Wat als: Volkswagen een Golf CC maakt?

Wat als? Yves Wouters

Na maandelijks een column neer te pennen omtrent zijn ergernissen in de automotive wereld, gooit kersvers redactielid Yves Wouters het dit jaar over een andere boeg. Het irrationeel gedachtegoed maakt plaats voor een "why not" mentaliteit. Elke maand poneert hij een vraag die hem slapeloze nachten bezorgt en probeert hij er, op zijn eigen manier, een antwoord op te vinden. De spits afbijten doet hij met te vertellen waarom Volkswagen een Golf CC moet bouwen.

Cc heeft een breed spectrum van betekenissen in de autowereld. Bij de meeste merken staat het vooral voor de cilinderinhoud van hun motor of voor cruise control. Sommigen nemen echter een loopje met deze twee letters. Zo staat CC bij Peugeot steevast voor Coupé/Cabriolet en bij Volkswagen voor Comfort Coupé. Wat zou het geven moest VW de CC benaming plakken op hun backbone van het gamma, de Golf?

Er zijn al menig varianten van de Golf door de jaren heen de revue gepasseerd. De wagen die zijn naam kreeg van een snelle warme wind - niet meteen een verkooppunt - was door de jaren heen te koop als 3deurs, 5deurs, cabrio, GTI, GTD, stationwagen, R, Country, R32, Plus, GT, Rallye, Bluemotion,... Maar nooit als CC.

Platgeslagen emblemensandwich

Toegegeven, de CC benaming is nog relatief nieuw in Wolfsburg. Het vond zijn plaats voor het eerst op de koffer van de Passat in 2008. Deze Passat CC kon ver voor de BMW 6 Grand Coupe en de Audi A7 al concurreren met, oervader van de vierdeurs coupé, de Mercedes-Benz CLS. De Passat CC - ook bekend als de poor man’s CLS - is dan ook een relatief groot succes.
Zo’n succes dat hij vandaag door het leven gaat als Volkswagen CC, zonder de “Passat” lettertjes tussen de emblemensandwich. Dit omdat de CC meer is dan een platgeduwde Passat. De Volkswagen CC is de Mercedes CLS voor de helft van de prijs met een knap design, veel luxe en zonder het hautain gedrag.

CLS/CC/6GC/A7

Hatchbackvolk

Hoewel wij Belgen altijd eerder een hatchbackvolk zijn geweest, scoort de wagen met aangeplakte koffer in landen als China enorm goed. Nu het grote geld tevens te vinden is in China zullen we ons moeten neerleggen bij het feit dat er meer en meer sedans de markt overstromen die wij ontiegelijk lelijk zullen vinden.
Het VAG-concern broertje van Volkswagen, Audi, is momenteel al druk in de weer met het boetseren van een Audi A3 sedan. Die - naar onze normen - inderdaad lelijker dan de hatchback zal zijn.
Het is ook niet toevallig dat Mercedes zopas de CLA heeft voorgesteld. Deze betaalbare CLS uit eigen stal is gemaakt voor een markt die de A-klasse zonder aangeplakte koffer maar niets vindt. Het geluk is wel aan onzer zijde dat deze wagen niet ontiegelijk lelijk is.

CLA Good/ A3 Sedan Bad

H. G. Wells' nomenchaos

Grootmerkenbezitter VAG zou logisch kunnen spelen en een vierdeurs coupé kunnen maken op basis van de nieuwe Audi A3 sedan. Maar dat zou marketingtechnisch niet mogelijk zijn. Audi heeft namelijk haar voorraad van “A-benamingen” helemaal uitgeput. Want als we de logica volgen die poneert dat de A7 de vierdeurs coupé is van de A6, dan zou de vierdeurs coupé van de A3 de A4 moeten zijn. Audi heeft uiteraard al een model met de “A4” badge.
Een andere mogelijkheid is het gebruiken van de “sportback” benaming die we ook terugvinden op de A5 vierdeurscoupé. Echter heeft Audi al een A3 Sportback. En dat is geen vierdeurscoupé maar een stationwagen. U begrijpt dat het aanpassen van deze nomencultuur zou leiden tot een grotere chaos dan diegene Amerika in 1938 overviel dankzij radioprogramma “The war of the worlds”.

Audi's Nomenprobleem

Zoete CC wok

Daarom moet VAG een schapje lager gaan in de - door henzelf uitgevonden - premium kast en kijken bij Volkswagen. De golf, die de “minder premium”, concurrent van de Mercedes-Benz A-klasse is, leent zich perfect voor het maken van een vierdeurs coupé. Sinds alle nieuwe VAG-modellen het MQB-platform delen kunnen ze de afstelling van de nieuwe Audi A3 sedan lenen en er een mooie body op kleven. De Scirocco heeft eerder al aangetoond dat het mogelijk is om een mooi iets te maken van de Golf.
Op die manier spelen ze hetzelfde spelletje dat ze destijds met de Passat CC deden. Een goedkoper, maar even luxueus, alternatief aanbieden voor die hautaine autobouwers bij Mercedes. Indien de mini-vierdeurssedan aanslaat kunnen ze er nog een naamtwist aan geven en hem de Volkswagen GCC noemen (Golf Comfort Coupé). En de Chinezen? Die zullen het design slikken als zoete wok. (YW)

CLA VS GOLF CC

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Karel 15:46
afbeelding van Karel

Het is heel aangenaam om dit soort stukjes te mogen lezen :) Vooral omdat het (naar mijn gevoel) een poging is om te raken aan de filosofie die achter een bepaald soort type steekt. Ik weet niet of je ooit een boek over autodesign gelezen hebt van Paolo Tumminelli, maar daarin poneert hij de stelling dat de conventionele sedan dé auto is van de burgerij. En dat houdt volgens mij steek. De conventionele sedan (type Passat, Insignia, 407) is een symbool dat bijna een synoniem staat voor georganiseerde busreizen, vrouwen die de avonden doorbrengen met de KVLV en voortuintjes met kabouters. De Comfort-Coupé is als het ware de bohémien-versie van de sedan (zegt: "We denken wel praktisch, maar we hebben toch nog steeds dat je-ne-sais-quoi"). Is een Golf CC een goed idee? Zou die niet erg dicht aanleunen bij de Jetta? En is de Golf wel een auto die de bohémien-burger omarmt? Persoonlijk heb ik de Golf altijd gezien als een soort Zwitsers zakmes met wielen eronder. Net daarom heb ik de Golf altijd een warm hart toegedragen - omdat praktisch denken vaak resulteert in schoonheid. Net omdat er niet bewust gedacht werd over die schoonheid. Wat meteen de reden is waarom ik de Passat CC niet meteen enthousiast omarm (kijk eens naar dat achterraam waarin die zwarte lijn geïntegreerd is - om datzelfde achterruim groter te laten lijken).

Yvesw 12:53
afbeelding van Yvesw

@Karel & Rob: Blijkbaar is er toch wel een markt voor. Ik dacht ook altijd dat een A-klasse vierdeurs in de weg zou liggen van de C-klasse. Mits genoeg eigenheid hoeft dit dus niet te zijn. Het zelfde kan je van de Golf vierdeurscoupé zeggen. Als hij maar genoeg verschilt van de Jetta, dan zal er geen probleem zijn.
Zoals karel zegt, de burgerij (lees: oudere bevolking) koopt de Jetta, de "jongeren" kopen de Golf CC.

@Karel: Ik ben blij dat je plezier hebt gehad aan de tekst :-) Het was ook mijn poging om mensen eens verder te laten nadenken over wagens dan dat de constructeur lang is :-p Een toffe uiteenzetting in je comment verder! Zeker zo interessant als het artikel :-)

@Rob: Dat er een Audi A3 met kont komt staat vast, al zal hij wel niet zo'n coupélijn hebben als de CLA. De 3-serie GT heeft niets te maken met deze jongens hé :-) De 1-reeks is de concurrent van de A3/ A-klasse. Bij BMW wordt met geen woord gerept over een mogelijke concurrent... (lees: ze zijn er waarschijnlijk volop mee bezig)

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws