De hyperloop, het einde van de wagen?

Evacuated Tube Transport

Die verdomde Elon Musk toch, eerst betalingssystemen revolutioneren met PayPal, dan de automarkt op zijn kop zetten met de Tesla Roadster/ Model S en nu een systeem bedenken dat het huidige vervoer als een prehistorisch object laat lijken. Binnenkort reis je aan 6.500 km/u met de Hyperloop.

De Hyperloop is een transportsysteem in een luchtdrukbuis. In de luchtledige buis met een magnetisch levitatiesysteem - het krijgt een groot Star Wars gehalte - wordt een capsule ter grootte van een auto geplaatst. Daarin kunnen zes personen. De snelheid van de capsule in de luchtdrukbuis ligt op een theoretische 6.500 km/u.

Elon Musk omschrijft het zelf als een kruising tussen een Concorde, een railgun en een airhockeytafel en ziet het als een vijfde transportmogelijkheid.

Prototype in aanmaak

Hoewel dit allemaal klinkt als sci-fi van de 25ste eeuw is er daadwerkelijk een bedrijf bezig met het maken van een prototype. Gedoopt tot Evacuated Tube Transport hoopt het bedrijf (ET3) tegen eind dit jaar een proefopstelling van zo'n vijf kilometer (3 miles) klaar te hebben. Niet meteen een afstand om die 6.500 km/u te halen...

Het is niet toevallig dat Musk hier samen met ET3 aan bezig is. Momenteel staat er een nieuw hogesnelheidsproject per trein in de startblokken in Californië. De kosten van deze treinverbinding, die Los Angeles met San Francisco verbindt, worden geraamd op 70 miljard dollar terwijl heel het Evacuated Tube Transport systeem maar zo'n 6 miljard moet kosten. Daar komt dan ook nog eens bij dat de je met de trein nog steeds drie uur onderweg bent, terwijl je met de buis er maar een half uurtje over doet.

Wat denken jullie, kijken we hier naar de nieuwe vorm van transport over lange stukken?

Beelden bij de uitleg:

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Quin 12:52
afbeelding van Quin

Ik moest inderdaad ook meteen aan Futurama denken :p.

Ik heb het filmpje niet gezien (zit op werk), maar ik hoop dat daar beetje bochten mogen inzitten? Dan zou je deze in principe naast de spoorwegen kunnen leggen, of beter: die verdomde treinen gewoon vervangen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws