Welk automerk is het sociaalst in België?

banner-social-automerk

Ga er niet zo maar van uit dat de Duitse drie de sociale netwerksite Facebook inpalmen. Of dat elke Qashqai-eigenaar fan is van Nissan op Facebook. Er zitten enkele verrassingen in dit klein onderzoekje.

We stelden ons de vraag welk automerk het sociaalst is op Facebook in België. We schuimden de sociale netwerksite even af, noteerden enkele cijfers en maakten vervolgens een rangschikking. Geen rocket science. Wel leuk om zien. Want wie had bijvoorbeeld verwacht dat Citroën de meeste likes heeft en Land Rover het beste engagement?

Likes

Volume is belangrijk op sociale media. Hoe meer fans je aan je pagina kan binden, hoe groter de impact bij elk bericht dat je plaatst. In België is Citroën de grote winnaar met 182.479 fans. Volkswagen is tweede met 138.201 fans, Audi sluit de top drie af met 102.200 fans. Het zijn ook meteen de enige drie merken die in België meer dan 100.000 fans hebben op Facebook.

sociale automerken in België

Talking about

We gaven net mee dat een grote fanbasis je impact vergroot, maar als niemand over je praat, kan je je weinig sociaal noemen. Grote winnaar hier is BMW waar de teller op 8.500 staat. Mercedes is met 7.800 op nummer twee. De grote verrassing is Land Rover die op de derde plaats staat met 5.500 talking abouts.

sociale automerken in België

Engagement

Veruit het belangrijkste aspect op sociale media. Maar voor externe partijen uiteraard erg moeilijk te beoordelen. Om er toch een idee van te krijgen, berekenden we de verhouding tussen het 'aantal likes' en 'talking about'. Daar is de grote winnaar Land Rover en kunnen we dus stellen dat zij, ondanks het lagere aantal likes, wel het sociaalste merk zijn in België.

sociale automerken in België

Nota: Niet alle automerken zijn opgenomen. Sommige automerken hebben bijvoorbeeld geen officiële Belgische pagina op Facebook.

Nota 2: Hopelijk kan je de kleine lettertjes lezen. Zo niet: klik hier.

Tijdstip: 16:47
Auteur: Auteur: Pieter A.
Reacties: 4 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Alfred 17:18
afbeelding van Alfred

2 bovenste grafiekjes moeten omgewisseld staan denk ik :-)

Yvesw 19:06
afbeelding van Yvesw

Klopt, redacteur Pieter zag de grafiekjes door het bos niet meer ;-) Bedankt!

Tom Verschuere 08:55
afbeelding van Tom Verschuere

Is dit onderzoek enkel op basis van de nationale pagina's van de merken, of zijn dealer-pagina's op één of andere manier meegerekend?

Pieter A. 09:22
afbeelding van Pieter A.

Enkel de nationale pagina's van de automerken zoals bijvoorbeeld "BMW Belgium Luxemburg" of "Volkswagen Belgium".

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws