De elektrische Chevrolet Volt vatte drie weken na zijn crashtest in Amerika plots vuur in een garage waar hij stond opgeslagen. De crashtest gebeurde op 12 mei door het NHTSA, de Amerikaanse variant van de EuroNcap. Tijdens de crashtest zouden de batterijen beschadigd zijn geraakt waardoor er koelvloeistof is gaan lekken. Die vloeistof is gaan kristaliseren en een daaruit volgende kortsluiting stak de hele boel in brand. General Motors maakte bekend de commissie niet te hebben ingelicht over het potentiële gevaar.
De Amerikanen bij General Motors zeggen dat het noodzakelijk is de lithium-ion accu's te ontladen na een aanrijding om een eventuele kortsluiting te vermijden, maar daar wist de crashcommissie niets van. De NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) heeft alle producenten van elektrische voertuigen gevraagd een procedure op te sturen met wat er moet gebeuren na zulke crashtest. In Amerika zal de Volt opnieuw worden getest op zijn brandveiligheid. In Europa kreeg de Volt nog 5 sterren, of er hier extra testen zullen volgen is niet geweten.
Kort nadat het bericht verspreid geraakte kwam niet alleen GM onder vuur te liggen maar ook de hele elektrische industrie. De NHTSA stuurde daarom een extra persmededeling uit om te bevestigen dan elektrische wagens geen grotere kans hebben om vuur te vatten.
“As manufacturers continue to develop vehicles of any kind—electric, gasoline, or diesel—it is critical that they take the necessary steps to ensure the safety of drivers—and first responders—both during and after a crash,” aldus de woordvoerder van de NHTSA.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 9 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden