Waarom de Mazda MX-5 zo super is

mazda mx5

Laat ze maar zagen. Mensen die nooit met een MX-5 reden of Autofans niet lezen, zullen het nooit begrijpen waarom mensen het kopen. Wij wel. Zelfs een volle kar uit de Colruyt kan de MX-5 slikken.

Voor velen ziet het er gay uit en is het even onhandig als een frietketel tijdens het diepzeeduiken. Maar wij weten wel beter. Een paar dagen rijden we nu in de MX-5, morgen gaat die mee op de rondrit, en hij weet ons keer op keer te bekoren.

Voor een groot feest, waar iedereen erg veel zal drinken, moesten we een honderdtal flesjes water en een hoop eten meekrijgen in de MX-5. De gemiddelde schoonmoeder zou ons zot verklaren dat we dat in de Mazda wouden proppen, wel bij deze: het lukt perfect.

En koffer vol of niet, het dak ging naar beneden.

Klein maar fijn. Klein maar heerlijk. Er zijn genoeg synoniemen om de rij-ervaring in deze MX-5 te beschrijven. Dit exemplaar in kwestie is de nieuwste Hanabi-editie. Met een 1.8 vierpitter onder de kap is hij zwakker dan de 2.0 liter, gevoelloos kan je hem echter niet noemen. Je bent niet de eerste bij de sprint, maar dat hoeft ook niet, de beleving er naar toe is te leuk om snel voorbij te zijn. Je zit erg laag, alles binnen handbereik en alles is vrij ergonomisch. Het is allemaal heel simpel en puur, en dat is exact de charme van deze Mazda MX-5.

De gemiddelde Belgische binnenbaantjes zijn het ideale speelterrein voor deze Mazda MX-5. En het beste van allemaal? Met een vanaf prijs van 24.350 euro is het een prikje vergeleken met alle andere concurrenten.

Jammer genoeg houdt de Mazda MX-5 zijn waarde erg moeilijk. Wie een beetje zoekt kan een tweedehands MX-5 is prima staat onder de 5.000 euro op de kop tikken. En dat is hij niet waard, want hij is beter dan elke Golf, een 13-in-een-dozijn-auto die zijn waarde wél weet te behouden.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Yannick 22:02
afbeelding van Yannick

Heb zelf het eerste model gehad van deze NC-generatie. Was er super super tevreden van en inderdaad... die koffer is behoorlijk doenbaar. Wij zijn met zen twee voor drie weken naar het zuiden gereden, doorheen Italie naar Zwitserland en daar nog een weekje gebleven. We hadden alles bij en grappig genoeg nog plaats over. En ja, ons dak kon nog steeds open. één ding dat ik miste was de 2.0 met sper, die was helaas op mijn leeftijd niet te verzekeren... Ik hoop binnekort de eerste generatie NA eens te rijden en die eventueel aan te schaffen als road/track-toy

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws