Column YW: "VW's geestesreputatie"

De sleutel lij oep de kast in d’hal en als we ni thuis zijn laat ge de garagepoert ma los! Want dan zen welle toch gaan fietsen!” schreeuwde mijn grootvader door de telefoon. Want ouderen hebben soms de neiging om luider te praten in hun gsm dan jongeren tijdens een concert van Skrillex.

De sleutel was voor zijn zwarte Volkswagen Bora die ik noodgedwongen moest lenen. Het is de trots van mijn grootvader. Een statige 12 jaar oude zwarte Bora met wieldoppen en uitgerust met een SDI motor die tijdens de hoogdagen van zijn levensjaren 68pk uitbraakte. Ik herinner me nog hoe ik jarenlang als kleine kornuit samen met broer en nichten achterin zat op weg naar zee waar mijn grootouders een caravan hadden als buitenverblijf. Helemaal gepakt en gezakt, doorhangende vering  en de tune van de Ghostbusters heel de rit schallend uit de boxen aan 110km/u zoevend over de snelweg. Zee(m)zoet jeugdsentiment...

Maar we wijken af. Mijn grootouders waren inderdaad niet thuis waardoor ik me niet moest verwachten aan een “patéke en ne kaffe”. Ik griste de sleutel van de kast  en opende de Bora. De bestuurderszetel had zijn beste dagen ook achter de rug, sinds enkele jaren gaat hij door het leven als plank. En dan heb ik het niet over een dure Bankirai plank maar eerder over een uitgedroogde tak aan een dode boom...

Sleutel in het contact en de motor startte sneller dan die van elke andere wagen die ik ooit gestart heb (nee serieus, ik heb zelfs de sleutel niet helemaal moeten overhalen).  Vanaf dit moment moet ik je spijtig genoeg teleurstellen. De rest van de rit was een hel. Het koppelingspedaal lijdt, met zijn twaalf jaar, blijkbaar aan alzheimer, eenmaal ingedrukt weet hij de eerste vijf seconden niet meer wat hij moet doen. De versnellingsbak was al niet veel beter... 4de versnelling had een leuke klik, maar al de andere versnellingen waren het equivalent van een Zwanworstje door een lange gang in het oog van een naald proberen te werpen. De motor kwam na 12 jaar en slechts 110.000 km op de odometer misschien verbazend snel tot leven, maar van zijn 68 paarden was niet veel meer te merken. Ik voelde me gewoon een gevaar op de baan. Een stoplichtsprintje van 0 naar 50 duurde 12 seconden en 3 verkeerde versnellingen. Nog niet zolang geleden schreef ik nog een column over het gebruik van turbo’s in wagens. Wel neem het van mij aan. Koop NOOIT een atmosferische diesel van 10 jaar oud. Een slak met reuma en uitdrogingsverschijnselen is nog sneller!

Tot zover de mechaniek, al was het interieur er niet veel beter aan toe. De inlegstrookjes aan de deuren waren bijna allemaal los, weg of terug vastgelijmd. Het raam aan de bestuurderszijde sloot niet meer goed waardoor er altijd wind binnenkwam  en van geluidisolatie hadden ze twaalf jaar geleden bij VAG ook nog nooit gehoord. Stuur en pook waren afgebladerd en boxen misten hun deksel. Aan de buitenzijde zit de iconische kleine spiegel aan de rechterkant. Wie zijn idee was dat? Je ziet gewoon geen enkele moer als je afdraait! Levensgevaarlijk! Gelukkig wordt dit niet meer geleverd op nieuwe modellen.

Het viel me echt op hoe uitgeleefd deze wagen was. Nog opvallender is het feit dat dit geen wagen is van een jonge gast die hem afpeigert tijdens elke rit, maar van een oudere man die zorg draagt voor zijn wagen. Jarenlang heb ik zitten lachen met mensen die een 2dehandse Ford kochten “is hij nog niet doorgeroest?”, een vijf jaar oude Alfa “Staat de versnellingsbak er nog in?” of een tien jaar oude Hyundai “geraakt hij de berg aan het einde van de straat nog op?”. Wel, als deze Bora nog maar voor de helft representatief is voor de VAG kwaliteit waar alle 2dehandsverkopers zo lyrisch overdoen en waardoor de restwaarde zo hoog blijft dan moet ik toch een wake-up call geven. Volkswagen maakt rommel! Dus koop gewoon een wagen die je graag ziet en koop hem niet voor zijn restwaarde. Ik koop in elk geval nooit van mijn leven een tien jaar oude VAG voor zijn reputatie. Want hij valt even hard uit elkaar als een tien jaar oude laptop en de reputatie rond het merk is even wazig als de gemiddelde geest bij Ghostbusters.

En ook al ben ik geen fan mijn grootvader zijn Bora, het deuntje van de Ghostbusters blijft verdomd goed...

Laatst gepubliceerd

Reacties (20)

Plaats een reactie
Techno Patat 15:21
afbeelding van Techno Patat

Ik had ook iets van: euhm, open deurtje?

En yves: nog 1 slecht woord over Alfa's en die corsa van je ga ik eens in de koffer van m'n Alfa smijten en hem inruilen in de drankencentrale! Krijg ik nog wat leeggoed geld :P!

En in de tekst heeft de motor eerst 68 pk en daarna plots 86! Heeft je opa hem gesupercharged :P?

Mijn schoonbroer heeft een golf 4 sdi en met krak dezelfde ouderdomsverschijnselen (aka: hij valt uit elkaar, roest, trekt totaal niet en is ongeveer zo precies in alles als een auto met 4 caravans er achter!)!
Ik heb dan ook uren discussie gehad met mijn vriendin, die wou een golf of een polo als eerste auto! Terwijl er voor gelijkaardig geld zoveel mooiers en beters te koop is (het is een babyblauwe fiesta 5-deurs geworden :P!)!

Ik erger me er dood aan, zowel aan die Golf als aan de reputatie van VW! En het ergste is dan nog hun fanboyisme! Bmw-fans zijn makkelijker om te krijgen dan de doordeweekse papa met een sharan!

Yvesw 15:39
afbeelding van Yvesw

@Patat: Die 86 is uiteraard een typo ;)

En open deur of niet... 90% van het volk gelooft nog altijd in de kwaliteit van VW. En ik heb zin om daar eens iets aan te veranderen!

--Edit: En de typo is bij deze aangepast--

Yvesw 21:01
afbeelding van Yvesw

@B4: Vito's/ Viano's staan ook wel bekend als "rommel". Een kennis had een Viano die soms maandenlang in de garage stond (probleem met het elektronisch verlagingssysteem). Uiteindelijk is hij gewoon in brand gevlogen tijdens een rit op de autostrade (op zijn Ferrari's).

Yvesw 12:15
afbeelding van Yvesw

@Ronayke: De Passat was enkele jaren vroeger geïntroduceerd ('96) en heeft in laat 2000 een facelift gehad waar enkele mechanische revisies en andere zijn gebeurd. Misschien profiteer je daar van?
De Passat was ook gebouwd op het B5 platform (van de Audi A4) terwijl de Bora gebouwd was op het PQ34 platform (van de Golf mk4, Seat Leon, Audi A3 en ook de Audi TT als ik juist ben).

De Bora wordt op deze manier geciteerd:
<i>"The earlier models have a few quality control issues, as a number of owners reported windows falling into the doors, electrical problems, and emissions system defects."</i>
Daarbovenop waren veel journalisten niet laaiend over de wagen. Gewoon een machine die zijn werk doet, maar veel te duur in het segment voor "gewoon" een Golf met een koffer.

De Passat doet het zo:
<i>While VW got all the tactile elements right with the B5 Passat, they missed the mark in overall quality. Owners have reported a variety of problems, mainly electrical in nature, but also engine troubles, particularly related to the 1.8-litre, turbocharged four-cylinder used in base model cars. Seven recalls have been issued for the fifth-generation Passat to deal with issues ranging from faulty tie rods to loose vacuum hoses in the engine compartment.</i>

Maar overall zou de Passat iets degelijker zijn gebouwd dan de Bora/Golf mk4. Het is dan ook een "goedkope" Audi A4 terwijl de Bora een "dure" Golf met koffer is...

Wim 14:23
afbeelding van Wim

Mss vergezocht, maar mss komt die kwaliteitsindruk van VW omdat het woord(terecht) ook heel veel in rijtesten wordt gebruikt voor VW's(voor materiaalsgebruik in het interieur). :) Verder vind ik een (heel) trage atmosferische diesel echt geen gevaar in het verkeer. Ondanks dat mijn 190d zijn 75 paarden wss beter bewaard heeft dan deze Bora, is hij in theorie nog trager. Alleen van 70-100 in 4de heb je gevoelsmatig te weinig power, maar goed inschatten lost dat eigenlijk volledig op(opritten). Aan het licht help een leegewicht van 1180kg wel. Gas geven doe je natuurlijk bijna altijd aan 100%, maar een echte gem. waarde(boordcomputers kunnen wat liegen) van 6.4 L/100km is heel acceptabel voor +20j. We hebben al modernere C-segment wagens gehad met moderne 1.6 turbodiesels met meer verbruik.

Yvesw 16:49
afbeelding van Yvesw

@Wim: De Bora heeft maar 68 paarden dus hij is in theorie trager, zeker met de 25 muilezels die hij er heeft overgehouden ;) En inderdaad, als je met zo'n wagens rijd weet je gewoon dat je alles 3x beter moet inschatten. Gem. verbruik heb ik nergens terug gevonden. Al kan dat ook niet hoog liggen.

Karel 17:30
afbeelding van Karel

De Bora :D Ha, weet nog dat hij destijds geïntroduceerd werd als "concurrent van de BMW 3-reeks". Klonk alsof het marketingdepartement van Volkswagen teveel Monty Python-video's had bekeken.

Nu heb ik zelf een Golf III 1,9 Diesel bezeten en die auto was (behalve wat roest aan de spatborden vooraan) na 250,000 km eigenlijk aan de binnenkant en buitenkant nog heel representatief. Motorisch was-i ook nog OK, enkel de koppeling was naar zijn einde toe aan het hinken. Nooit kosten aan gehad en uiteindelijk deed ik de Golf weg omdat ik iets "nieuws" wou.

Dat nieuws werd een Passat (jaja, we houden van exotische auto's ;-) ). En na vijf jaar ziet die auto er ook nog als nieuw uit, behalve de krasjes in de bumper achteraan (die ik zelf veroorzaakte). Behalve het reguliere onderhoud ging er tot nu toe niets stuk. Dus - tot nu toe - ben ik best tevreden van mijn Volkswagen.

Blijkbaar was het begin de jaren '00 toch iets anders.

Wim 09:29
afbeelding van Wim

@yves: check den internet: Bora 18.2 naar 100, 190d 18.5 naar 100, ma swat, geen merkbaar verschil wss, alhoewel ge in een 190 denkt sneller te gaan door de lage zit, mss maar eens dragrace organiseren ;)

Yvesw 10:43
afbeelding van Yvesw

@Wim: Wagens met zo'n snelheden/ pk vergelijken is eigenlijk onmogelijk :p Een beetje meer tegenwind en het duurt waarschijnlijk 20sec ;-) Man, 18sec is toch eigenlijk een eeuwigheid eh? Had het rond de 15sec geschat (wat imo ook al veel is)....

Wim 10:52
afbeelding van Wim

andere tijden hé, de platte 2.5 met 90 pk doet zo iets van een 15 sec, de 2.5 turbodiesel (indertijd zotte tech), deed het in 11.5, die zie je 2dehands ook niet onder de 5k meer

Yvesw 10:56
afbeelding van Yvesw

We kunnen niet klagen wat ze tegenwoordig uit 1.2'tjes halen!

Anonieme gebruiker 01:58
afbeelding van Anonieme gebruiker

Spijtig mensen maar ik moet jullie terleur stellen, ik ben sinds april een trotse eigenaar van een Seat Leon uit 2000, een 1.9 tdi 90 pk. Wel heb ik al te make gehad met slijtage, bv leder van pook, stuur en een piepklein scheurtje in de bestuurderszetel. Maar voor de rest ben ik heel erg content van mijn 12 jarige seat met nu al 228d km op de teller.

Moarenfin 22:44
afbeelding van Moarenfin

Pittig geschreven stukje, echt aangenaam om te lezen. En helemaal eens met de inhoud. VW maakt matige auto's die het veel te duur verkoopt (aan premium-prijzen, zonder premium te zijn)

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws