Man wil Renault voor rechter wegens onjuiste verbruikscijfers

Na de USA heeft ook België haar eigen verbruiksrechtzaak. Een man sleepte Renault voor de rechter omdat zijn auto niet zo zuinig is als in het boekje stond aangeprijsd. Het gaat om een Grand Scénic dCi, die in theorie 4,5l/100 km zou verbruiken.

Wie onze rijtesten erop naslaat, weet ondertussen dat ook wij er zelden in slagen om het opgegeven verbruik te behalen in de praktijk. Dat komt omdat de verbruikscijfers worden gemeten volgens een vast stramien, in de NEDC-normen (New European Driving Cycle) gegoten. Die normen zijn vrij theoretisch en zorgen ervoor dat elke motor volgens dezelfde testcriteria wordt nagemeten op vlak van verbruik.

theoretische NEDC-cyclus

In de praktijk gebeurt het zelden dat je eerst 11 seconden niets doet, dan in 4 seconden naar 15 km/u gaat, die snelheid 8 seconden aanhoudt en dan weer in 5 seconden van 15 km/u naar 0 gaat, om dat 21 seconden vol te houden. Na 49 seconden gaat de test naar 32 km/u (in 12 seconden), houdt die snelheid 24 seconden aan en stopt in 11 seconden om die stilstand voor 21 seconden aan te houden. Zo gaat de NEDC-cyclus nog een tijdje door tot - voor de 'urban cycle' een doorlooptijd van 780 seconden is bereikt, met een gemiddelde van 18,77 km/u.

onjuiste cijfers

Een man sleept Renault nu voor de rechter omdat hij de wagen kocht omwille van het lage opgegeven verbruik in de stad. De Renault Grand Scénic dCi 110 verbruikt volgens het boekje slechts 4,5 l/100 km in stadsverkeer, waar de man er niet in slaagde om het gemiddelde rond de 7 à 7,5 l/100 km weg te krijgen. Hij vergeleek voor de aankoop de Grand Scenic met een aantal concurrenten die 6 l/100 km verbruikten volgens hun theoretische informatie. Aangezien de man vaak in de stad rijdt, was dat twee jaar geleden het belangrijkste argument om zulk een wagen aan te schaffen.

De koper heeft nu een gerechtelijke procedure opgestart. Hij wil dat de fabrikant zijn auto terugneemt en hem terugbetaalt.

Laatst gepubliceerd

Reacties (27)

Plaats een reactie
BePa 09:36
afbeelding van BePa

Om er bij de aankoop van een auto van uit te gaan dat de opgegeven cijfers deze van de praktijk zullen zijn, moet je toch behoorlijk slecht geïnformeerd zijn. Meer nog: dan heb je wellicht altijd op een onbewoond eiland gewoond, zonder radio, televisie of internet...
Ik durf er wel van uitgaan dat de fabrikant die de laagste cijfers opgeeft in de praktijk ook ongeveer de laagste cijfers zal halen (als je er op dezelfde wijze mee rijdt), omdat ze op dezelfde basis vergeleken zijn. Die cijfers zouden even goed kunnen vervangen worden door A, B, C, D, enz... zegt ongeveer even veel.

Jos De Klos 21:43
afbeelding van Jos De Klos

U kunt niet fouter zijn, de motor van de bewuste wagen is te licht voor een redelijk zware wagen. Optrekken doet het verbruik door het dak gaan. Touran met 6 liter theoretisch verbruik zal ook met normaal rijgedrag 6 tot 7 liter verbruiken. De Scenic echter, zal enkel aan constante snelheid in de buurt van de testcijfers zitten. En over slecht geinformeerd, wel lees de wet op de marktpraktijken en consumentenbescherming eens voor je iets zegt. Het is NIET aan de koper om zich te informeren. HET IS EEN PLICHT VAN DE VERKOPER OM ALLE ESSENTIELE KENMERKEN VAN DE WAGEN TE VERMELDEN.

Jos De Klos 21:44
afbeelding van Jos De Klos

Het verschil tussen die mens en jij is de wetgeving. Jij kent de WMPC niet, hij wel.

Jos De Klos 21:46
afbeelding van Jos De Klos

Wel, hij heeft een diesel gekocht. En de cijfers die hij kreeg waren een verbruik tussen 4,1l en 4,5 liter. Maakt niet uit dat hij "een benzine" moest kopen.

Adriaan 13:40
afbeelding van Adriaan

En toch geef ik de man volledig gelijk, dat is hetzelfde als een bank gaat adverteren dat ze een rentevoet op hun spaarboekje beloven van 8% maar in de realiteit maar op 1.75% zit. Dan kan je ook niet gaan zeggen: je moet maar zo naif niet zijn om dat te geloven, heb je onder een steen gewoont?...
Neen, hoogtijd dat er meer mensen zo'n procedure aangaan, enkel dan gaan we mss ooit een realistisch verbruikscijfer zien in reclames van een auto.
Wat voor zever is dat nu om duidenlijk optimistisch lage cijfers te gaan accepteren, en erbij te zeggen van: ach we weten dat ze niet kloppen, dus moet je er maar niet over zagen. Dan kan je even goed geen cijfers geven, en een melding zoals: "Figure it out yourself"

Adriaan 15:09
afbeelding van Adriaan

Als de fabrikanten dan toch zo eerlijk zijn om hun wettelijke regels na te leven, hoe komt het dan dat er zo een enorm verschillende verbruikscijfers zijn tussen verschillende fabricanten? (ook die dat dezelfde motor onderling gebruiken) Het is geweten dat somige fabricanten nogal optimistisch durven worden over hun eigen cijfers. En het kan dan misschien wel wettelijk zijn, maar correct is het niet.

Dat die man beter een andere auto had gekocht is een totaal andere discutie vind ik, want dat neemt niet weg dat renault adverteerd met een bepaald verbruikscijfers in de stad, en dat je als normale sterverling daar absoluut niet in de buurt van kan komen.

En als je het vuur aan de schenen gaat leggen van de fabrikanten, gaat er uiteindelijk toch iets moeten veranderen, want zij zijn ook niet gedient met negatieve reclame in de media.

Adriaan 17:06
afbeelding van Adriaan

Ik quote Joost Kaesemans, voorzitter van Febiac: 'Iedereen weet dat autobouwers de metingen laten gebeuren in zo optimaal mogelijke omstandigheden, wat maakt dat de testcijfers meestal gunstiger zijn dan in de realiteit. Maar wie zijn rijgedrag aanpast en aan eco-driving doet, kan op of zelfs onder de normwaarden van de constructeurs uitkomen'

Hij zegt zelf dat de automakers de auto's testen in de "meest ideale omstandigheid", wat gewoon wil zeggen dat ermee gefoefeld wordt. Hier een kleine opsomming die ik gehaald heb van wikipedia over wat er allemaal kan "aangepast" worden tijdens de test procedure:

The major loopholes in the current EU tests allow car manufacturers a number of ‘cheats’ to improve results. Car manufacturers can:
Disconnect the alternator, thus no energy is used to recharge the battery;
Use special lubricants that are not used in production cars, in order to reduce friction;
Turn off all electrical gadgets i.e. Air Con/Radio;
Adjust brakes or even disconnect them to reduce friction;
Tape up cracks between body panels and windows to reduce air resistance;
Remove Wing mirrors.

Zoals ik al zei, het zal allemaal volgens de wet gebeuren, maar eerlijk kunde zulke praktijken niet noemen.
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_economy_in_automobiles#Europe

Wim 18:02
afbeelding van Wim

Pas op, ik ken een journo die (volgens hem) altijd onder de fabrieksopgave geraakt en wanneer ik met hem mee reed kon ik dat goed geloven(zo traaag). Dus ik denk wel dat het kan om er zelfs onder te geraken, maar dan dat is oefenen, traag rijden en enorm veel discipline.

Jos De Klos 21:48
afbeelding van Jos De Klos

Een snelcursus WMPC. Als de fabrikanten de testresultaten moeten publiceren is zelfs niet relevant. De wet verplicht de verkoper om alle essentiele kenmerken van het product te melden. Dus naast de testresultaten (waarvan ze toegeven dat ze gemanipuleerd zijn en als dusdanig niet realistisch zijn) moet de koper ingelicht worden over een realistisch verbruik. VERPLICHT.

Kenny 18:50
afbeelding van Kenny

Die aanklager heeft precies weinig onderzoek gedaan alvorens hij een klacht heeft neergelegd. Wie weet tegenwoordig niet meer dat dit verbruik in de meeste gevallen niet realistisch is? Net zoals bij vele andere zaken, zoals leningen enz. lees je beter de kleine lettertjes :-)
Renault doet absoluut niets fout, ze gaan gewoon creatief om met de regelgeving, net zoals alle andere fabrikanten. Hoe zou je zelf zijn.
Ik vrees voor de aanklager dat z'n klacht al wordt verworpen alvorens Renault zich ermee kan moeien.

Jos De Klos 21:49
afbeelding van Jos De Klos

<zucht> Nog 1 die de WMPC wet niet kent.

Danny Reynaerts 20:12
afbeelding van Danny Reynaerts

Dat je die 4.5 l niet haalt weet je op vooraf . Volgens mij zijn ze ooit in Amerika begonnen met zulke zaken ivm het verbruik dat totaal niet klopte met de fabrieksopgave............hoe het is afgelopen weet ik zelfs niet meer. Ik heb dezelfde wagen ( GSIII 1.5 dci 110 pk stop-start ) en kom na 20k km op een gemiddelde van 5.1 tot 6.1 liter / 100 km . Mocht ik in Spanje wonen en de airco niet gebruiken , dan ben ik er zeker van dat de opgave van de fabriek wel ( bijna ) klopt . Afgelopen weekend naar zee gereden ( nog op de wintersloffen LOL ) en bij vertrek ff in de file gestaan : 8.2/100 gemiddeld........90 minuten later aangekomen en afgeklokt op 4.8/100 km . En dat is dan nog het gemiddelde van de BC , deze liegt meestal nog.........in mijn nadeel , want het echte verbruik is bij mijn wagen ALTIJD LAGER dan wat de BC aangeeft .
Het kan dus , alleen moet je de cc gebruiken en in de juiste versnelling rijden. Misschien rijdt die man in de stad met een volgeladen auto ......nefast voor je verbruik , of rijdt ie alleen maar met een lege auto rond ????? Met elke andere wagen zal je ook op deze manier van rijden een hoger verbruik hebben.........koop dan een electrische auto ! Mijn tip voor de beste man : rij af en toe eens een langer traject en spaar je gaspedaal niet als de motor warm is : je zal merken dat het verbruik lager zal liggen als je na zo'n ritje terug in de stad gaat rijden .

Jos De Klos 21:51
afbeelding van Jos De Klos

Maar jongen toch <diepe zucht>. Denk je nu werkelijk dat er geen deftig onderzoek aan vooraf gegaan is? Er werd wel degelijk eco gereden met de wagen.

Jos De Klos 21:52
afbeelding van Jos De Klos

<diepe zucht> Renault vermeldt niets, dat had je gewoon in hun brochure kunnen opzoeken. <diepe diepe zucht>

Techno Patat 21:57
afbeelding van Techno Patat

Meneer, u bent hilarisch moet ik zeggen :p! Ik wens u veel succes met uw rechtzaak ;-)!

Glenn 22:25
afbeelding van Glenn

Ford heeft zoiets voor in Amerika met zijn hybride wagens. En toevallig hebben ze die verbruikscijfers toch niet herzien, zelfs voor er een uitspraak is ;-)

http://blog.caranddriver.com/fords-downgrading-of-c-max-fuel-economy-num...

Europa is Amerika niet, dus ik vrees dat die mens hier bot gaat vangen. Persoonlijk kan ik bevestigen dat die Scenics zuipers zijn: de 1.5dci 110 waar ik 6 maanden mee heb gereden zat ook rond 7-7.5l (75% secundair, 25% snelweg, geen stadsverkeer). Al een geluk hing er een eco stickerke op de ruit ...

Adriaan 10:00
afbeelding van Adriaan

Wel de megane van uw vader zou volgens renault gemiddeld 3.5l/100km verbruiken (als het een enegry dce 110 is, bij de dci 110 EDC is het 4.2).
En dat zou het verbruik moeten zijn bij een volledige cyclus, dus zowel autosnelweg als stadsverkeer. Zelf al kom je tot 5 l/100km (wat best wel realistisch is) dan nog zit je met een afwijking van 42%

Glenn 15:49
afbeelding van Glenn

Volledig mee akkoord dat het van de rijstijl afhangt.
Moet wel zeggen dat kleinere motoren hier een pak gevoeliger voor zijn dan een "dikkere" motor. Onze focus 1.6 zit ook 70% boven het opgegeven gemiddelde terwijl de 320d er slechts 25% boven zit. Wat in absolute cijfers dus ongeveer hetzelfde verbruik oplevert :-)

Mathieu 10:54
afbeelding van Mathieu

Eigenlijk zou men elke wagen handmatig moeten afregelen, beetje zoals tuning dus.
Ik heb een Ford Focus van 2007 1.8 TDCi, (geen DPF) en als ik daar de toegelaten snelheid mee rij, beetje file, (bijvoorbeeld rit Gent-Hasselt (Plopsaland)) dan zat ik aan een verbruik van 5.6 gemiddeld! Wel te zeggen dat dit dus bijna enkel autostrade was.
We hebben ook een Mégane 1.5 dci (2010) en die zijn verbruik ligt zelfs iets hoger. Maar, die zijn verbruik dan is wel iets gezakt als men eens opnieuw de voorgeprogrammeerde inspuiting opnieuw heeft moeten inladen. Nu zitten we ongeveer ah verbruik van de auto van Waxweazel zijn vader.
Adriaan, de 1.5 diesel van Renault is 2j geleden wel aangepast, dus als de wagen meer dan 2j oud is, dan zit de oudere motor, zoals bij mij, er nog in. De oudere heeft een koppel 240Nm, de nieuwere versie 260Nm en zou iets zuiniger moeten zijn.

Wel raar dat die persoon een diesel wil kopen voor stadsverkeer. De meesten weten toch dat een diesel zuipt als hij koud staat en stadsverkeer doet. Ookal trek je traag op. Het voordeel met recentere wagens is dat ze sneller warm zijn dan de wagens vroeger, maar dan nog...
Ze zouden gewoon realistische testen moeten uitvoeren, i.p.v. al die "onder ideale omstandigheden" testen.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws