Mazda staat al jaren bekend voor zijn Wankel-motor techniek. De RX-8 was tot voor kort nog de enige wagen die je kon aanschaffen met dit soort motor. Mazda's wankel blok, de Renesis, is de laatste jaren in een constante evolutie geweest. De ingenieurs onderzoeken manieren om ze zuiniger, groter en lichter te maken. Dit soort motor berust zoals je weet op een totaal ander principe als de conventionele verbrandingsmotor met zuigers. Een algemeen weinig gekende techniek die Mazda niet wil opgeven. En terecht!
De nieuwe wankelmotor die in de maak is zal een grotere cillinder(?)-inhoud hebben. (Van 1300 cc naar 1600 cc) Je denkt misschien "dat is nog steeds maar een slap 1600 cc blokje?" Wel, voor een wankel motor is dit al vrij groot en te vergelijken met een 3.0l V6 benzinemotor. Het spannendste nieuws is dat Mazda de conventionele bougie wil vervangen door een hoge temperatuur-laser. De motor zal hierdoor zachter, zuiniger en sterker door kunnen lopen. De ECU zal de temperatuur van de laser beter kunnen afstemmen op de motor zijn noden.
Hieronder twee video's, één met de wankelopbouw en één van de legendarische Mazda 787b:
bron: Ab.com
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 8 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden