Vraag: Op welk rubber rijden jullie?

vraag-banden

We weten allemaal welke droomwagen we willen, maar zelden denken we na over de ideale bandenkeuze. Of liggen jullie als echte Autofanners wel wakker van het rubber dat onder je wagen plakt?

We betrappen onszelf erop, heel veel van banden kennen we niet. Net zoals auto's gaan we er vanuit dat er geen slechte meer zijn, zonder daarbij te willen ontkennen dat er wel degelijk kwaliteitsverschillen zijn. Een Jaguar is beter dan een Dacia, maar prijs/kwaliteit is een Dacia top. Het aanbod is echter zo groot en zo variërend dat je het rubber door de band niet meer kan zien.

De gemiddelde leaserijder heeft de bandenkeuze niet zelf te maken. Hij/zij krijgt tweemaal per jaar een brief in de bus met de vraag de zomer- of winterbanden te laten monteren. Keuze in welke type banden ze willen en van welk merk is vaak niet aan hen. Maar mensen die zelf alles beslissen en bekostigen... die willen de juiste wagen met de juiste banden op het juiste moment. De juiste grootte, de juiste breedte en de juiste groeven. Het moet voor sommigen allemaal kloppen.

Rest ons de vraag:
Gaan jullie voor de kwalitatief gekende Michelin, Pirelli, GoodYear of het goedkopere Debica, Kumho of Nexen?
En
Kopen jullie de banden in de lokale garage, of online via websites zoals Tirendo?

Nvdr: Artikel in samenwerking met Tirendo.

Laatst gepubliceerd

Reacties (23)

Plaats een reactie
Tom U. 11:10
afbeelding van Tom U.

Hier staan er Dunlops en Continentals onder. Er is nog een scandinavisch merk dat goed blijkt te zijn (voor winterbanden vooral). Nokian was dat, die kunnen er als de Dunlops versleten zijn binnen een jaar of twee wel eens onderkomen in de winter.

JanMijnBotte 11:17
afbeelding van JanMijnBotte

Ivm bandenkeuze: Best Value/money voor familiewagens ga ik meestal voor Vredestein. Dit is het goedkoopste A-merk en voldoet om de kinderen veilig naar school te brengen.
Op mijn hobbywagen liggen Toyo's R888 maar dat zijn banden buiten categorie.
Onlangs heb ik een oude RWD wagen gekocht met Kumho banden en ik was verbaasd hoeveel grip deze hadden. Iets teveel RWD plezier zelfs :-D

GeoBem 11:25
afbeelding van GeoBem

Banden zijn belangrijk. Duh. Maar ik wil geen 300 euro per hoek betalen.

Op mijn 'stance' wielen had ik gekozen voor Falken FK453. kwalitatief b-merk, dat bekend staat om goede 'stretch' en smallere loopvlakken. Grip niet met hopen, hoewel een trackday op Zolder toch verbazingwekkend goed verliep. Slijtage was ook best positief! En aan 150EUR per band ongeveer is dat toch schappelijk.

Nu heb ik ook een tijd op Kumho Ecsta KU36 gereden, icm OZ Ultraleggera's. Dit was een track setup. Je kan zeggen wat je wil van die Kumho's, maar die hadden grip, grip, grip en nog eens grip. Zelfs op het droog hielden ze het beter uit dan de gemiddelde band en in het droog was overstuur op circuit of bij spirited driving onbestaand. Enige nadeel is dat ze wel best snel slijten en wat luidruchtig zijn. Maar deze kostten ook maar ong 150EUR (225/40-18) en voor die prijs heb je wel goed gerief! Vergelijkbaar met Michelin Pilot Super Sport.

Winterbanden heb ik gewoon Pirelli's gehad. Waren prijs/kwaliteit goed.
Mij ga je niet snel zien met een Nexen of Wanli, tenzij om op te branden.

Voor een deftige prijs kan je een goede band krijgen en dat is het enige contact van je wagen met de weg. Niet te verwaarlozen! Ik vraag altijd info en raad aan mijn garagist, die gespecialiseerd is in BMW M-modellen en regelmatig zelf op circuit te vinden is.

Wim 11:36
afbeelding van Wim

ecorommel(leasing) :)

DasHaus 12:06
afbeelding van DasHaus

Pirelli P Zero

Yannick 12:14
afbeelding van Yannick

Hier momenteel nog standaard NCT 5 van GoodYear (nu is dat effecient grip)... Als deze erdoor zijn dan terug Toyo T1R's en een heruitlijning.

Aan uiterlijk vertoon kan ik geen euro uitgeven maar banden en remmen mogen iets meer kosten.

Sam 13:00
afbeelding van Sam

Nu Continental SportContact 5 ( 225/45R17 )
Goede grip, minder gevoel en hoge slijtage!
Vond mijn vorige banden veel beter !
Dat waren Goodyear Eagle F1 Assymetric 2's, zijn wel wat duurder

Techno Patat 14:24
afbeelding van Techno Patat

Nu heb ik contisport contact 3 en hetzelfde als Sam: beste grip, snelle slijtage (12k km en 5 maand en de voorste zijn bijna op, bij een Q4...) en weinig gevoel in het stuur. Al is het stuurgevoel beter door 96y te nemen ipv 92y! Maar de volgende keer komen er Potenza Re050's onder! Super gevoel, minder comfort maar wel goede grip eens ze op temperatuur zijn!

Onder m'n volvo had ik Sportmaxx TT, dat waren nog steeds de beste banden die ik ooit gehad heb!

Winters op m'n Volvo waren: SottoZero van Pirelli, prima bandje! 4 winters en nu worden ze nog opgereden door m'n broer als zomerband en dat lukt ook prima eigenlijk!

Op m'n Alfa weet ik het niet meer welke winterband ik heb eigenlijk, ik vermoed Bridestone's! Al kan het Michelin zijn ook, kheb geen zin om na de zolder te lopen ;-)!

Oedipus 14:30
afbeelding van Oedipus

Mijn ervaringen:
- Mercedes C 2,2 180CDI break (met sportophanging en mixbandenmaat: 225/40/17 en 245/45/17): af fabriek met Pirelli P Zero Rosso's zomerbanden uitgerust. Driftmachine! Geen onderstuur! Winterbanden zelfde maat in Bridgestone Blizzak, iets minder driftmachine maar toch nog rijplezier A+. Sinds de zomerbanden vervangen werden door Michelin Pilot Exalto's is het uit met de pret. Enkel nog keuze tussen onderstuur en veel onderstuur. Totale teleurstelling in Michelin! Te zacht karkas.
- Ford Fiesta 1,6 16V Ghia: zomer Falken FK 453 achter en Semperit Ikwilhetniweten voor (195/50/15). Zeepkist. Schuift al weg als je het gas maar streelt. Rommelbanden, vooral de Semperits. Worden vervangen door A merk wanneer ze genoeg versleten zijn. Op winterbanden Bridgestone Blizzak rondom gezet (zelfde maat), en de auto gedraagde zich voorbeeldig tijdens vorige winter! Zelfs de vrouw vond het opvallend hoe slecht de zomerbanden plots aanvoelden (ze wist niet dat ik winter/zomerwissel gedaan had) tegenover die winterbanden.
- Lexus IS 200 Compressor: normaal zomer met Michelin Pilot Sport 2 rondom (225/40/18), maar van kameraad een set Dunlop SP SportMaxx gekregen met nog 6mm profiel op. Nu dus mix van PS2 voor en SportMaxx achter. Nauwelijks verschil te merken op de achteras met de PS2 (verbazend!). Vroeger wel eens met 4 ContiSportContacts gereden, maar die zijn zo slecht dat ik het echt niemand aanraad. De beste banden die ik ooit op de Lexus had waren Pirelli P Zero Rosso's. Helaas gingen ze niet zo lang mee bij circuitgebruik en was er ook een karkasprobleem (onbalans) waardoor ze vroegtijdig werden vervangen door PS2's. Volgende wissel zal van PS2 naar Michelin Supersport zijn. Winter rijd ik de Lex op 16" Michelin Pilot Alpin. Steengoeie banden.

Ik heb al veel banden uitgeprobeerd. De meeste zijn goed genoeg voor het verwachte prestatieniveau. Bij circuitgebruik heb ik maar 1 band gevonden waar ik helemaal tevreden van ben: De Pilot Sport 2 van Michelin. Ze zijn top als ze nieuw zijn en blijven doorheen hun levensduur en zelfs tot op de draad versleten nog consistent grippen (of grip verliezen). Op mijn Ibiza Evo2 had ik destijds een Pirelli P7000 liggen (205/45/16") en die slaagden erin het conceptuele onderstuur (door de zware neus) weg te vegen. De P Zero Nero's erna hadden een veel zachter karkas en hadden veel minder stuurprecisie, meer onderstuur en offerden strakheid op. De enige die in de buurt kwam was de GoodYear Eagle F1 GSD3, maar die hebben het slechts een maand (!) volgehouden en toen begonnen ze al voelbaar af te takelen. Teleurstellend.
Conclusie: niet besparen op banden. Ga voor de beste en kies bij voorkeur een sportief product van Michelin, Bridgestone of Pirelli: "The quality lasts when the price has long been forgotten."

Sracerr 16:20
afbeelding van Sracerr

Winter: Nokian of Pirelli, Zomer: Michelin of Firestone/hawk(lekker zacht veel grip)

Sracerr 16:23
afbeelding van Sracerr

Overige ervaringen: Dunlop (op een GTI) veel herrie en minder slijtvast wel goede grip, Continental harde band weinig grip op grens, goede afwatering

Glenn 17:30
afbeelding van Glenn

Eigen wagen: nokian's zomer & winterband.
Leasing: bridgestone turanza (zomer) & michelin alpin a4 (winter).

Nokian's zijn goede zomerbanden, maar niet echt met veel feedback op de limiet. Vooral stil en comfortabel. Vroeger Goodyear Eagle's en Toyo Proxes, veel betere stuurbanden maar sleten alsof het niks was. Als winterband is Nokian fantastisch als het stenen uit de grond vriest en er een pak sneeuw ligt. Zelfs op ijzel verbazend controleerbaar.

Echter bij een gemiddeld belgisch winterweer zijn de Michelin Alpin's superieur aan de nokians. Die dingen zou ik zelfs in de zomer willen, want die bridgestones zijn gewoon barslecht. Vooral in de regen weinig grip/controle en heel gevoelig aan aquaplanning. Tevens gigantisch veel rolgeluiden. Slijten wel bijna niet (60.000km gebold en zien eruit of ze nog eens zoveel kunnen doen).

Boris 20:35
afbeelding van Boris

Ik denkt dat een autofan toch wel kijkt naar de bandenkeuze? Eigenlijk hetzelfde als je nieuwe dempers op je wagen wilt steken, zoek je ook de beste keuze op. Op alles omtrent de ophanging mag je eigenlijk niet besparen. Maakt een verschrikkelijk groot verschil, en geeft je wagen een heel ander gevoel.

In ieder geval, op Mini Cooper S Michelin Pilot Sport 3 gehad. Goede grip op droog wegdek maar niet magnifiek. Wel waren deze heel goed op nat wegdek, iets wat wel noodzakelijk is bij een hot hatch zonder sper.

Op mijn BMW e30 nu net nieuwe Toyo T1R's in breedset, prijs kwaliteit best goede banden. Schijnen wel hard te slijten.

Lex 11:04
afbeelding van Lex

BMW E91, 20d
zomer: Continental PremiumContact 5 - 205/55-16
winter: Continental WinterContact TS 850 - 205/55-16

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws