Column YW: Waarom echte Autofans slecht voor de auto-industrie zijn

Column YW

Buiten dat we alles kennen van wagens geven we ook maar al te graag kritiek op de keuzes van constructeurs. Nee, echte Autofans zijn niet de leukste doelgroep voor de marketingsmachines van het autofabricerend land. Niet alleen dat, ook verdient de autowereld geen knijt aan ons. En als je dat niet gelooft als echte petrolhead, dan zit je nog in de ontkenningsfase.

Ik had laatst een geweldige week met een Mini Cooper S Clubman. Hoewel ik geen al te hoge verwachtingen had van de oude rot in het Hot Hatchland, was ik uitermate overtuigd. Hij deed me niets op papier, maar wist me te overtuigen met een ziel. Zo hard, dat ik in lange tijd nog eens een wagen reed waarvan ik dacht "die wil ik zelf hebben".

Tot we aan de prijs kwamen. Vijfendertigduizend euro. Dat is een drie, een vijf en drie nullen. 35.000 in digitale weergave. Dat is een smak geld voor een wagen met "maar" 163 pk, weinig plaats en een beenharde ophanging. Geld dat je als rijkeluisjongen met bedenkelijke kledingstijl en Armani zonnebril graag wilt ophoesten voor een "echte" Mini. Geld dat je als Autofan onmogelijk kan uitgeven aan diezelfde Mini...

Dat is trouwens het mooie aan een echte autogek zijn. Heb je 5.000 euro of 90.000 euro te over, je gaat altijd op zoek om het maximale er uit te halen. En daar past - meestal - een nieuwe wagen al niet in. Waarom zou je 35.000 euro uitgeven aan een Mini, als je voor dat geld ook gemakkelijk tweedehands een Ford Focus RS - als we dan toch bij voorwielaandrijvers blijven -, een Audi RS4 of een Porsche GT2 kan kopen?

Nee, constructeurs zien ons niet graag. We zagen en klagen en verfoeien elke zet die een constructeur doet. Maar kopen we daadwerkelijk hun wagens? Misschien binnen vijf jaar op de tweedehandsmarkt. In wezen spreken we dus slecht over wagens die we zelf binnen vijf jaar - misschien - zullen kopen. Op een moment dat constructeurs zelf er niets meer op verdienen en al met de volgende generatie bezig zijn.

Is het dan zo raar dat bedrijven als BMW, Mini en heel het VAGiaans front al jaren gestopt zijn met te bouwen wat wij - als echte autofan - willen? Best niet, als je beseft dat ze hun groot geld halen uit mensen - met bedenkelijke kledingstijl en Armani-zonnebril - die er geen bal om geven of een wagen nu een sound symposer heeft of maar een "5.2" terwijl er "5.3" staat op de zijkant.

De, zogenaamde, stupiditeit van de constructeurs kunnen we niet aan hen wijten, wel aan het feit dat wij een visie over wagens hebben die al jarenlang niet meer rendeert. Dus volgende keer dat je een Mini Spaceman/ Countryman ziet rijden van 35.000 euro, denk dan niet "welke idioot koopt nu zo'n lelijk ding", maar wel "had ik maar een Mini Cooper S gekocht zodat het merk geen andere bronnen van inkomsten moest opzoeken".

Wat zouden jullie doen met 35.000 euro? Een nieuwe - sensibele - wagen kopen, of op de tweedehandssite zoeken naar leuk speelgoed?

Laatst gepubliceerd

Reacties (19)

Plaats een reactie
Techno Patat 19:42
afbeelding van Techno Patat

Nieuw hierzo! De Alfa houden en een gt86 erbij! In het begin was ik er niet geweldig weg van, maar elke keer ik er eentje zag was ik jaloers, en zeker toen ik hem zag driften :P!

Maar dat is voor erbij, als daily is m'n optiekeuze wel wat duurder helaas! De A-klasse die ik geconfigureerd had kwam op 38.000, laat staan dat ik begin te shoppen bij de AMG afdeling :P! Nog eventjes dromen en veel broodjes bakken! Binnen een jaartje of 4 nog eens rondneuzen :P! En als ik dan 4j lang m'n voeten van onder m'n benen gewerkt heb wil ik wel nieuw kopen ipv iemands 2ehands!

Yeelen 20:15
afbeelding van Yeelen

Die GT86 kan ik mij ook wel in vinden, er staat sinds kort ééntje tentoon buiten de Toyotagarage/Power-tankstation in Zomergem. Da's leuk om eens naar te kijken onderweg naar huis van de bus. Met ernaast een een bordeauxrode Avensis, ook niet lelijk.

Yvesw 20:31
afbeelding van Yvesw

Ik krijg het niet meteen warm van de GT86 - misschien wel omdat ik enkel de BRZ heb gereden :-p -, spartaans en redelijk flauw... Natuurlijk rijdt het als een malle door de bochten, maar dat mag ook wel aan 35 km/u...

Mijn top tip: Ga langs de Subaru garage en vraag of ze geen uitlaatlijn meer hebben liggen van een Impreza STI. Anders hoor je totaal niets van die boxermotor. En dat is een zonde... Ik kan er alleszins nog altijd geen 30K voor geven. Dan is er leuker speelgoed te krijgen :-)

Techno Patat 20:44
afbeelding van Techno Patat

Bwaa bwa, ik zou die kale kopen met een trd kit! Lekker spartaans bochtjes driften die moeder de huisvrouw met de corsa in ene keer nog niet kan draaien! Gewoon het pure kartgevoel met 200pk en snelheden die bij m'n rijkunsten passen! Moet niet meer zijn voor 2e auto! En je hebt em nieuw, dus de eerste jaren weinig kosten buiten banden, veeeel banden (anders doe ik iets niet juist :P!)

Kenny 19:46
afbeelding van Kenny

Daar heb je weer een punt, Yves. Na het lezen van je rijtest ben ik meteen op zoek gegaan naar een -tweedehands- Clubman S. Het cliché dat Autofans bijna enkel op de tweedehandsmarkt kijken voor een speeltje is bevestigd ;-). Nice column alweer!

Maar de beweegreden is niet altijd het financiële hoor. Mss meer omdat de fanaten regelmatig op zoek gaan naar een specifiek model, van een bepaald jaar, bepaalde motor, kleur, of omdat het model niet meer geproduceerd wordt.

Wat ik zou doen met 35k: een leuke oldtimer om op te lappen, en een daily die een mix geeft tussen rijplezier en comfort. Een Kever/Geit/Mini en een BMW ... = winning combo, maar dat veranderd praktisch dagelijks :-)

Mesoerrie 21:29
afbeelding van Mesoerrie

Met deze column sla je de nagel op de kop :p
Ik zou nooit zoveel geld kunnen geven aan een auto, rij hem van de showroom naar huis en je bent al €2000 euro kwijt.
Trouwens, moest je soms weten wat er al allemaal gebeurd is met je auto voor die bij de dealer aankomt, en wie er al allemaal mee gereden heeft... nee dat geld kan ik daar nooit voor over hebben.

Maar aan de andere kant zijn het wel de autofans die de aftermarket industrie in leven houden ;)

en met 35.000 euro, een 850T-5R als daily en een S2000 voor het plezier.

Carlos 06:56
afbeelding van Carlos

Ik zou kijken naar leuk weekend speelgoed.
Van de GT86 stond ik zot van het concept maar eens gereden, vond ik het maar mager...
Voor de clubman (S) was ik ook te vinden. Spijtig genoeg niet mee kunnen rijden. Echter met, een toen nieuwer broertje, de countryman S. Dat was ook leuk speelgoed. Zeker met een hogere instap, TOP. Maar bij Mini houd me echt die lelijke teller in het midden tegen. Tenzij je kijkt naar de klassieke mini's maar daar geraak ik dan weer niet in ^^.

Een leuke oldtimer of eentje van deze tijd met genoeg 'peper in de hol' om te blazen in een weekend.

john 08:03
afbeelding van john

Mocht ik 35K euro teveel hebben, dan zou wel een nieuwe Golf GTI willen :-) (Of een nieuwe Octavia Combi RS)

Jos Smos 08:19
afbeelding van Jos Smos

als je goed zoekt een E90 M3 graag. Moest dit niet lukken graag een Honda S2000 en een BMW e92 325i'tje graag.

Mathieu 08:43
afbeelding van Mathieu

Nieuwe Mazda MPS3 als hij ooit verkrijgbaar is in België. ;-)

troti13 09:24
afbeelding van troti13

Volledig mee eens. 2 jaar geleden zou ik je hebben tegen gesproken. Toen heb ik men oude fiesta (1996) ingeruild bij het aankopen van een nieuwe Opel astra 1.4T (120pk) cosmo van rond de 24K. Ik dacht, "nice, comfort, nieuwe mooie (vind ik nog altijd) wagen. Hier ga ik wel ff mee verder kunnen". Tot ik een jaar later echt gefrustreerd werd door het ontbreken van power. Zo gefrustreerd dat ik men auto terug heb verkocht (met heel wat verlies natuurlijk). Nu rijd ik rond met een Audi S3 8L van 2002. Een kleine 10 jaar ouder, maar voor de helft van de prijs, en met meer als het dubbel aan power (250pk), met verwarmde leren zetels en al. Al heb ik er wel wat kosten aan gehad, ik heb nooit spijt gehad van de switch. En als ik toch begin te twijfelen, druk ik men gaspedaal wat verder in en dan is dat gevoel snel weer weg ;).

Adriaan 09:31
afbeelding van Adriaan

Een e91 3 serie touring voor mij liefst. Dan kan heb ik nog makkelijk 10k over. En als ik dan toch eventjes mijn verstand, logica en wss ook mijn gezin mag buitenzwieren zou ik mss gaan kijken voor een lotus exige. Alhouwel ik de nieuwe gt86 ook een geestige auto vind.
Maar als je verzekeringskosten en inschrijvingstaks eventjes mag vergeten zou ik onmiddellijk op zoek gaan naar een e90 m3 :p Mijn ideale familie wagen!

Stealth 12:12
afbeelding van Stealth

6 à 7 Dacia Logan's misschien, samen ook 360 pk hoor :-)

Rob 12:58
afbeelding van Rob

Zelden werd een spijker zo goed op zijn kop geslagen. Je hebt volkomen gelijk. Voor 35k zou ik absoluut geen nieuwe wagen kopen. Een goeie Jaguar XJ (XJ40) met de amerikaanse koplampen. Dat zou ik waarschijnlijk kopen. Rest van het geld gaat op aan een degelijke, uiteraard geen nieuwe, Honda ofzo. En aan reparaties aan de Jackpot natuurlijk ;-)

Masty 13:55
afbeelding van Masty

Persoonlijk vind ik dat voor 35.000 euro een wagen ofwel zeer snel/krachtig of zeer nuttig en ruim mag zijn, afhankelijk van ieders behoeften en wensen. Nu dat bedrag gaan betalen om in zo'n hok rond te rijden ga ik zéker niet doen, om met een "echte mini" rond te rijden. Dat vrouwen er verliefd op worden kan ik nog enigzins begrijpen daar voor de meesten onder hun ook alleen het uiterlijk en de kleur telt. Doch die prijs, als constructeur zou je die wel mogen verantwoorden maar kunnen ze dat wel, op een eerlijke manier? Als constructeur ga je in op de vraag van de klant, ik heb bvb. nooit abs, traction control, esp, automatishe ruitenwissers/lichten/spiegels, allerhande sensoren en controlesystemen etc. gewenst.
Waar is de tijd van de auto's met de brute kracht, 205gti, golfjes gti, ford rs'jes... waarmee je nog voelde dat je op de weg zat. Niet dat ze die perse opnieuw moeten maken, maar misschien versie's uitbrengen zonder veel van die ongewenste elektronicasystemen, prijs gedrukt en misschien koop ik hem wel. Ik ben nu wel geen goed voorbeeld, ik rij met een ford f150 van '76 oftewel met een golf gti van '79, mijn vriendin heeft net een nieuwe astra en man vind ik dat een rothok, zij vindt dat dan weer van mijn auto's :)

