Volvo C30 Electric rolt van de band in Gent

Volvo heeft de productielijn van de elektrische C30 in gang getrapt deze week. De wagen zal worden ingezet door leasingmaatschappijen in verschillende Europese landen. Naast twee Scandinavische landen, Zweden en Noorwegen, zullen er ook in België (50 exemplaren) en Nederland enkele exemplaren gaan rondrijden. Tegen het einde van deze zomer zullen enkele bedrijven en overheidsdiensten deze elektrische C30 in gebruik gaan nemen.

Volvo voorziet voorlopig een productiecapaciteit van 250 eenheden tegen het einde van 2012. Als de vraag naar het model zou toenemen, kan de capaciteit natuurlijk nog worden bijgestuurd.

Een C30 Electric wordt in twee fases geassembleerd. De eerste fase wordt doorlopen in de fabriek in Gent, waarna elk exemplaar naar Göteborg wordt verscheept om daar dan de motor, batterijen en alle elektronica in te bouwen. De integratie van de batterijen werd zodanig uitgedacht dat er niet moest worden ingeboet op het vlak van interieur ruimte. Waar normaal de benzinetank zit, zal je nu dus batterijen terugvinden. Laden gebeurt via een doodgewoon stopcontact en neemt zo'n 7 uur in beslag.

Het rijbereik van de C30 Electric bedraagt zo'n 150km. Topsnelheid ligt op 130km/h, waardoor je de wagen perfect kan gebruiken voor alle soorten verplaatsingen. Gezien de kostprijs van ongeveer 1.700 euro/maand (36 maanden contract) in leasing zullen voorlopig haast geen particulieren de stap zetten om een Volvo C30 Electric op de oprit te parkeren.

Op 19 mei al, nam Flanders' DRIVE in aanwezigheid van Minister van Innovatie Ingrid Lieten de eerste Volvo C30 Electric in Vlaanderen in ontvangst. Het onderzoekscentrum gaat de C30 gebruiken in hun project over draadloos laden van elektrische voertuigen. Het is de bedoeling om ervoor te zorgen dat elektrische voertuigen niet meer met een stekker moeten worden opgeladen, maar dus eenvoudig draadloos van stroom worden voorzien. Hierdoor zou één van de belangrijkste nadelen van elektrische voertuigen worden uitgeschakeld, waardoor de integratie ervan versneld zou kunnen worden.

In dit laatste videofragment wordt er gedemonstreerd hoe de C30 Electric het er vanaf brengt in bijzonder barre weersomstandigheden. Op dezelfde locatie als waar we met Saab op Arctic Adventure gingen, test Volvo de C30 Electric op zijn weerstand tegen de extreme koude. In deze omstandigheden bedraagt het rijbereik echter wel slechts de helft, waardoor je nog maar 70km over hebt. Een uitgebreide uitleg over de werking van de elektrische systemen bij temperaturen van -20°C en minder, krijg je in de video.

via GM

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Pieter Aertgeerts 11:37
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Jep, en hij heeft de looks mee.

Anonieme gebruiker 12:03
afbeelding van Anonieme gebruiker

maar voor 61 000 euro weet ik toch wel leukere auto's

Techno Patat 14:03
afbeelding van Techno Patat

jup, ik kom er ook mee toe! op een zondag zou het krap worden, maar als die lader een beetje draagbaar is kan hij mee naar m'n lief's thuis en kom ik ook toe :p!

looks zijn idd een +, zeker voor een electrische :p! maar die prijs is toch wel een beetje aan de hoge kant :o! zoveel diesel draai ik er niet door op een maand :o!

Techno Patat 14:19
afbeelding van Techno Patat

een 335 voor woon werk plezier ja :D! enkel woon werk is maar saai hé :p! (alhoewel, ik weet een enorm leuke route voor woon werk :p!)

Anonieme gebruiker 21:40
afbeelding van Anonieme gebruiker

De lader is ingebouwd in de wagen,enkel de stekker in de grille en naar het stopcontact,laden maar.
rijd zeer goed enorm koppel bij zeer weinig toeren van de electr motor

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws