "1,8 tot 2,0 liter" de 2,0 twin-turbo diesel van BMW winnen. Audi's 2.5 vijfcilinder haalde het in de klasse van "2,0 tot 2,5 liter", terwijl BMW zowel in de "2,5 tot 3 liter" als de "3 tot 4 liter"-categorieën won. Boven de 4 liter was de Ferrari 4.5 V8 de beste, net als in de Performance categorie.
Fiats MultiAir won overigens ook in de kleinste klasse, de "Best New Engine" en de "Green Engine"-klasse. Al bij al lijkt de koek anders verdeeld dan de vorige jaren, toen Volkswagen en BMW het overgrote deel opeisten.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 9 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 12 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 15 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 16 uur geleden