Yannick 14:57
afbeelding van Yannick

35.000 euro... de keuze is snel gemaakt: http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=235176177&asrc=st en de overschot voor de inschrijving en tax :-)

vdsmichiel 22:08
afbeelding van vdsmichiel

Ik zal eens vertellen hoe dat gaat: ofwel ben je autogek en jong en heb je bijgevolg nog geen kapitaaltje bijeen gespaard, ofwel ben je al wat ouder en zit je met een hypotheek en een gezin. Dan moet er een gezinswagen komen die ruim, handig en comfortabel is. Deze vereisten sluiten al heel wat leuke driver's cars voor de papa uit en veel budget voor papa's speeltje is er ook niet meer. En omdat een Corsa 1.2 voor de autominnende pater familias absoluut not done is, gaat hij dus de tweedehandsmarkt op. Net zoals de autogekke jongere.
Ofwel ben je nog ouder, de kinderen zijn de deur uit en dankzij de opgebouwde anciënniteit is je bankrekening steeds goed gevuld en dan is je hang naar comfort en luxe zo groot geworden dat een echte rijdersauto niet meer in dat plaatje past. Neen, je koopt een luxueuze GT, cabrio of - worst case scenario! - SUV...
De rijkeluiszoontjes en mensen die te allen tijde 35.000 EUR of meer veil hebben voor een auto hebben blijkbaar een voorkeur voor 12.000 mogelijke kleurencombinaties en een multimedia-installatie met eindeloze mogelijkheden om je af te leiden van de essentie - rijden. Maar 't is een beetje zoals MASTY hierboven zegt: gooi al die niet strikt noodzakelijke elektronica er eens uit en druk zo de prijs van een leuk karretje, dan komt die misschien binnen het budgettaire bereik van bovengenoemde jonge en minder jonge autozotten.
Zo droom ik luidop van een Peugeot 208 Rallye met 1.2-turbomotortje van 130 pk, zonder gadgets, met stalen (witte!) velgen en alles zo strak als een snaar afgesteld. Durven ze in Sochaux? Ik denk niet dat het een flop zou worden.

Techno Patat 22:15
afbeelding van Techno Patat

Ik ben jong en werk hard en ik heb dus wat kapitaal, maten van mij genoeg die ook zo zijn ;-)! Ik heb m'n geld nu volgend jaar wel hard nodig (aankoop van een bakkerij...), anders kocht ik ook nieuw! Meer nog, krijg ik vandaag een bloemallergie en weet ik dat ik m'n bakkerij mag vergeten sta ik morgen bij de Alfa dealer om een 4c, of bij Mercedes om een A45 amg! Ik kan nog niet kiezen :p!

En men moet prioriteiten stellen, ikzelf weet bijvoorbeelt dat (zolang m'n gezin niets tekort komt) ik liever een leukere auto ga kopen dan dat ik een schoonder huis ga willen. Een huis zegt me niet veel, er is een punt dat het genoeg is! Bij auto's ligt dat net ietsje anders bij mij :P!

Kevin 23:01
afbeelding van Kevin

Dan zou ik toch gaan voor de nieuwe skoda octavia Combi Rs of ford focus clipper ST. al zou ik nog even wachten met de geruchten molen dat seat de nieuwe leon in leon en cupra versie uitbrengt. Want dan kan het die wel is worden ;)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws