De pechverhelpingsdienst van VAB neemt het eerste interventievoertuig voor elektrische voertuigen in gebruik. Dat voertuig werd door de KAHO Sint Lieven samen met een aantal industriële partners ontwikkeld voor VAB.De wagen beschikt over een mobiele snellader, zodat elektrische voertuigen terug kunnen opgeladen worden om 25 km te rijden. De wagen heeft een battery pack aan boord met voldoende capaciteit voor het weer op weg helpen van vier gestrande elektrische voertuigen.
Ook een hybride stroomaggregaat kan extra energie uit koolzaadolie halen.
De interventiewagen kadert in het proeftuinproject van een de Vlaamse Regering rond elektrisch rijden. De input van de pechverhelping door VAB steunt op twee pijlers; enerzijds het slepen naar een laadpaal (een interventietijd van 50 minuten), of het ter plaatse opladen zoals hierboven beschreven (interventietijd: 20 minuten).
Het voertuig werd dus in België ontwikkeld en gebouwd. De aandrijving gebeurt op aardgas (CNG), waardoor de CO2-uitstoot 49 procent lager ligt dan bij een conventionele aandrijving, ook het fijn stof word gereduceerd (met maar liefst 97 procent) en de NO2-uitstoot ligt is nihil.
Recente reacties
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Eigenlijk bitter weinig, behalve dat ze op het nieuwe 'EMA'-platform moeten staan en ook ergens in...
Door Joram 10 uur geleden
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Hebben jullie al meer info omtrent de andere modellen die Land Rover onder de naam Range Rover wilt...
Door this 14 uur geleden
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 1 dag geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 1 dag geleden