Wie aan zonnepanelen denkt, denkt aan grote aluminium kaders met zwarte zonnecellen op. Een onderzoeksgroep van de universiteit van Alberta wil daar verandering in brengen.
Zonnecellen zijn wijdverspreid, ook in de autowereld. Merken als Honda en Nissan experimenteren ermee, Fisker bouwt ze gewoon al in op hun elektrische wagens. Toch blijven zonnepanelen moeilijk om in te bouwen vanwege hun weinig flexibele vorm. Onderzoekers van de Universiteit van Alberta maakten nu zonnecellen die uit zink-fosfaat nanopartikels bestaan. Daardoor zijn ze oplosbaar in inkt en kan men ze sprayen, maar reageren ze nadien nog steeds op zonlicht eens ze opgedroogd zijn. Dankzij het gebruik van zink en het fosfaat zouden de zonnepanelen goedkoper worden in productie maar kunnen ze ook op kunststof gesprayd worden, waardoor de hele constructie voor zonnepanelen lichter kan worden dan de huidige systemen.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 13 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden