Dacia voert tevredenheidstabel aan!

Klantentevredenheid, niet zonder meer een van de belangrijkste werkpunten die als automerk in acht moet nemen om tegenwoordig goed aan de bak te kunnen komen. De trotse aanvoerder van de lijst van meest betrouwbare automerken is

Dacia, het Roemeense dochtermerk van Renault. In totaal lieten zowat 30.000 mensen uit Frankrijk, België, Italië, Spanje en Portugal hun stem gelden en het resultaat stond als een paal boven water.

De eer komt dus niet meer toe aan de Toyota, dat jarenlang op het hoogste schavotje stond als het op betrouwbaarheid aankomt. Tweede en derde plaats waren voor Honda en Kia. Het podium ziet er iets anders uit wanneer er wordt gekeken naar aparte modellen. In deze lijst blijkt de Toyota Prius de meest betrouwbare te zijn. Hier gaat de Japanner de Renault Scénic 1.5dCi en Dacia Sandero 1.5dCi voor. De slechtste score wordt uitgereikt aan een trio Franse auto's: de Renault Espace 2.2dCi, Citroen C5 met 2.2 diesel motor en de Renault Scénic 1.9dCi.

Ook heel belangrijk is het vertrouwen dat wordt gegeven door de concessiehouders. Over de hele lijn blijken Mazda eigenaars het meest trevreden over hun contact met de dealer. Andere merken die ook hoog scoren op deze tevredenheidsschaal zijn Toyota, Ford en Mercedes. Voor Audi en Peugeot is er nog werk aan de winkel, want hier blijken de klanten het minst tevreden te zijn.

via DM

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
gtike 20:31
afbeelding van gtike

Tevredenheid is toch niet gelijk aan betrouwbaarheid?
Ik zou persoonlijk nooit tevreden kunnen zijn met een Dacia... Die wagens zijn een stap naar 10 jaar terug...
Zoals Mesourrie zegt, beproefde techniek... zo kan iedereen het...

Yvesw 21:41
afbeelding van Yvesw

@gtike: Tien jaar terug gaan in het automotive landschap is niet zo speciaal hoor ;)

Gtike 17:01
afbeelding van Gtike

David heeft helemaal gelijk !

Stanny 17:03
afbeelding van Stanny

@David:

Je redenering zal zeker wel steek houden. ze hebben de enquête uitgevoerd bij auto eigenaars en dus ook mensen die bewust voor een bepaalde wagen kiest.
Echter, dat neemt niet weg dat de perceptie van die mensen over hun wagen niet verkeerd te begrijpen valt. Het is ook niet meer dan logisch dat je verwachtingen hoger liggen bij een wagen die 5 - 6 of zelfs 10 keer meer kost.
Dit wil dan aan de ene kant ook zeggen dat Dacia eigenaars misschien wel sneller tevreden zijn over de kwaliteit van de gebruikte materialen, maar dat wil aan de andere kant zeker niet zeggen dat ze minder snel tevreden zijn over de afwerkingskwaliteit van het respectievelijke automobiel... .

Challanger 17:05
afbeelding van Challanger

Dacia is nog te recent op de markt om de betrouwbaarheid te evalueren / te beoordelen. Trouwens het zou me sterk verbazen dat ze die 1 ste plaats kunnen consolideren zeker gezien moederke Renault een toonbeeld is van onbetrouwbare rommel.
Dacia kopers zijn eerder functioneel en willen een product "maximum value for money" wat hun goed recht is. Hoogstaand afgewerkt interieur is geen prioriteit waardoor het ze kwaliteitsaspect anders interpreteren. Mij brengen van A -> B zal voornamelijk de doorslaggevende factor zijn. Kwestie van gezond verstand ?

Freddy Van Dael 03:05
afbeelding van Freddy Van Dael

Wel ik ben geen tevreden klient, wel over mijn wagen DACIA SANDERO STEPWAY eind november 2014 gekocht en geleverd in februari. 2015. Maar nu komt het ik woon in Spanje en als ik bij de concessionary van Dacia of Renault een accessoire wil kopen word ik van het kastje naar de muur verwezen, Renault wil precies niet dat er accessoires voor Dacia Stepway op de markt komen. Ben al dagen bezig om 4 chrome stripjes in inoxidable te bestellen maar telkens NUL op request, dus even over service gesproken! De kontrole hier heeft geen probleem als ik een pushbar zou plaatsen,.......maar het mag niet van Renault heb ik nu een DACIA of een RENAULT gekocht???. Ik vind dit gewoonweg schandalig. Sommige accessoires laat ik uit het buitenland komen ,want de Spaanse concesionarios zijn gewoonweg te LUI of te ONBEKWAAM. Wel zo horen jullie ook eens de andere kant van het verhaal. Konkluzie wagen is pico bello en ben er ook trots op, maar op de verkoop van accessoires voel ik me ferm bedrogen, en vraag me af wanneer die situatie eens gaat ophouden want wij kopers zijn tenslotte de dupe.Wij hebben evenveel recht om een bestaand accessoire aan te kopen.
Freddy

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws