VAB: Spitsstrook E313 is een succes

VAB meldt vandaag dat de spitsstrook op de E313 de reistijd kan halveren voor wie de Kennedytunnel richting Nederland neemt en vervolgens de E313 op wil. VAB testte dit uit met zogeheten roadguards, automobilisten die op vaste tijdstippen in de spits (17u tot 18u) dat traject volgden. Een chauffeur zou gemiddeld op een tijdswinst tussen de 20 en de 30 minuten kunnen winnen, zowat de helft van de totale reistijd. 

VAB wil nu dat Minister Crevits ook de mogelijkheid van spitsstroken op andere trajecten onderzoekt. Zo zouden soortgelijke stroken op de E40 Groot-Bijgaarden-Aalst, E40 Sterrebeek-Heverlee, E314 Leuven-Aarschot en E19 Antwerpen-Sint-Job een positieve invloed kunnen hebben op de avondspits vanuit Antwerpen of Brussel.

De spitsstrook op de E313 loopt van de ring tot aan de afrit naar de E34 richting Turnhout en is geopend tussen 15u en 20u. Het gaat eigenlijk om een aangepaste pechstrook waarop het verkeer wordt geleid via elektronische borden boven de rijweg.

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Wim 12:10
afbeelding van Wim

uiteraard werkt het, uitbreiden die handel :) Ik vraag me nog iets af: men zegt dat meer rijstroken, meer verkeer met zich meebrengt. het verleden heeft ons geleerd dat deze stelling klopt. Maar, ergens moet er een kantelpunt zijn, aangezien onze bevolking niet(of amper) toeneemt en ik twijfel of de mensen die de trein nemen als enige motivatie hebben dat ze anders in de file zouden staan. Ik zou wel een willen weten of dit een realistisch kantelpunt is.

Techno Patat 13:21
afbeelding van Techno Patat

Hildeke Flits heeft weer werk lijkt mij! Want het lijkt me toch ook te werken --> Uitbreiden die handel!!

Sven 08:41
afbeelding van Sven

Waxweazel: volgens mij is dat omdat het verkeer 's ochtends voor het grootste deel van verschillende punten naar één punt stroomt. Als je daar een spitsstrook zou leggen, staat die vol file omdat mensen een file vormen aan het volgende knelpunt. 's Avonds gaat het van één punt naar een bestemming die voor iedereen verschillend is, waardoor het verkeer meer uitgewaaierd is.

Porscher 21:18
afbeelding van Porscher

@ Wim: naast personenvervoer is er ook heel wat logistiek transport door ons (Europees gezien) klein landje. Tijdens de spitsuren van minder belang maar steeds met een grote impact. Zolang deze stroom blijft groeien blijft ook de Belgische drukte groeien. Het personenvervoer is naar mijn mening ook aan zijn verzadigingspunt toe.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws