Peugeot schept meer eenheid in modelbenamingen

Peugeot past haar modelbenamingen aan naar de hedendaagse noden. Hier echter geen motorvermogens of cilinderinhoud zoals bij de Duitse premiummerken, wel een cijfer op basis van de 'bereikbaarheid' van de wagen. De "1" achteraan in de naam, zoals bij de vandaag voorgestelde 301 duidt op een model bestemd voor de groeimarkten, de goedkoopste varianten dus. Modellen met een "8" achteraan (zoals de 508) blijven die benaming voorgoed behouden en duiden op de normale modellen.

Modellen die nog een "7" achteraan dragen (denk aan de 107) gaan er stilaan uit, bij de volgende vernieuwing krijgen ook zij een "8" achteraan. Daardoor zouden ook die modellen onder de xx8 badge komen en ons dus moeten duidelijk maken dat het om de normale variant gaat, en niet de budgetvariant.

De manier van werken die Peugeot hanteerde om de naam telkens +1 te doen bij elke generatiewissel is dus (voorlopig) verleden tijd.

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Waxweazel 13:17
afbeelding van Waxweazel

Ik ken hier al iemand op Autofans.be die zal klagen dat hij er weer niet meer uitgeraakt uit de benamingen/cijfercombinatie .. :D

Yvesw 14:00
afbeelding van Yvesw

Dit vind ik nu eens een perfect makkelijke vorm om te hanteren! De 8'en zijn huidige modellen, de 7'enen gaan er binnenkort uit. Hoe moeilijk kan het zijn :p

Waxweazel 14:20
afbeelding van Waxweazel

De 1 van 301 zal voor het budget model bestemd zijn, en de 8 van 308 zal altijd het huidige model aanduiden.

Maar wat me al die cijfertjes ertussen .. ? :p
Die zullen ze op termijn wel opvullen, maar hoe :D

BePa 14:22
afbeelding van BePa

En als de groeimarkten 'volgroeid' zijn, krijgen ze dan ook een 8 ? Of groeit het cijfer mee met de marktpenetratie ? Of groeit het cijfer mee met de afwerkingsgraad van het model ? Is dat een kwaliteitscijfer op 10 ? Nog 2 puntjes en wij in west-europa zijn alvast 'premium' !

Yvesw 14:42
afbeelding van Yvesw

@Wax: Na de modellen "8" volgen er nog wrs de modellen "9"... En vanaf daar waarom niet modellen 10, 11, 12,...
De groeimarkten kunnen rustig doorgroeien met hun andere cijfertjes waardoor er een, zoals BePa al zegt, kwaliteitsverschil is afhankelijk van het nummertje. ;)

Yvesw 15:54
afbeelding van Yvesw

@j3T: Waar ziet u zwart op wit dat de cijfers niet meer gaan groeien? Ooit zullen ze de 8 vervangen hoor. Net zoals ze gedaan hebben met de 6 (206 -> 207 -> 208)...

Waxweazel 16:30
afbeelding van Waxweazel

@ Yvesw:

Op de andere nieuwssites/blogs zoals autoblog.nl, autoweek.nl en auto55.be wordt dit wel vermeld en uitgelegd.

Yvesw 16:44
afbeelding van Yvesw

@Wax: Ik volg de andere nieuwssites niet... Tot dat ik een persbericht krijg waar het zwart op wit staat geloof ik het :p Er is geen enkele logische verklaring dat Peugeot een "8" en een "1" zou behouden... Tot het einde der tijden... Ze hebben helemaal geen heritage aan deze getallen... (Koppigheidsmodus uit/)

Pieter A. 16:44
afbeelding van Pieter A.

@Wax, ik heb het alsnog verduidelijkt.

Waxweazel 17:08
afbeelding van Waxweazel

Het is al lang geleden dat de autofabrikanten logica hadden in benamingen en type-aanduidingen ... :D

Mesoerrie 21:41
afbeelding van Mesoerrie

Eigenlijk zijn de slimsten nog Mazda, Citroen en Audi

Mazda 2, 3, 5, 6
C1 C2 C3 C4 C5 C6 C8
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8

En voor de speciale modellen zet je er een andere letter(combinatie) voor RX, MX / DS / R, RS

Simpel maar doeltreffend eigenlijk, en geen gedoe met belachelijk gekozen namen (denk aan Opel met de Adam en Mokka)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws