Volkswagen trouwt met Porsche, kinderen op komst

De hele soap tussen Volkswagen en Porsche lijkt tot een goed einde te zijn gekomen. Het ene merk ontstond destijds uit het andere, als het ware en nu neemt Volkswagen Porsche over. Beide bedrijven tekenden gisteren de definitieve overeenkomst. Het overname-verhaal sleepte al een tijdje aan, er was zelfs even sprake dat Porsche Volkswagen zou kunnen inlijven. De Porsche Holding (Porsche SE) droeg gisteren hun onrechtstreeks aandeel van 50,1 procent in Porsche AG over aan Volkswagen AG, een transactie waarmee een bedrag van 4,49 miljard euro gemoeid ging. Daarmee bezit Volkswagen AG nu honderd procent van de Porsche AG-aandelen.

"The unique Porsche brand will continue to develop successfully under Volkswagen’s multibrand strategy and proven decentralized management structure. Porsche will retain its own identity and operational independence, just like all of the other Group brands," klinkt het bij Martin Winterkorn, "The path is now finally clear for a bright future together. Even closer cooperation will enable us to significantly strengthen Volkswagen and Porsche, and further expand the Group's product portfolio with fascinating new vehicles."

Afbeelding via Autozeitung

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Yvesw 12:31
afbeelding van Yvesw

Kan niet wachten op hun samenwerking! Lijkt me wel leuk om een sportieve Porsche te zien die gebaseerd is op de Volkswagen Beetle! Oh nee wacht....

Trobken 13:55
afbeelding van Trobken

Als ze nu eens bij die Beetle de motor achterin zouden leggen?
Of beter, ter hoogte van de achterbank, die toch nooit gebruikt wordt...

Ik wacht ook met smart op de komst van de VW Eco Roadster, zoals Autofans in het verleden reeds voorspelde.
Mogelijk komt er schot in de(ze) zaak met de overname van Porsche en de daardoor -nu rechtstreekse- beschikbare platforms en technologie...
https://autofans.be/content/vw-bluesports-misschien-over-3-jaar-de-showroom

Yvesw 15:19
afbeelding van Yvesw

@Trobken: Ik stond daarnet nog te tanken aan een VW garage waar een Beetle stond te pronken en ik kon ook niet anders dan denken: "Waarom maakt Volkswagen geen Beetle van rond de €30.000 met een 2.0 TFSI vanachter in de koffer gelepeld en RWD?" Enerzijds terug naar de roots (buiten die TFSI motor dan...) en anderzijds een leuke concurrent voor de BRZ/GT-86. Spijtig genoeg hebben ze bij VW niet genoeg ballen aan hun lijf om dit te realiseren. Met hun megakapitaal is dat een projectje van 2x niets...

Trobken 22:41
afbeelding van Trobken

@Yvesw: daar zijn insiders al jaren mee bezig. Op sommige forums lees je er ook over.
Porsche zou 'n viercilinder boxer willen introduceren voor 'n model onder de Boxster/Cayman.
VW-baasje Winterkorn zou zelfs voormalig Porsche-baasje Wiedeking verzocht hebben om samen zo'n motor te ontwikkelen voor de huidige versie van de New Beetle en voor 'n model onder de Boxster/Cayman (dus zo'n 5 jaar geleden!).
Wiedeking weigerde.

Sinds kort zijn de relaties Volkswagen-Porsche wel enigszins bijgesteld en dit belooft wel iets voor de volgende generatie van de New Beetle, die rond 2017-2018 z'n opwachting zal maken.

Anderzijds kunnen Toyota en Subaru de leveringen (in Amerika vooral dan) niet volgen van hun RWD-fun car de GT86/BRZ.
Dus zoals je je ook de vraag stelt, zullen de marketeers van VW dit ook wel doen... is er een (winstgevende) markt voor een betaalbare, achterwielaangedreven "fun"-car? De goede verkopen van de Toyota GT86/BRZ (ondanks de productie-omslachtige en dus dure RWD-layout) kunnen het antwoord op deze vraag in de -voor autoliefhebbers goede- richting duwen. ;-)

Yvesw 10:49
afbeelding van Yvesw

@Trobken: Het is net door het megasucces van de GT86/BRZ dat ik hoop dat enkele merken worden wakkergeschud :)
Volkswagen had al veel korter op de bal moeten spelen met hun imago "auto voor het volk". Honda is nog zo'n merk dat achterblijft. Her en der wordt wel gefluisterd dat ze bezig zijn met een revival van de S2000 maar die gaan ze nooit aan +/- €30.000 kunnen verkopen.
Het probleem met Porsche is dat ze momenteel al een 200pk boxer hebben, maar dat ding kost een wopping €50.000! Dus het lijkt me ondenkbaar dat ze -door er een 4cylinder in te monteren- een wagen €20.000 goedkoper kunnen maken. En wie wil nu een wagen die duurder is in aankoop, even sterk is en -waarschijnlijk- 3x zo duur is in onderhoud dan een BRZ?

Trobken 23:27
afbeelding van Trobken

Porsche kan toch verrassen hoor.
Vergeet de C88 bv. niet:
https://autofans.be/content/vergeten-auto-67-porsche-c88

;-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws