De 10 meest gevaarlijke landen om in te rijden

verkeersdoden

In 2011 beslisten de overheden over heel de wereld de veiligheid op de weg aanzienlijk te verbeteren dit decennium. In een recent rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie lezen we dat 88 landen daar al in zijn geslaagd maar wereldwijd zijn er nog steeds 1,24 miljoen verkeersdoden elk jaar. Wij maakten een top 10 van de minst-veilige landen om in te rijden.

Over heel de wereld hebben maar 28 landen - goed voor 449 miljoen mensen - voldoende wetgeving met betrekking tot snelheidslimieten, alcohol, motor- en fietshelmen, gordels en kinderzitjes. Die 28 landen zijn maar goed voor 7% van de wereldbevolking, nog massa's werk aan de winkel dus. Meer dan een derde van de verkeersdoden in arme landen zijn fietsers en voetgangers maar slechts 35% van deze landen hebben regelgeving die deze zwakke weggebruikers beschermt.

Wereldwijd hebben ook maar 59 landen (39% van de wereldbevolking) een limiet van 50 km/u (of minder) in dorpskernen, een verplicht element voor minder verkeersdoden aldus de Wereldgezondheidsorganisatie.

Wij maakten op basis van de Wereldgezondheidsorganisatie data een lijst van de tien meest gevaarlijke landen om in te rijden op basis van het aantal verkeersdoden per 100.000 inwoners.

10 Oman

De Arabische staat Oman neemt met 2.782.435 inwoners en 820 verkeersdoden de tiende plaats in. Maar liefst 30,4 mensen op de 100.000 sterven er jaarlijks in het verkeer. Ter vergelijking, in België is dat 8,1 en in Nederland 3,9. Het grote aantal verkeersdoden in Oman zal wel iets te maken hebben met de bijna ongelofelijke snelheidslimiet van 100 km/u in dorpskernen.

9 Guinea-Bissau

De kleine (nuja, nog altijd 6.000 km2 groter dan België) West-Afrikaanse staat Guinea-Bissau scoort met 31,2 verkeersdoden op de 100.000 inwoners de negende plaats. Jaarlijks sterven er 117 van de 1.515.224 inwoners op de baan. Alhoewel er snelheidslimieten zijn - waaronder 50 km/u in de bebouwde kom - worden deze amper gecontroleerd. Ook alcoholcontroles, wetgeving omtrent de gordel en mobiele telefoons achter het stuur zijn onbestaande.

8 Irak

Een land dat gekenmerkt is door bloedige oorlogen in zijn recente geschiedenis scoort sowieso niet goed op deze lijst. Ondanks de alcoholcontroles die wel strikt worden uitgevoerd sterven er jaarlijks nog 5.708 mensen onderweg (31,8 per 100.000).

7 Zuid-Afrika

Ondanks grote welvarende buurten in onder andere Pretoria en Johannesburg sterven er jaarlijks 31,9 mensen per 100.000 op de baan. In het land met 50 miljoen inwoners zijn er redelijke snelheids- en alcohollimieten maar deze worden zelden tot nooit gecontroleerd door de politie. Daardoor sterven jaarlijks 12.768 mensen onderweg in Zuid-Afrika.

6 Nigeria

Nigeria - dat nog maar in 1960 zijn onafhankelijkheid van het Verenigd Koninkrijk verwierf - neemt de zesde plaats in met 33,7 doden per 100.000 inwoners. De snelheidslimiet in de bebouwde kom is er nochtans 50 km/u, de alcohollimiet 0,05 g/dl (hetzelfde als in België), helmen en gordels zijn verplicht en mobiele telefoons zijn compleet verboden achter het stuur, ook handenvrij. De wet is voor de meeste Nigerianen echter niets meer dan een richtlijn, en dat bewijzen de minieme controles dan ook.

5 Iran

34,1 verkeersdoden per 100.000 inwoners brengt Iran op de vijfde plaats. Ondanks de relatief strenge snelheidscontroles en het totale alcoholverbod voor moslims (joden, christenen e.a. mogen wel alcohol drinken) sterven er jaarlijks nog 23.249 mensen op de baan van 73.973.628 inwoners. Helmen en Iraniërs gaan blijkbaar ook niet goed samen, van de 8.120.747 motorrijders draagt maar een 30% een helm.

4 Venezuela

7.714 mensen, zoveel sterven er jaarlijks in Venezuela op de baan. Het Zuid-Amerikaanse land kampt met pure chaos als het op verkeer aankomt, zo delen meerdere reiswebsites mee. Auto's doen dikwijls het dubbele van de snelheidslimiet en het is niet ongezien voor brommers om vijf mensen te vervoeren. Need we say more? Venezuela heeft 37,2 verkeersdoden per 100.000 inwoners.

3 Thailand

74% van alle verkeersaccidenten in Thailand gebeuren met een brommer. Er rijden maar liefst 17.322.538 van zo'n gemotoriseerde twee- en driewielers rond in het toeristische land. Jaarlijks sterven er 13.776 mensen op de baan in Thailand wat 38,1 doden per 100.000 inwoners is.

2 Dominicaanse Republiek

Het tweede Zuid-Amerikaanse land op deze lijst. Jaarlijks sterven er in dit land 1.902 mensen per 100.000 inwoners, net zoals bij Thailand weer voornamelijk motorrijders. Ondanks de strenge verkeersregels (bebouwde kom maximum 35 km/u, bijvoorbeeld) worden deze nauwelijks opgelegd door de politie.

1 Niue

De kleine eilandstaat staat eigenlijk onverdiend op deze lijst. Jaarlijks is er ongeveer 1 verkeersdode in het Polynesisch eiland. Per 100.000 inwoners is dat echter een ongelofelijke 68,3, er wonen immers maar een 1.465 mensen op het eiland.

Bonus: China

In het gigantische China sterven ieder jaar 275.983 mensen op de baan. Dankzij hun 1.348.932.032 inwoners belanden ze volgens deze rangschikking echter maar op de 50ste plaats. In China geldt trouwens een uiterst strikte alcohollimiet van 0,02 g/dl. Gecombineerd met strikte controles zorgt deze lage limiet er voor dat maar 3% van alle accidenten op de Chinese wegen te wijten zijn aan alcohol.

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Nickname 19:02
afbeelding van Nickname

En waar is Rusland gebleven?

Dequal 13:56
afbeelding van Dequal

Hahaha, ging het ook net zeggen. :D

Nathan 00:24
afbeelding van Nathan

Rusland behaalde zowaar de 68ste plaats op de rangschikking van de Wereldgezondheidsorganisatie met 18,6 doden per 100.000 inwoners. In Rusland zijn er een kleine 143.000.000 inwoners en zijn er 26.567 doden in het verkeer.

Yvesw 09:34
afbeelding van Yvesw

Volgens mij vallen er in Rusland relatief weinig doden, maar rijden ze daar gewoon allemaal als oetlullen.

Op wat baseer je "gevaarlijk land om te rijden eigenlijk"? Op het aantal doden? Vluchtmisdrijven, aanrijdingen, etc?

Ralph 12:57
afbeelding van Ralph

In Rusland sterven 19.5 menwen per 100.000 inwoners

turbo 14:29
afbeelding van turbo

Malta hoort er m.i. ook bij..

Adriaan 15:22
afbeelding van Adriaan

Sterk dat jamaica zo een goede score heeft :p Ik heb daar al heel wat kilometers gereden, en veilig is het alles behalve, ze hebben wss een geluk, hun relatieve snelheid zal laag genoeg liggen om de meeste ongevallen niet dodelijk te kunnen houden. Al verwacht ik ook wel dat er daar hier en daar wat doden anders gerapporteerd worden. Want als er een ongeval gebeurd met 25 mensen in de laadbak van een vrachtwagen, en die komen allemaal om, zijn dat dan verkeersdoden, of eerder een arbeidsongeval, in landen zoals Jamaica is dat allemaal relatief hoor!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws