Het is de EcoBoost-motor van Ford die dit jaar met de hoofdprijs aan de haal gaat op de uitreiking van de International Engine of the Year-awards.De 1.0 EcoBoost won met grote voorsprong op de 1.4 TSI van Volkswagen en de 4.5 V8 van Ferrari. Ook de IEOTY-awards worden verder nog onderverdeeld in klasses, zo is de 1.0 EcoBoost ook de beste 'New Engine' (gevolgd door de 3.0 twin power turbodiesel van BMW en de 2.2 SkyACTIV diesel van Mazda).
Ook mag de 1.4 met range extender van GM zich de 'green engine' noemen en is Ferrari's 4.5 V8 weer maar eens de beste performance engine. Tenslotte wordt de cilinderinhoud aangehouden bij de verdere verdeling in categorieën, waar vooral Audi (met de 2.0 TFSI en 2.5 TFSI),
BMW (3.0 twin power turbo benzine en diesel en 4.0 V8) het goed blijken te doen.
Van de winnaar van vorig jaar (Fiat's 0.9 TwinAir) is amper nog een spoor te bekennen een tweede plaats in de categorie onder de 1.0 liter is zijn beste prestatie. De winnaar van de voorbije jaren (Volkswagens 1.4 TSI) heeft dan weer te kampen met betrouwbaarheidsproblemen.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 12 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden