Vraag: Jongeren pas hun rijexamen laten doen na 3.000 km rijervaring, een goed idee?

rijbewijs

Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) stelt voor om mensen ouder dan 75 jaar extra verkeerslessen te geven en jongeren pas na 3.000 oefenkilometers de kans te geven om een definitief rijbewijs te halen. Een goed idee?

De hervorming van het huidige rijopleidingssysteem is al langer aan de gang en de ideeën vallen met bakken uit de lucht. Het laatste idee van de BIVV is om jongeren - of mensen zonder rijbewijs - eerst 3.000 kilometer rijervaring te laten opdoen voor ze kans maken op zo'n roos papiertje. Een slim idee, want meer ervaring staat meestal garant voor een veiligere rit. Echter zijn er enkele obstakels.

Om te beginnen is er de vraag hoe je dit überhaupt gaat controleren? Een oplossing daarvoor is om chauffeurs met een tijdelijk rijbewijs enkel te laten rijden met een rijschool die dan braaf de kilometerstanden bijhouden. Anderzijds dagen we jullie uit om de kostprijs te berekenen van 3.000 kilometer te rijden met een rijschool. Een tip: onbetaalbaar.

Wat vinden jullie van dit idee?

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Yannick 11:58
afbeelding van Yannick

3000 is veel te veel... + belachelijk kostelijke zaak voor de ouders Ouder van 75? ik zou het veel vroeger stellen maar met grotere foutenmarges. + een beloning als ze hun rijbewijs inleveren. (gratis bus en trein vervoer)

Sven 12:34
afbeelding van Sven

Kan het dan ook niet zijn dat ze hiermee de lat wat hoger leggen? De - ok, niet eerlijke - redenering dat je dan bij de rijschool moet aankloppen en je blauw betaalt, zal mensen ertoe aanzetten na te denken alvorens ze een rijbewijs gaan halen. Diegenen die het dan uiteindelijk halen, hebben meer ervaring.

Want geef toe, op dit moment kan je met wat geluk en een paar rijlessen een roos formuliertje hebben zodat je met 200 km rijervaring de baan op kan gaan.

Door het verstrengen bekom je een filtering in het aantal mensen dat met de auto rijdt en los je - op de langen duur - het fileprobleem een stukje mee op. Nu nog een goed alternatief vinden via het openbaar vervoer of qua huisvesting, al is dat een andere discussie.

Ik ondersteun de stelling dat niet alleen ouderen extra opleiding moeten krijgen. Ik denk dat mensen vandaag te veel uitgaan van een 'recht' op een rijbewijs, terwijl je zoiets eigenlijk moet verdienen.

Yannick 12:37
afbeelding van Yannick

zo heb ik het ook gedaan. en geen dag langer dan die 3 maanden wachttijd ;-)

Adriaan 22:14
afbeelding van Adriaan

Ik heb mijn theoretisch examen afgelegd toen ik 16 jaar en 9 maanden was, en ben dan onder begeleiding beginnen rondrijden een paar dagen na mijn 17de verjaardag. Ik kan niet meer exact herinneren hoeveel km ik juist gereden heb, maar het was zeker een veelvoud van 3000km, elke verplaatsing die mijn moeder moest doen, was ik bij. Ik ben zelf tijdens elke vakantie de privé chauffeur geweest van mijn stiefvader, zo hebben we heel het land afgereden, en letterlijk enkele 10-duizenden km afgereden. En ik kan daar maar een ding uit concluderen, veel ervaring helpt, ik was er door zonder een opmerking, maar uiteindelijk leer je pas echt rijden na een paar jaar, en dan nog, dan begin je te vertrouwen op je eigen kunnen, en begin je fouten te maken.
Ik zou persoonlijk niet willen instaan voor de hervorming van het rijbewijs, want mij lijkt die opdracht zeer moeilijk tot zelf onmogelijk, maar waar ik eerder op zou sturen is de mensen een volwaardig alternatief bieden voor de auto, samen met een punten systeem op het rijbewijs kan je zowel mensen hun rijbewijs afnemen na een paar zware fouten, en langs de andere kant mensen een kans geven om de auto thuis te laten staan. Minder file, minder verkeer, minder risico op ongevallen.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws