Gedaan met Mitsubishi-productie in Europa

Net na het nieuws dat Beherman voor België de verdeling van Mistubishi overneemt, brengt Mitsubishi zelf minder goed nieuws voor de fabrieken. De Japanners hebben namelijk besloten om alle fabrieken in Europa te sluiten. Voor België heeft dat geen directe gevolgen, al zijn er heel wat grensarbeiders aan het werk in de fabriek in het Nederlandse Born. Daar produceert Mitsubishi de Colt, terwijl smart daar tot 2006 nog de productie van de ForFour onderbracht.

Tegen het einde van dit jaar moet de fabriek dus op zoek naar een nieuwe investeerder. De aanwezige constructeurs wisselden eerder ook al een aantal keren; bij de opstart in 1967 werden er DAF's geproduceerd, een par jaar later kwamen daar ook de Volvo 340/360 bij. Mitsubishi nam een deel van de fabriek over vanaf 1992, waarbij die grondig werd heringericht om zowel Volvo's als Mitsubishi's te kunnen bouwen. Na de modelwissel van de Volvo S40/V40 in 2004 (en de overname door Ford) liet Volvo de fabriek voor wat ze was en kwam smart er hun grote model produceren. Mitsubishi liet in Born ook de Carisma van de band rollen, een middenklasser die een grijs bestaan leidde bij ons. Mitsubishi liet nog de Outlander te bouwen maar halveerde na een tijdje de productie vanwege de minderende SUV-markt.

Nu de Mirage, de opvolger van de Colt, in Europa zal worden ingevoerd vanuit de fabriek in Thailand, dreigen 1.500 werknemers in Born hun job te verliezen. Mitsubishi wil de fabriek overlaten aan een andere investeerder voor één symbolische euro, in de hoop op die manier niet te moeten opdraaien voor een sociaal bloedbad.

Via: De Redactie

Reacties: 1 reactie

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
B4 19:50
afbeelding van B4

Tja, het was geweten dat Mitsubishi nooit echt tevreden was over deze fabriek.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws