Enige tijd terug bracht ik deze prachtige wagen al ééns ter jullie aandacht. Verwacht was dat de wagen voor een recordbedrag van eigenaar ging wisselen. Die verwachtingen zijn dus ook ingevuld, tot groot jolijt van het aanwezige publiek. Het startbod was al meteen een enorme $10 miljoen, korte tijd later passeerde het bedrag ook de $13 miljoen en het publiek werd wild. In dit artikel wil ik jullie graag wat meer vertellen over de wagen zelf…
Uiteindelijk werd de wagen verkocht voor een totaalprijs van $14,9 miljoen. De nieuwe eigenaar betaalde inclusief veilingtax en extra kosten het bedrag van $16.390.000. (oftewel 10 Bugatti Veyrons of een goed 200 BMW M3’s)
De Testa Rossa 0666 TR is er gekomen nadat Aston Martin het goede voorbeeld had gegeven van met de DBR1. Ferrari begon snel met de ontwikkeling van een 3-liter sportwagen met een betrouwbare productiemotor, perfecte aerodynamica en een goede road-feel. Het moest een wagen worden die zowel in de racerij als op de openbare weg kon worden ingezet.
De ontwikkeling van de Ferrari 250 TR zag het licht in het begin van ’57. De wagen was het voorbeeld voor de Testa Rossa Series, een exclusieve groep Ferrari’s die eerder al legendarisch verklaard werden voor hun circuit-skills! De 0666 TR heeft een “Tipo 525” chassis, de Dion Tube, geavanceerde bladveren achteraan en de toen hypermoderne A-armen en veren vooraan. Origineel is de wagen een rechtshandig te besturen model.
De eerste motor was die van de 250 GT maar dan getuned voor nog meer performance en bedrijfsklaar voor de “Tour de France Berlinettas”. Uiteindelijk was het afgewerkte chassis gedrapeerd in een knap staaltje couchbuilding in de stijl van de 290 MM-modellen van 1956. Toen de wagen klaar was in mei 1957 leek de wagen haastig afgewerkt door de zichtbare hamerafdrukken van het metaalbewerkingsprocess, de last-minute veranderingen en kleurverschillen in de lak. Iets wat we niet gewoon waren van Ferrari. Hoe dan ook, de 0666 TR maakte zijn debuut in de ADAC 1000km van de Nürburgring. Ondanks de foutjes was het originele Testa Rossa Prototype zeker in topconditie. Tijdens oefenrondes hadden de Scuderia-racers alle tijd om de nieuwe racewagen stevig aan de tand te voelen.
Wil je nog meer weten over deze opmerkelijke wagen dan raad ik u aan hier te klikken voor een wel zéér uitgebreide geschiedenis.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 21 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden