Dag 2 was een heel eind minder lang dan Dag 1. De rit liep vandaag van het Noorse Molde naar Dorotea in Zweden; een dikke 600 kilometer of 10 uur rijden langs besneeuwde Scandinavische wegen. Aan de Noordkaap zijn ze nog niet, laten we zeggen dat ze halfweg in Zweden zitten. De startvolgorde liep in omgekeerde volgorde als gisteren, waardoor Team9 vrij ver vooraan on starten. Bart en Cliff reden een hele tijd in het spoor van Team39, een Volvo XC70. De V50 van Team9 leek wel in zijn sas en bleef de hele tijd op de tweede of derde plek rijden.
Cliff beschrijft de tweede rit als volgt: "Om 07.15 vandaag was het opnieuw rijden geblazen. We hebben vandaag flink moeten rijden en zijn door de mooiste fjorden naar Zweeds Lapland gereden. We hebben behoorlijk wat pech gehad in de eerste etapes. Eerst fout gereden en dat net voor een tunnel ... dus moesten we de hele tunnel door en dan terug. Aangezien het een korte rit was sloeg dat dus direct door in de uitslag. Voor de 2de etape hadden we een ander probleem: de GPS gaf er ineens de brui aan. Daardoor moesten we dus de laptop starten, de coördinaten omrekenen (want de Volvo werkt enkel met graden en minuten en we krijgen het decimaal) en vervolgens prutsen om alles in te geven. We namen toen het wijze besluit om vanaf dan alles in de 2 systemen in te geven."
Een 40e plek in de tweede rit en een 33e plaats algemeen is het gevolg. Dat is een kleine verbetering tegenover de dag ervoor.
De Volvo V50 DRIVe had na 1.200 kilometer pas dorst, waarmee Bart en Cliff de zuinige naam waarmaken. Ze reden de 52l grote tank niet helemaal leegen kwamen op een gemiddeld verbruik van 4,1 l/100 km betekenen.
Dag 3 is intussen alweer aangebroken voor de rijders. Om 5u vertrokken ze bij ee temperatuur van -29° C. Alle batterijgevoede toestellen die in de wagen lagen, bleken volledig plat vanwege de grote kou maar de Volvo startte direct en spint als een kat.
- Wie wil, kan de teams volgen via een aparte website, Bart en Cliff rijden onder de vlag van 'Team 9'. Updates blijven komen via Facebook, Autofans en Twitter. -
Recente reacties
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 2 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 5 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 5 uur geleden
BAM!: Tesla Model 3 Performance is hier (2024)
Ziet er beter uit dan die extreem saaie instappers. ook lijken de zetel beter het zitvlak is wat...
Door kevin 9 uur geleden