Binnenkort nieuwe Franse supercar met 1.000 pk

Binnenkort wordt het doek van een nieuwe supercar gehaald.Het Franse Genty (niet te verwarren met het Britse Gentry) presenteert namelijk de Akylon. Op de officiële site van de Franse constructeur zien we enkel dit silhouet-met-doek. Toch is het niet moeilijk om even wat verder te zoeken naar de bijhorende filmpjes. De Fransen praten over een uiting van plezier en een eerbetoon aan passie voor auto's, marketingpraat van het bovenste schap dus.

Bij Genty wilden ze alvast iets doen met high performance cars en volgens hen hebben ze de know-how en dejuiste materialen ervoor in huis. Vier jaar hebben ze aan de Akylone gewerkt, een wagen die uiteindelijk 1.000 pk onder de kap zal hebben. Afwachten wat het wordt, maandag wordt hij onthuld.

Binnenkort nieuwe Franse supercar met 1.000 pk

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Niels 12:38
afbeelding van Niels

Goh, de zoveelste totaal niet relevante en oninteressante supersportcar van deze wereld... Betere engineering en design dan een grote OEM kan 't geval sowieso niet bieden, daar is bij zo'n kleine fabrikant geen R&D geld voor. What's the point...

Pieter A. 13:09
afbeelding van Pieter A.

Meedoen met de cijfertjes en hopen dat je in een boekje komt te staan. Ze kunnen inderdaad nooit tippen aan de relevante supercars van het moment.

Techno Patat 13:40
afbeelding van Techno Patat

@Niels: ik kan je allsinds vertellen dat een Pagani beter geingeneerd is dan een Lambo hoor! Die Horacio heeft niet voor niets een patentaanvraag staan op carbon-titanium, iets dat ze bij grote merken nog niet gevonden hebben...

Scheer dus niet alle auto's over dezelfde kam, eerst zien en dan pas afbreken ;)!

Niels 16:53
afbeelding van Niels

@ Pieter A.: Met "relevantie" doel ik inderdaad op het trachten een supersportcar te maken die (probeert?) bijvoorbeeld de Veyron met zijn 1001pk naar de kroon te steken en het onbegonnen werk van die "task". Maar bovendien ook de relevantie van het project doel zelf; of de wereld nou echt beter wordt van opnieuw een supercar. Waarom niet je aandacht en geld steken in mobiliteits ideeën waar (een veel groter deel van) de wereld meer bij gebaat zou zijn?

@ Techno Patat: Ik wil geen schenen schoppen hoor, maar design-wise is de gehele Pagani reeks zowel interieur als exterieur erg slecht. Dat is geen kwestie van smaak. De patentaanvraag op carbon-titanium neemt niet weg dat de engineering ook niets bijzonders is. Een duidelijke graadmeter voor engineering kwaliteit is de beoordeling van shutlines. De afstand tussen diverse carrosserie delen van de Pagani is verre van overal gelijk en de high lights zijn all over the place. Ook surface kwaliteit (de huid van de auto en hoe de kwaliteit is van overgangen en de kracht, de tension, erin) van de Pagani's interieurs of exterieurs in vergelijking met een willekeurige Veyron of moderne Lamborghini geeft een duidelijk beeld van engineering kwaliteit. Of het ontbreken daarvan...

Pagani
http://img.netcarshow.com/Pagani-Huayra_2012_1600x1200_wallpaper_04.jpg

vs.

Lambo
http://img.netcarshow.com/Lamborghini-Aventador_LP700-4_2012_1600x1200_w...

En zoom:

Pagani
http://img.netcarshow.com/Lamborghini-Aventador_LP700-4_2012_1600x1200_w...

vs.

Lambo
http://img.netcarshow.com/Pagani-Huayra_2012_1600x1200_wallpaper_31.jpg

Techno Patat 11:11
afbeelding van Techno Patat

@Niels: Ook niet beledigend bedoeld, hoewel het wel kan dat ik het ietwat hevig getypt heb! Bij deze dus al excuses voor de volgende text :p!

Niet iedere supercar met 1000 pk heeft als doel de veyron van de troon te stoten hé! Kijk naar Koeningsegg, die hebben tonnen pk's. Maar toch is de veyron geen doel, gewoon hun eigen ding doen en supercar's maken volgens HUN idee en niet volgens het idee van Volkswagen

Die closup van die huyra dat je daar toont is wel die van het pre-productie testmodel! Ik heb tussen de zonda's gestaan en kan je garanderen dat ik nergens een vingernageltje tussen kreeg hoor!

Dan qua exterieur vind ik een Pagani veel beter gestyled dan een Lambo! Bij een Zonda en al zeker bij een Huayra heeft echt alles een functie of staat het er toch zeker om een specifieke reden! Iets waar ze bij Lambo niet zo op kijken! Eerder functie moet de vorm volgen!

Dan interieursgewijs: Daar ga ik niet ontkennen dat de Lambo waarschijnlijk wel meer technologie enzo heeft zitten! En vooral betrouwbaarder zal zijn! Maar die Zonda/Huayra's geven je een veel specialer gevoel! De Lambo is mooi, prachtig zelfs! Maar bij een Pagani is alles net dat beetje mooier, net dat beetje beter afgewerkt en vooral net dat beetje cooler!

En qua onderhuidse doordachtheid is de Huayra voor de moment de top! Je kan niet geloven hoe goed alles doordacht is aan die auto! Zowel met het oog op gewichtsbesparing als praktische kant! Bij het hele samensteken van de Huayra gebeurt door 1 man, gewoon omdat het allemaal zo simpel samen te steken is!

Ik raad je echt eens aan om naar de Lambo/pagani fabriek te gaan! Je zal een ilusie armer zijn helaas! Personlijk vond ik de Lambo fabriek 1 grote teleurstelling! Als ik nu een Lambo zie heeft hij maar de helft van z'n charmes meer vergeleken met 3 maand terug...

Niels 15:29
afbeelding van Niels

Een beetje discussie is prima hoor, ik voel met niet zo snel beledigd... Komt ie dan:

Supercar met 1000 pk:
Daar heb je helemaal gelijk maar de Veyron was bedoeld als zijnde illustratie van een engineering marvel. Er zijn maar heel weinig fabrikanten die een dergelijke prestatie kunnen leveren. Of de Veyron niet hun doel is, is nog maar de vraag. Dat kan hun marketing afdeling koortsachtig beweren, maar het feit dat Koeningsegg, Pagani of iedere willekeurige kleine supersportautofabrikant niet over de middelen en mensen beschikt om die auto van de troon te stoten komt waarschijnlijk dichter bij de waarheid. In veel van die auto's rammelen je tanden eruit als je boven de 120 komt en zijn ze buitengewoon ruw, luid en niet vergevingsgezind in de omgang. Dat is over een Veyron niet te zegen.

De closup/foto's:
De auto op de foto's van Lamborghini zal waarschijnlijk net zo'n pre-productie model betreffen. Dus staan ze wat dat betreft op gelijk vlak voor een goede vergelijking...

Styling:
Zonder dat ik deze discussie wil leiden naar een wellis-nietus verhaal wil ik graag toch nog even het volgende kwijt. Ik gaf aan dat de Lamborghini beter gestyled is en dat dat oordeel geen kwestie van smaak is maar gebaseerd is op de wijze van design executie:

Het silhouette, de volumes, proporties, surfacing, het gebruik van shutlines, lichtlijnen, enzovoort, is velen malen sterker dan de ongeorganiseerde chaos die Pagani Huayra heet... De Huayra heeft overigens meer niet noodzakelijke "futsels" dan de Aventador. Het merk DNA van de Lambo is daarnaast beter en met meer consistentie doorgevoerd dan de qua vormgeving feitelijk nietszeggende Huayra. Zou die stijl op een middenklasser worden geprojecteerd dan zou iedereen met afgrijzen roepen over "Koreaans design" en dan wel het type van rond de jaren '90. Het indrukwekkende voorkomen van een supersportauto neemt vaak alle kritische noten en blikken weg.

Een auto wordt ontworpen -en kan je dus beoordelen- vanaf verschillende afstanden. Min of meer onder te verdelen in veraf; de totaal sculptuur en het silhouette, dichterbij; volumes, proporties, onderlinge verhoudingen, close-up; kleinere surfacing, gebruik van shutlines en detaillering. Al die componenten moeten hetzelfde adamen, dezelfde taal spreken. Die ongeschreven wetten gelden voor interieur en exterieur. Ze hebben wat interieur niet zo veel te maken met toegepaste technologie, al helpt de hogere engineerings capaciteiten van het VAG team vanzelfsprekend wel mee om de zaak strak doorgevoerd in productie te krijgen.

Onderhuidse doordachtheid:
Fabrieksbezoeken zijn altijd een feestje, maar betreffende onderhuidse doordachtheid is de Lambo waarschijnlijk ook weer beter; want eenvoudiger en dus goedkoper te produceren voor de firma en daarmee meer winstgevend. Niet geheel onbelangrijk. Dat het productieproces daardoor wat "handmade magic" verliest doet aan de kwaliteit niets af, maar geeft vooral aan dat de Aventador waarschijnlijk gewoon te complex is voor een one-man-(production)-show.

Echt bijzondere engineering is overigens de Toyota iQ. Een auto die vele malen complexer is dan de Huayra en Aventador tesamen. Maar dat is weer een heel andere discussie...

Techno Patat 13:39
afbeelding van Techno Patat

@niels: ok, ik moet op veel punten plooien! Maar jij en ik bekijken een design op een verschillende manier! En zo moet je het eigenlijk ook doen, want een Pagani wordt niet met dezelfde filosofie de wereld in gestuurd als een Lamborghini! Ze hebben ook niet hetzelfde koperspubliek!

Styling: Ze hebben van proporties en silhouetten ook het grootste deel van de Murcielago overgenomen... Heel gewaagd design hebben ze op dat vlak niet neergezet hé ;)!

Dat van die foto's: Elk pre-productie exemplaar van Lambo's worden vernietigd na de testen, zelfs de auto's in het museum zijn geleverde exemplaren die later teruggekocht zijn! (al dan niet wegens teveel defecten etc...). Zo staat er een Gallardo van de Garda Civilia daar. Het betreft de Gallardo die gecrasht is bij een interventie, die Lamborghini terug genomen heeft en na restauratie in het museum gedropt heeft :)!

De auto's die dealers/motorshows krijgen zijn al allemaal auto's die in de opstartfase van de productielijn geproduceerd geweest zijn ;)!

Dat van die onderhuidse doordachtheid: Een pagani moet niet goedkoop zijn, het is een auto zonder compromis (zoals de McLaren F1 indertijd was) : de auto moest zo licht mogelijk zijn, al de rest is dan wel duurder maar het moest lichter zijn! Als je op die manier kijkt naar een Pagani is het een engeneering meesterstuk! Holle stukken chassis worden gebruikt als tunnels voor de verwarming zodat daar nergens geen gewicht in kruipt en andere talloze voorbeelden! Dat zijn dingen die ze bij Lambo niet doen, die persen er dan wel nog een slangetje bij!

Over de afwerking valt hetzelfde te zeggen! Bij Pagani is ELK stukje mooi gepolijst, ligt het carbon perfect in lijn en is alles van top kwaliteit! Een bezoekje aan Lambo was behoorlijk ontnuchterend!

Die cabonfiber monocoque van de Aventador heeft zowat het lelijkste carbon dat ik ooit gezien, het ziet er totaal niet mooi uit (toegegeven, het moet niet want het zit diep weg), het is nergens gepolijst, de vezels liggen nergens in vorm en het ziet er eerlijk gezegd vlug vlug gedaan uit!

De ene hoek is mooi tot in de kantjes geduwd, de andere dan weer van een eindje ver erin gepropt... Als je ooit de kans krijg om te kijken naar een aventador die open ligt: Focus je op het carbon en je gaat de Aventador heel wat minder apprecieren!

Op het vlak van het handmade magic: Ik geef eigenlijk de voorkeur aan auto's die simpel en handmade zijn boven de auto's die met 17 machine's en 50 lui Italianen gemaakt zijn... Hoewel ik de Huayra niet als simpel durf te bestempelen, ik heb die auto's zien staan en wat er daar allemaal inloopt :o! Ik begreep er minder van dan van een Aventador! Bij de Aventador is het allemaal vrij basic, ik kon het meeste vergelijken met m'n Volvotje... Bij die Huayra daarentegen, andere koek hoor :p!

Maar opnieuw: Het zijn auto's met een andere filosofie, andere gedachtegang en een heel ander klantenbestand! Eigenlijk heeft Pagani geen enkele andere autofabrikant als doel! De journalisten vergelijken ze met elkaar, maar Pagani zelf wil gewoon een auto maken die zo goed is als hij ze maar kan maken! En de klanten appreciëren dat! Aangezien de vraag 5-6 x zo groot is als het aanbod...

Niels 18:07
afbeelding van Niels

@ Techno Patat: Een Pagani wordt inderdaad met een totaal andere filosofie de wereld in gestuurd als een Lamborghini. Maar dat de Lambo en Pagani filosofie sterk van elkaar verschillen is nog geen vrijbrief voor een design-wise kwalitatief slecht ontwerp. Het merk DNA van de Murcielago is door Lamborghini doorontwikkeld (een revolutie in plaats van evolutie inderdaad, maar zeker niet 1:1 overgenomen zoals je schrijft) en daardoor wellicht niet heel verassend maar dat doet nog geen afbreuk aan de getoonde sculpturele kwaliteit. Die twee zaken staan geheel los van elkaar.

Wat betreft de onderhuidse doordachtheid: Hoe hoger de marge voor Pagani, des te beter. Dat geld kan weer in R&D geinvesteerd worden.

Goede engineering gaat verder dan slimme oplossingen voor het gebruiken van holle ruimtes voor verwarming en afwerking; dat wordt door verschillende fabrikanten gedaan en is slim maar niet uniek. Ook zit het 'm niet in het al dan niet uitlijnen van carbonfiber voor de normaliter onzichtbare monocoque, want dat is esthetisch inderdaad plezierig maar enkel voor de ene keer dat je 'm ziet zonder Aventador er omheen. Dat doet opnieuw niets af aan engineering kwaliteit, enkel aan hoe sexy het onderdeel zelf eruit ziet: De looks van een versnellingsbak zijn ondergeschikt aan zijn werking, als voorbeeld.

Dat de Pagani deelnaden onveranderd groot zijn en bovendien ongelijk verlopen (en op esthetisch ongunstige plaatsen) in productie exemplaren onderstreept mijn bewering over engineering kwaliteit.
Ook radii van surfacing van panelen en de randen ervan zijn op ieder carrosserie onderdeel verschillend.
Zie hier:
http://www.zercustoms.com/news/Pagani-Huayra-Test-Drive-Video.html

Ze kopen bij Pagani bovendien de motoren in, en begrijpelijk want het vergt een gigantische investering er een zelf te ontwikkelen, maar ook dat geeft aan dat er niet alle (engineering) expertise aanwezig is, als het geval is bij grote fabrikanten.

Ik begrijp je facinatie voor Pagani's en de unieke look die het merk heeft, maar de conclusie blijft dat ze qua engineering en vooral ook -om even binnen de grenzen van mijn vakgebied te blijven- op gebied van design ver onder het niveau van grote OEM's presteren.

Techno Patat 19:12
afbeelding van Techno Patat

@niels: Hier gaan we het niet over eens worden! Van die naden op de Huyara moet ik je dus inderdaad gelijk geven, hoewel ik op <a href="https://autofans.be/galerij/motorstars-tour-italy-deel-iii-pagani-modena... mijn bezoek</a> werkelijk versteld stond van hoe perfect alles past! Enkel op de plaatsen waar de riempjes gevestigd zijn was er plaats voor speling!

Over de motor: Daar zit, net zoals bij de de rest van de auto, een heel erg mooi verhaal achter! Ze hebben dus de motor gekozen uit emotionele redens, niet financiele redenen! Hoewel ik personelijk ook betwijfel ofdat Pagani het geld zou hebben om een motor te ontwikkelen ;)! Maar ze nemen de motor niet 1-1 over, ze doen er wel degelijk hun ding mee ;)!

Bij Lamborghini komt er bedroevend weinig uit Sant Agatha da Bolognaise! Alles komt daar uit de VAG schappen! Alles dat trouwens van Alu gemaakt is komt van Audi, en wordt ook geingeneerd door Audi! Dan nog de multimediasystemen, tractiecontrole, ABS, remmen, leidingen,... Allemaal met VW en Audi logotjes op...

Over het design: Het is niet 1-1 overgenomen, dat weet ik ook wel, maar ga echt maar eens een aventador naast een Murcielago zetten en je zal schrikken hoeveel er is overgenomen! Beter zelfs nog, bekijk lambo's maar eens overal van dichtbij en je zal schrikken van de kwaliteit! Voor mij was het een eye-opener om lambo's open te zien liggen!

Bij de Pagani's had ik nergens een gevoel van: ow, dit kan wel eens foutlopen! Bij de Lambo fabriek had ik dat daarentegen wel degelijk dikwijls!

Ik zeg niet dat de Pagani's beter zullen zijn dan Lambo's, maar het punt dat ik wou maken in m'n eerste reactie is dat je kleine merken toch echt niet mag onderschatten! Ze zitten zeker niet even laag als hun budget doet denken! Lamborghini heeft een budget dat 100 x groter is dan Pagani, maar is een Lambo dan 100x de betere auto?

Voor mij persoonlijk niet! Pagani's zitten (op de vlakken waar ik om geef) gewoon een niveau hoger dan Lamborghini! Er zijn veel vlakken waar het net omgekeerd is, en al zeker als je er veel kennis van hebt!

Zo kan ik bv als bakker geen bakkerij binnenwandelen zonder commentaar te hebben op dat patéke, of dat brood! Terwijl m'n daar dan staat: Alles ziet er zo lekker uit!

Ik ben dan de persoon die vind dat alles aan een Pagani er zo lekker uitziet, terwijl jij de persoon bent die wel degelijk meer achterliggende kennis heeft en dus vlugger de fouten er van ziet!

Ik stel dan ook voor dat we onze toch wel leuke discussie hierbij afronden want jij bent mij gewoonweg te slim af ;)!

Mag ik nog vragen wat je dan precies doet van werk? Want je bent duidelijk geen amateur zoals een of andere patat :p!

Niels 12:10
afbeelding van Niels

@ Techno Patat: We zijn ver van een overeenkomst denk ik ja, maar een beetje discussie is nooit weg. :-) Om de moderators van Autofans niet helemaal over de emmer te helpen lijkt het me goed er voor wat betreft de kwestie Pagani vs. Lambo inderdaad maar een eind aan te breien.

Over ontwikkeling van een motor: zelfs Peugeot en BMW (toch twee serieus grote spelers) werken samen op het gebied van het bouwen van compacte motoren. Het is eenvoudigweg niet te betalen om complexe engineering alleen te doen. Vandaar dat bij Lamborghini grondig van de VAG schappen gebruik wordt gemaakt. Dat doen alle merken door het concern heen, zoals je ongetwijfeld weet. En waarom ook niet; de kennis en kunde die in de multimediasystemen en electronica zit verwerkt is lastig te evenaren. Het heeft weinig zin om die apparatuur geheel opnieuw te ontwikkelen.

Ik heb het voorrecht dagelijks Lamborghini's te zien (hieronder daarover meer) en die zitten gewoon op VAG niveau qua engineering. Durf daarom niet precies te zeggen waar je op doelt, al heb ik ze helaas nooit in productie of gedemonteerd gezien.

Ik werk (nog) niet, maar studeer; nu in het tweede en laatste jaar van mijn MA Vehicle Design aan Royal College of Art, London. Vandaar mijn opmerking hierboven over de Lambo's; daar peddel ik dagelijks achter/voor/naast met mijn brakke fietsje op weg naar RCA en weer terug naar huis... ;-)
Mocht je 't boeien: voor collega bloggers schrijf ik zo nu en dan autodesign gerelateerde columns en door Autofans' Pieter Ameye ben ik een paar jaar geleden geïnterviewd: https://autofans.be/content/special-autofans-interviewt-automotive-desig...

Techno Patat 15:48
afbeelding van Techno Patat

door EX-autofans ;)! Pieter is naar de collega's getrokken ;)!

Ik weet het dat we er belange na niet zijn, maar zoals gezegd: jij bent me te slim af, en ik ga heus geen onmogelijke discussie's voeren! Als ik ongelijk heb, heb ik ongelijk! Punt aan de lijn, kunnen we verder gaan :p?

Ik weet het dat het normaal is dat ze kennis delen! Maar dan vraag ik me af wat de meerprijs van een Lambo tegenover een Audi verantwoord? Het is dezelfde technologie, die ze nog niet eens zelf hebben ontwikkeld...

Maarja, er is zoveel dat ik niet snap uit de wereld der 'hogere' wagens! Hell, ik snap zelfs niet waarom er 15.000 mensen een grijze golf kopen terwijl ze een funky gele kunnen kopen!

Maar 1 ding weet ik zeker, ik ga er m'n slaap niet voor laten :p!

Leuk artikel bij de weg, ik was al onder de indruk van je kennis, nu sta ik helemaal paf! Dan ben ik als simpel bakkertje gewoonweg geen partij voor jouw kennis :p! Jij geeft ook geen commentaar op mijn patétjes, dus zwijg ik bij deze ook :D!

Maar het was wel leuk discussieren met je =)!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws