McLaren ziet het nut niet meer van een V12

De nineties staan niet enkel voor de grunge van Nirvana of de lancering van Google, het was ook het decennium waar McLaren geschiedenis schreeft met haar F1. Contouren om u tegen te zeggen en een 6.1 liter V12 blok van het BMW kamp onder de kap. Maar een echte opvolger van die F1 is lang uitgebleven, al weten we vandaag wel dat McLaren volop werkt aan verlengstuk op dat deeltje geschiedenis. Alleen zal het dit keer zonder V12 zijn. Ingenieurs vinden het V12 blok niet alleen te zwaar, er kan ook meer vermogen geperst worden uit een turbocharged V8. Enkel voordelen dus. Daarnaast zou McLaren de V8 ook koppelen aan een hybridesysteem dat er allicht nog een bonus aan vermogen aan toevoegt.

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Yvesw 20:33
afbeelding van Yvesw

Och ja, ooit gaat de V12 nog de geschiedenis boeken in zoals de V16 motor van weleer...

Techno Patat 21:03
afbeelding van Techno Patat

Neen Yves, dat gaat hij niet! Van je lang zal zijn leven niet! Akkoord dat de V12 gepowerde auto's niet de beste tijden gaan zitten (te zwaar...), maar ze zijn wel nog ideaal in de powercruisers (genre SL65, DBS, F12 Berlinetta, ...)

Yvesw 21:22
afbeelding van Yvesw

@Patat: Na een dipje is er nog een laatste stuiptrekken, maar ik geef hem nog top 20 jaar... (is er iemand die dit neerschrijft en binnen 20 jaar in mijn neus wrijft als er nog altijd V12's zijn met plus 900pk? :p)

Vish 23:55
afbeelding van Vish

De Bugatti is nog een V16 ?

Yvesw 10:17
afbeelding van Yvesw

@vish: De veyron is een technisch meesterwerkje en beschikt trouwens over een W16. Dat zijn 2 V8'en die -simpel uitgedrukt- aan elkaar zijn gekleefd ;)
De laatste v16 zat volgens mij in de <a href="
https://autofans.be/content/vergeten-auto-51-cizeta-moroder-v16t">Cizeta... ...

Wim 11:16
afbeelding van Wim

I agree with Duckje, een hybride aandrijflijn lijkt mij pakken duurder dan een dikke V12 te ontwikkelen.

Techno Patat 15:47
afbeelding van Techno Patat

Ik volg Duckje ook, een performance hybrid systeem ontwikkelen lijkt me moeilijker dan een V12 (ze hebben wel al een basis he, ze moeten niet alles nog uitzoeken...) te fixen! Maar de V8 is van begin af aan ontworpen om nog enkele 100n pk's meer te verdragen... Vandaar het niet al te lieve verbruik in de MP4-12C (op papier is het heel netjes, in het echte leven daarentegen...)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws