Nieuw geld voor Saab + faillissementsaanvraag door vakbonden

Veel nieuws over Saab weer, de laatste dagen. Terwijl het merk zelf vandaag bezwaar aantekent tegen de weigering van hun reorganisatie, is er ook op andere vlakken beweging. Zo kocht Swedish Automobile Cooperaief U.A. de (niet-exclusieve) rechten voor de architecturale technologie (lees: chassis en dergelijke) die uit de Phoenix voorststroomt naar nieuwe modellen (zoals de 9-3). Tegelijkertijd tekende Youngman een overeenkomst om die rechten over te nemen.

Zo heeft financierder Youngman de rechten via een omweggetje en krijgt Saab nu al de beschikking over 70 miljoen euro. Dat geld is geen extra investering, maar maakt deel uit van de lening van 245 miljoen euro die Pang Da en Youngman toezegden aan Saab. Als het goedgekeurd wordt, zal Saab dus nog 175 miljoen euro

krijgen in plaats van de oorspronkelijke 275 miljoen. Intussen hebben vakbonden Unionen, Ledarna en Sveriges Ingenjörer het failiissement aangevraagd. Dat was één van de opties waarover we voor het weekend berichtten. Mocht de rechtbank in hoger beroep de reorganisatie alsnog goedkeuren, dan kunnen de personeelsleden toch betaald worden en kunnen de vakbonden hun faillissemenstaanvraag laten vallen.

via: ttela.se

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
chuwie 19:17
afbeelding van chuwie

trage dood of een trage herstel...man man..
zenuwslopend!

Techno Patat 19:48
afbeelding van Techno Patat

Ik vermoed dood... In de huidige automotive wereld heeft Saab in mijn ogen geen enkele meerwaarde noch naam meer...

Wim 19:50
afbeelding van Wim

mss wel, maar de chinesen hebben geld te veel atm, dus why not

Yvesw 21:41
afbeelding van Yvesw

@Patat: Spoel je mond! Omdat ze nu een paar magere jaren hebben (alhoewel ik de 9-3 en de 9-5 zeker geen slechte auto's vind) verdienen ze toch niet om van het toneel te verdwijnen... Laat ons niet eindigen met VW's massaproductie all around.. :(

Kenny 22:25
afbeelding van Kenny

Once again beaam ik Yves. Ik hoop echt dat ze erdoor komen. Zo'n merk, met zo'n geschiedenis mag echt niet teloor gaan. Thx, GM! :-(

Techno Patat 22:44
afbeelding van Techno Patat

De geschiedenis verbind ik allang niet meer met de naam Saab, vooral door de problemen de laatste tijd en door een hollander aan het roer! En doordat de auto's geen Saab's meer zijn, maar een beetje vereuropeeste Amerikaanse auto's...

En met de huidige producten en met de producten die er aankomen geven ze toch geen enkele meerwaarde zoals ze dat vroeger eens te meer deden? Dan heb ik liever een einde zodat ik telkens er een Saab langskomt eens kan denken: Dat waren nog eens auto's! Zeker die 900 Turbo's! Ik ken iemand die de UK spec 900 turbo's naar BE haalt (achterwiel aandrijving, 2.8 v6 turbo en een kleine 300pk). Echt zalige bakken, helaas enkel voor UK gebouwd in beperkte serie. Maar die kerel is dus een held :D!

De 95 is geen slechte auto, zeker niet! Maar beter dan de rest? Echt? Niet slecht = geen meerwaarde yveske ;)! Soms moet je je vermannen en de knoop doorhakken, en Saab is op dit punt gekomen vind ik ;)!

Yvesw 10:52
afbeelding van Yvesw

@Patat: Maar in wat voor een wereld leven we toch... Saab, Lancia alles moet weg! :(
Ik wil DAFkes terug!

Kenny 11:18
afbeelding van Kenny

@ Patat: je hebt helemaal gelijk over de geschiedenis en de techniek. Als je een 95 (vorige generatie) of 93 naast bv. een Europese Cadillac zet is het interieur quasi identiek, en dat is schandalig. Net zoals de nieuwe 95 nu een veredelde Insignia is. Die miserie hebben we rechtuit te danken aan GM. Maar langs de andere kant weet Saab nog altijd een onderscheidend design neer te zetten, met of zonder een Hollander achter het roer, en als dit verloren gaat wordt de autowereld weer wat grijzer, en dat is balen...

Kenny 11:19
afbeelding van Kenny

PS, Patat, heb je misschien een link of foto's naar die bewuste Saab 900? Ik ben zelf aan het overwegen om een classic aan te schaffen, en een oude(re) Saab staat zeker op m'n verlanglijst ;-)

Techno Patat 17:19
afbeelding van Techno Patat

@kenny: nope sorry, het is een oud collega die soms hielp bij die gast, ik zal eens zien ofdat ik z'n nummer nog vind en dan eens informeren ofdat het nog gebeurt ;)! Want er waren maar een 1.000 tal stuks van gemaakt, en je kan ze ook niet blijven halen hé ;)!

@yves: wow, ik dacht dat je met een hele tegenredenering ging komen :p! Ik vind het ook spijtig dat beiden verdwijnen, ECHT waar! Maar ik vind het op dezelfde manier spijtig als een gsm weggooien die 4-5 jaar trouw en goed dienst gedaan heeft! Je hebt er een band en geschiedenis mee opgebouwd, maar op is op, en bijhouden om te houden is ook maar overbodig! Op den duur erger je je er zelfs aan omdat de situatie toch maar slechter en slechter wordt ;)!

@ kenny1: Onderscheidend wel, maar ik vind ze eigenlijk nog steeds grijs! Die oudere, DAT waren onderscheidende, met dat zalige kontje :p!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws