Generatie na generatie worden auto's groter. Daartegenover staat dat parkeerplaatsen met de dag smaller worden. Je moet geen diploma in parkeerologie hebben om te beseffen dat er zich een groot probleem aan het vormen is...
Daar sta je dan, met het zweet op het voorhoofd, de tranen in de ogen en het bloed op de lip van ze kapot te bijten. Alsof je een bom moet ontmantelen met nog maar 5 seconden op de teller. Voor vele chauffeurs is het echter dagelijks kost tijdens het parkeren in steden. Alsof ze overnacht die parkeerplaatsen weer wat smaller hebben gemaakt. Gewoon voor hun persoonlijk genot.
Het begint al aan de inkom van een parkeergarage. Pas ik wel tussen de muur en de borduur waar de bareel op staat? Met vrees voor je velgen laveer je je door die hel. Het is echter nog maar de intro van het parcours. Als het ware de tutorial van de aartsmoeilijke game die er nu aankomt. Eentje bezaait met palen, strakke bochten, lage plafonds en onnoemelijk smalle parkeerplaatsen. De laatste levels van Super Mario World lijken er wel kinderspel tegenover.
Nee, er moet dringen iets veranderen aan de situatie. Er lijkt me dan ook maar één optie mogelijk: Maak die verdomde wagens terug kleiner! Zo, een onverwachtse stelling uit de mond van een Autofan, ik geef het toe. Echter is de redenatie erachter simpel. Plaats is niet oneindig. We zijn samen allemaal bij elkaar geknikkerd op deze aardbol en hebben geen macht over de oppervlakte ervan. Wat we gekregen hebben is wat we mogen gebruiken van bovenaf (of waar je ook in gelooft). Waar we wel inspraak over hebben, zijn de afmetingen van onze metalen blikken met vier wielen.
Onze huidige generatie gaat de geschiedenis in als de obese generatie. Dan heb ik het niet enkel over ons fysiek bestaan, maar ook op het vlak van de automobiel. Wij maar lachen met de vervuilende karren waar onze grootouders mee reden, maar zelf wel dagelijks bijna 2 ton meesleuren aan metaal. Laatst nog eens een MINI geparkeerd naast een origineel model? Pijnlijk gewoon. Een grote wagen heeft gewoonweg geen maatschappelijk nut meer.
Vroeger was het een vorm van prestige. Denk maar aan de Mercedes S Klasse, die heeft oneindig veel primeurs op zijn naam staan. Airbags, ESP, ABS en de Kreukelzone, allemaal zaken waarin de S Klasse pionier was. Weet je wat de nieuwigheden zijn van de laatste generatie S Klasse? LED-lichten met verschillende kleuren in het interieur, Swarovski kristallen in de koplampen en een ophanging die je bips streelt. Niet meteen wereldschokkend pionierswerk meer. Alle echt belangrijke zaken hebben natuurlijk al lang hun weg gevonden naar de 'kleinere' wagens in CEO-land. Alles boven een BMW 5 Reeks, Audi A6 en Mercedes C-Klasse heeft gewoonweg geen meerwaarde meer. of je moet helemaal gek zijn van Swarovski stenen.
Laten we daarom massaal die landtankers negeren en gaan voor kleine karretjes. Zodat we terug zonder vrees voor schade onze wagens een parkeerplaats in kunnen kegelen.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 14 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden