Bij de Volkswagengroep blijven ze heel erg voorzichtig al het gaat om elektrische modellen. Hybride varianten genoeg, maar veel verder rijkt de elektrische trend niet bij Volkswagen. Daar willen ze verandering in brengen. Dat ze werken aan een elektrische Golf is al lang geen geheim meer, vandaag wordt die overigens volop getest in California. Maar vandaag laat de Amerikaanse president van de constructeur Jonathan Browning weten dat de e-Golf, want zo zal die gaan heten, eind 2013 gelanceerd zal worden. Daarmee wordt de deadline verschoven, aangezien die initieel in 2014 lag.
De reden dat Volkswagen zo lang wachtte met de lancering ervan is het duidelijk besef dat elektrische wagens op dit moment alles behalve een commercieel succes (kunnen) zijn. De constructeur verwacht in 2018 slechts drie procent van zijn vloot elektrisch te gaan verkopen. Dat is een peulschil en doet je nadenken of de hoge investeringskosten effectief de moeite zijn. Hoe dan ook moet je je concurrenten volgen en kan je niet blijven wachten.
Onder de kap van de e-Golf zal een 26,5 kWh sterk lethium-ion accupakket schuilen. Die batterijen wegen 315 kilogram en brengen het totale gewicht op 1.554 kilogram. Het continu vermogen ligt op 69 pk, het maximaal vermogen bedraagt 115 pk. Heel erg snel is de e-Golf niet. De sprint naar 100 km/u neemt 11,8 seconden in beslag. De normale actieradius bedraagt (slechts) 115 kilometer.
Maar Volkswagen biedt ook drie programma's aan in de Golf. Zo kan je kiezen voor Comfort+, dan krijg je 115 pk ter beschikking en een topsnelheid van 135 km/u. De normal-stand laat je beschikken over 89 pk en houdt het uit tot maximaal 115 km/u. De zuinigste stand is Range+ en houdt het op 75 pk, schakelt de airco uit en laat je maximaal 105 km/u rijden.
Via Automotive news
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 15 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 18 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 21 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 21 uur geleden