Blij als je in Europa botst: Latin NCAP resultaten

We gaan er de cijfers over dodelijke slachtoffers bij verkeersongevallen niet bijhalen, elk slachtoffer is er een te veel. Toch ben je beter af als je in Europa botst dan wanneer je in Latijns Amerika tegen elkaar knalt. Zelfs gloednieuwe wagens scoren daar soms zeer laag op de Latin NCAP. Schreeuwen ze bij ons al moord en brand als we slechts vier in plaats van vijf sterren zien, in Zuid Amerika komt een score van één ster meer dan eens voor.

Ter gelegenheid van hun éénjarig bestaan knalde Latin NCAP de lokale bestsellers tegen de muur, de resultaten zijn zorgwekkend. Zo is er de Fiat Palio die mét en zonder airbags beschikbaar is.

De Chevrolet Corsa Classic haalt één ster voor veiligheid van de inzittenden en eentje voor bescherming van inzittende kinderen. De Chevrolet Celta (onze oude Opel Corsa), de driedeurs versie van voornoemde Corsa Classic haalt twee sterren voor de kinderbescherming.

De Nissan Tiida krijgt respectievelijk 3 en 1 ster in de versie met één airbag. De versie met twee airbags krijgt 4 sterren voor de inzittenden. De Ford Focus en Chevrolet Cruze krijgen 4 sterren en 3 sterren voor achtereenvolgens veiligheid van de inzittenden en van de kinderen. De Fiat Novo Uno kreeg slechts één ster voor inzittendenbescherming en twee voor bescherming van kinderen.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws