Column YW: Esthetisch vs Praktisch

Geschreven door Yves Wouters - Dezer dagen krijgt de auto-industrie nogal wat kritiek over het feit dat wagens minder handig zijn en zich vooral esthetisch moeten profileren. Het perfecte voorbeeld hiervan is de gewilde coupélijn die tegenwoordig op elk soort auto wordt toegepast, gaande van een stadswagen tot een heuse SUV die drie ton aantikt op de weegschaal.

Ik ben altijd al een aanhanger geweest van mooie en dus esthetische wagens. Wil je een gebruiksvriendelijke wagen? Men neme een vierkant en we plakken er 4 wielen onder. Handiger gaat een auto niet worden. Wil je dat hij wat minder luchtweerstand heeft? We ronden de voorkant af et voilà, de Polo is geboren. De Polo is mijns inziens een perfect voorbeeld van een niet-esthetische wagen. Handig? Vast en zeker, althans tot op een zeker niveau....  Mooi? Niet bepaald. En mensen die nu steigeren omdat ze vinden dat de Volkswagen Polo een mooie wagen is, zet eens een Polo naast een DS3 en je begrijpt wat ik bedoel.

Puur praktische wagens hebben me nooit iets gezegd. Het is zo’n lamzakkige smoes om te zeggen: “Ik heb vier kinderen. Daarom moest ik een Opel Zafira kiezen”, of  “Met een baby op komst heb ik toch maar mijn 3 reeks cabrio weggedaan en hem ingeruild voor een VW Touran.”. Versta me niet verkeerd. Mensen die geen al te grote passie hebben voor auto’s mogen van mij de meest praktische wagen kopen die op de markt te vinden is. Dit is ook de reden waarom al die Kangoo-soortigen zo goed verkopen. Maar als je een klein beetje autoziel hebt weet je dat er altijd andere opties zijn Ik heb bijvoorbeeld meer respect voor iemand die met een Dacia Duster rijdt dan iemand die met een Renault Partner rijdt.

Er rijdt al genoeg grijze massa rond op onze wegen en het is zo makkelijk om te zeggen: “hoe duurder de wagen, hoe mooier.” In welke prijsklasse je ook winkelt, probeer toch te onderscheiden. Wat maakt het uit dat een setje mooie velgen meer kost? Awoert aan de wieldop! Zwart? Weg ermee! Kies eens voor donkerrood op je “zakelijke” leasingwagen! Wat maakt het uit dat een driedeurs minder makkelijk instapt voor de achterpassagiers? Hoezé de coupé! Hoewel die laatste uitspraak met een korrel zout moet genomen worden, want blijkbaar vallen tegenwoordig mastodonten met 3 ton en een lengte van 8 meter ook onder de noemer 'coupé', zolang je maar over die dalende en strakke lijn langszij beschikt.

Toch heb je altijd mensen die er van wakker liggen dat ze morgen misschien naar de Ikea moeten, een wondermooie kast tegenkomen en ze dan niet kunnen meenemen in hun wagen. Nu, je hebt altijd wel een vriend of een familielid die wel over een handige wagen beschikt en die te springen staat om je te helpen bij het inladen van je “eenmaal in elkaar, nooit meer uit elkaar” kast uit de Ikea. En daarbij, sommige winkels geven je de service een camionette te lenen, kostenloos, zolang je binnen een straal van 30 kilometer woont. Dàt noem ik nog eens service.

En wie zich afvraagt waarvoor de "YW" staat in de titel, deze column werd geschreven door de vaste stalker van Autofans: Yves Wouters. Let op, dit is een column en dus een meningsuiting van de betreffende schrijver. Wij bij Autofans.be distantiëren ons van zijn uitspraken.

Laatst gepubliceerd

Reacties (21)

Plaats een reactie
Anoniem 18:27
afbeelding van Anoniem

Ik kan me hier goed in vinden. behalve dan dat zwart, in samenwerking met rood leder dan :-).

Sven 19:28
afbeelding van Sven

Ik ga er van uit dat je geen kinderen hebt, of geen vrienden-met-kinderen?
Je stelling :"Het is zo’n lamzakkige smoes om te zeggen: “Ik heb vier kinderen. Daarom moest ik een Opel Zafira kiezen”" vind ik wat kort door de bocht.
Ik zit (ongeveer) in die situatie, maar kan me geen twee auto's veroorloven. Wat is jouw 'andere optie'? Ik heb me rot gezocht naar een betaalbare hatch waar ik drie zitjes naast elkaar in kan zetten, puur omdat ik de extra ruimte van n monovolume amper gebruik.
En als je alle dagen twee kinderen in de wagen moet zetten, weet je wel waarom je die twee achterste deuren hebt. ;-)
Zelf ben ik tegen grijze auto's in ons straatbeeld. Ik kocht nu toch een grijze, omdat ik die korting gewoon niet kon weigeren.
Over je laatste alinea kan ik je dan weer weloverschot aan gelijk geven. Ik merkte bij mijn C-Zéro-test dat veel mensen het over de radius hadden, omdat ze 'eenmaal per jaar naar de Ikea, of naar Spanje moeten'.

Tom Daem 19:58
afbeelding van Tom Daem

Er zijn gewoon ook veel mensen die geen behoefte hebben om op te vallen in ons straatbeeld. Een Citroën DS3 vergelijken met een Polo? Vreemd, VW heeft immers de Scirocco. Ik kijk uit naar meer colums van jou!

Yvesw 09:30
afbeelding van Yvesw

@Sven: Ik heb zelf inderdaad geen kinderen, maar heb zeker vrienden met kinderen. één daarvan heeft een Saab 9-3. Ruim en veel goedkoper dan dat menig mensen denken (voor zolang ze nog blijven bestaan...).
Ik heb natuurlijk geen weet van je budget, maar een Ford S-MAX heeft een derde zetelrij en is een mooie wagen in het "monovolume " segment.

@Tom Daem: Voor mij is deze vergelijking zeker niet vergezocht omdat een DS3 op je oprit staat voor 15.970 euries en een Polo dezer dagen zomaar eens 17.160 euro kost... Een Scirocco ga ik me nog niet over uitspreken... (23.850 euro voor een platgeslagen Golf is veel geld!)

Kenny 21:29
afbeelding van Kenny

Mooie column Yves, hij leest als een trein ;-)
Ik begrijp je vergelijking tussen de Polo en de DS3, maar ik vind de Polo esthetisch toch zeer geslaagd. De DS3 is dan wel een pronkstuk op dat gebied, maar de Polo is dan weer zeer mooi vormgegeven op zijn eigen, klassieke manier.

En eenmaal je kinderen hebt en een iet of wat praktische wagen zoekt wordt er idd snel uitgeweken naar een 'grijze muis', terwijl er toch genoeg alternatieven zijn. Maar die ziet men zo snel niet, want de buur heeft ook zo'n praktische Scenic of een Passat... Wij Belgen willen opvallen door niet op te vallen.

De mastodont van 3 ton met een dalende zijlijn, ik denk spontaan aan de X6 hehe :-))

Nogmaals een geslaagde column, smaakt naar meer ;-)

Yannick Degroeve 00:35
afbeelding van Yannick Degroeve

kort samengevat: maak geen kinderen en je kan gewoon de wagen kopen die je wil... of doe slim en koop hem voor je kinderen hebt, zoals ik heb gedaan met men MX-5'je

Sven 09:08
afbeelding van Sven

Das een mooie, die S-Max. Al zijn er zijn nu eenmaal mensen die dat budget er niet voor over hebben, of niet willen gaan lenen voor een auto. Ik ben voorstander van kleine auto's die breed genoeg zijn om drie zitjes naast elkaar te plaatsen, dan heb je die extra kofferruimte niet nodig. Kijk je rond, zie je inderdaad 80% van de tijd mensen alleen in de wagen, als deel van de file.

Wat dat 'kinderen en direct een grotere auto' betreft, wij hebben de voorbije 4 jaar met een Kalos gereden, de laatste twee jaar met twee kindjes erin, ging perfect, nooit plaats tekort gehad (zelfs ruimer dan n Polo). Alleen bij dat derde kindje verplichten constructeurs je plots bijna om een auto te kopen die het dubbele of meer kost. (en die achterste rij is dan nog niet erg ruim én in de plaats van de extra bagageruimte die ze je beloven)

In die 9-3 krijgt uw kennis volgens mij geen drie kinderzitjes naast elkaar. (dat derde is in dat geval niet verplicht, maar stel u maar voor dat uwe derde kleine tussen de twee zitjes gekneld raakt bij n ongeval), laat staan de vier kinderen uit je betoog. En dan nog zit je in een prijsklasse die niet elk jong gezin bereikt.

Yvesw 09:38
afbeelding van Yvesw

@Sven: Je valt dan ook wel in een heel moeilijke markt met drie kinderen die een kinderzitje nodig hebben... :)
Was je niet geïnteresseerd in een Chevrolet Orlando? De Nieuwe Ford Focus hangt ook in die prijsklasse.

Sven 09:46
afbeelding van Sven

Ik denk niet dat ik de enige ben met dat probleem. Ik geloof zelfs dat de aankoop van een nieuwe wagen sommige mensen ervan weerhoudt voor een derde kindje te gaan. En zolang er geen vier jaar leeftijdsverschil tussen je kinderen zit, hebben die alledrie een stevige stoel nodig.

We hebben een Orlando gekocht, maar dat is wat in jouw column als lamzakkige smoes wordt omschreven. En dat probeer ik net te weerleggen, niet iedereen heeft die mogelijkheden en mag over dezelfde kam geschoren worden.

We hebben die ook enkel gekocht omdat die vanwege een fikse familiekorting in ons budget past, anders was het godbetert een Kangoo of Berlingo geworden. Ik test momenteel de Focus, ook daar gaan geen drie zitjes naast elkaar in, of de twee buitenste hangen scheef en de gordel kan niet op een normale manier vastgeklikt worden.(of bedoelde je de C-Max?)

Yvesw 10:01
afbeelding van Yvesw

@Sven: Zoals ik bij de Orlando zelf al zei was het een auto die me inderdaad niet warm of koud maakt. En ik ben er ook van overtuigd dat de kosten sommige mensen er van weerhoudt om een derde kind te krijgen, maar ergens is dat ook een logische redenering... Kinderen kosten eenmaal veel geld en een andere wagen is niet de enige kost die je daarbij hebt. Het is ergens waar je zelf de lijn trekt. Mensen richten helemaal opnieuw hun huis in voor de kinderen, maar hun auto vinden ze nooit echt meteen iets om te linken aan hun kinderen... Ik bedoel daarmee, misschien moet je op zo'n moment toch overwegen om een lening af te gaan voor een grote, ruime en vooral veilige wagen gewoon om de veiligheid van je kinderen.
Ik kan me niet inbeelden dat je aan een derde kind begint in de wetenschap dat je het financieel dan heel moeilijk gaat hebben. Meestal doe je dat wanneer je wel weet dat je gaat rondkomen op het einde van de maand.

En ik weet helemaal niets van jouw situatie, maar al wat ik kan zeggen is: Liever een Orlando in het straatbeeld dan een Zafira :)

Wim 12:37
afbeelding van Wim

Buiten het kinderaspect, denk ik dat er veel mensen zijn die gewoon graag extra ruimte willen, ook al wordt die zelden gebruikt. Zie het als de wens voor extra vermogen, het is niet nodig en wordt zelden aangesproken, maar het is leuk om te hebben. Ik kan mij daar nog wel in beperkte maten in vinden.

Wim 12:41
afbeelding van Wim

@Yvesw: Orlando's en Zafira's zouden juist aangemoedigd moeten worden :) Anders worden er meer lichte vrachtwagens verkocht.

Yvesw 14:41
afbeelding van Yvesw

@Wim: Inderdaad! Ik beoefen ook een hobby waarbij een grotere wagen praktisch is, maar de tijden van de Volvo 240 als enige oplossing voor een grote wagen zijn ook al lang voorbij :) Er zijn hopen mooie grote wagens te vinden op de markt :)
Een zafira heeft bij mij gewoon een ingegroeide haat verwerft. Het is persoonlijk, maar vanaf model één geeft hij me gewoon koude rillingen... Saai hok alarm!

Anonieme gebruiker 16:03
afbeelding van Anonieme gebruiker

De fiat freemont is momenteel een scherp geprijst alternatief met std. 7 zitplaatsen!

Techno Patat 14:26
afbeelding van Techno Patat

Ik volg hem ook zo goed als! Op die kinderen heeft hij het niet helemaal juist, want daar is een extra deur toch echt retehandig! Maar ik kan me ook ergeren aan mensen met een grijze muis auto! Akkoord dat je voor een auto kiest uit praktische overwegingen, maar maak hem dan fel geel ofso, doe er iets mee...

Mijn auto is ook een grijze muizen auto, een cliché auto, maar dan wel een cliché waar ik helemaal niet in pas :D! En dat maakt het leuk, als je uitstapt, mensen kijken naar je auto, vragen: mooie auto, je pa's? En dan kan ik met gepaste trots antwoorden: Nope helemaal zelf voor gewerkt! En de uitdrukking op hun gezicht is dan ALTIJD goud waard :p!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws