Volvo heeft de productielijn van de elektrische C30 in gang getrapt deze week. De wagen zal worden ingezet door leasingmaatschappijen in verschillende Europese landen. Naast twee Scandinavische landen, Zweden en Noorwegen, zullen er ook in België (50 exemplaren) en Nederland enkele exemplaren gaan rondrijden. Tegen het einde van deze zomer zullen enkele bedrijven en overheidsdiensten deze elektrische C30 in gebruik gaan nemen.
Volvo voorziet voorlopig een productiecapaciteit van 250 eenheden tegen het einde van 2012. Als de vraag naar het model zou toenemen, kan de capaciteit natuurlijk nog worden bijgestuurd.
Een C30 Electric wordt in twee fases geassembleerd. De eerste fase wordt doorlopen in de fabriek in Gent, waarna elk exemplaar naar Göteborg wordt verscheept om daar dan de motor, batterijen en alle elektronica in te bouwen. De integratie van de batterijen werd zodanig uitgedacht dat er niet moest worden ingeboet op het vlak van interieur ruimte. Waar normaal de benzinetank zit, zal je nu dus batterijen terugvinden. Laden gebeurt via een doodgewoon stopcontact en neemt zo'n 7 uur in beslag.
Het rijbereik van de C30 Electric bedraagt zo'n 150km. Topsnelheid ligt op 130km/h, waardoor je de wagen perfect kan gebruiken voor alle soorten verplaatsingen. Gezien de kostprijs van ongeveer 1.700 euro/maand (36 maanden contract) in leasing zullen voorlopig haast geen particulieren de stap zetten om een Volvo C30 Electric op de oprit te parkeren.
Op 19 mei al, nam Flanders' DRIVE in aanwezigheid van Minister van Innovatie Ingrid Lieten de eerste Volvo C30 Electric in Vlaanderen in ontvangst. Het onderzoekscentrum gaat de C30 gebruiken in hun project over draadloos laden van elektrische voertuigen. Het is de bedoeling om ervoor te zorgen dat elektrische voertuigen niet meer met een stekker moeten worden opgeladen, maar dus eenvoudig draadloos van stroom worden voorzien. Hierdoor zou één van de belangrijkste nadelen van elektrische voertuigen worden uitgeschakeld, waardoor de integratie ervan versneld zou kunnen worden.
In dit laatste videofragment wordt er gedemonstreerd hoe de C30 Electric het er vanaf brengt in bijzonder barre weersomstandigheden. Op dezelfde locatie als waar we met Saab op Arctic Adventure gingen, test Volvo de C30 Electric op zijn weerstand tegen de extreme koude. In deze omstandigheden bedraagt het rijbereik echter wel slechts de helft, waardoor je nog maar 70km over hebt. Een uitgebreide uitleg over de werking van de elektrische systemen bij temperaturen van -20°C en minder, krijg je in de video.
via GM
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 10 min geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 22 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden