Waarom is Noorwegen verliefd op de elektrische auto?

norway-tesla-coupe

Elektrische wagens in Noorwegen zijn hip, zoveel is zeker. Met een totaal marktaandeel van 11,85% zoemen ze daar graag geruisloos voort, maar hoe komt dat nu eigenlijk?

In bijna alle olieproducerende landen zoals de Verenigde Staten, Saudi Arabië of Koeweit zien we gigantische V8's, pick-up trucks in drukbevolkte steden en supercars aan de supermarkt. In Noorwegen daarentegen - met twee miljoen vaten per dag de veertiende van de wereld en de grootste van Europa - kijk je best altijd goed naar links en rechts aan het zebrapad, want met je oren alleen kom je er niet.

In het rijke Scandinavische land vliegen Tesla's (en dan vooral de Model S) als zoete broodjes over de toonbank met in 2013 gemiddeld 436 verkopen per maand, Tesla's grootste markt buiten Amerika. Dat komt niet alleen door het geruisloze luxe of het sprintje van 5,6 seconden, maar vooral omdat andere wagens zo belachelijk duur zijn.

Taksparadijs, maar dan omgekeerd

Als je een auto zou kopen in Noorwegen betaal je om te beginnen al 25% belasting op de aankoop, al gaat dat het minste van je zorgen zijn. Zo betaal je ook nog eens een taks op het gewicht, op de kracht, op de CO2, op de NOx en een soort slooptaks. Voor een basis BMW 320d sedan betaal je bij ons om te beginnen € 34.650, in Noorwegen omgerekend een € 48.545. En dan zijn we nog niet eens langs Stortinget (vadertje staat) gepasseerd.

Zij vragen maar liefst 65 755 NOK voor de 1405 kg zware auto, 21 609 NOK voor de 163 pk, 9 348 NOK voor de 117 g/km aan CO2 uitstoot 7 890 NOK aan NOx uitstoot en 2400 aan slooptaksen. In totaal betaal je dus nog eens 85 983 NOK, 10.475 euro, extra op de basisversie van de sedan. In België daarentegen kom je met je kleingeld toe om er de BIV en rijtaks voor te betalen.

En als je denkt dat de diesel in België al duur is, wacht tot als je in Noorwegen aan de pomp staat, daar betaal je 1,7820 per liter diesel. Je 320d volkappen met het vloeibare goud kost je hier dan ook maar een 80 euro, ginder al gauw 20 euro meer.

Weg met de fossielen

En voor elektrische wagens? Niets. Zij moeten niet alleen geen 25% BTW betalen, maar ook nog eens geen NOx en CO2 taks (een beetje logisch, niet?), geen motorinhoud taks en geen pk-taks. En de inschrijving is gratis. En je hebt zo goed als overal gratis parking. En gratis opladen, geen tol betalen aan tolhuizen én gebruik van het carpool baanvak, zelfs als je alleen in de wagen zit.

Een Model S met 60 kilowatt kost je daar 466.200 NOK of € 56.800, en heeft niet alleen zo goed als dubbel zo veel paardenkracht maar is ook nog eens € 2.000 goedkoper. En je krijgt een 17" touchscreen in plaats van een radio-cd. Hierdoor klom de Model S in maart 2014 zo niet alleen voor de derde keer naar de top van de verkoopscijfers in Noorwegen maar brak hij ineens ook het 28-jaar oude landelijk record van de Ford Sierra met in totaal 1.493 stuks.

De elektriciteit waar je je Tesla 's nachts terug leven mee geeft is trouwens ook écht groen, want maar liefst 99% van alle stroom in het Scandinavische land komt van waterkrachtcentrales. Dat is iets dat ze dan weer niet kunnen nadoen in Saudi-Arabië.

Buddy, Kewet, REVAi, Mia

Buddy, Kewet, REVAi en Mia zijn geen Noorse scheldwoorden, echter een greep uit het aanbod van elektrische karretjes die je daar kan krijgen. Niet alleen de grote merken zoals Ford met hun Focus Electric, BMW met hun i3 of Renault met hun Zoe zijn er vertegenwoordigd, ook bijvoorbeeld de Buddy, klein genoeg om recht in een paralelle parkeerplaats te gaan staan. Andere geruisloze machientjes die je daar in grote aantallen ziet zijn de REVAi (soms beter gekend als de G-Wiz) en de Thi!nk City. Dat de autootjes gemaakt zijn voor in de stad kan je al afleiden uit hun topsnelheid. De Th!nk City is de enige die 110 km/u kan, de andere twee moeten het al opgeven bij 90 en 80 km/u.

Om een petrolhead te zijn in Noorwegen moet je dus niet alleen een paar vijzen missen (zoals het hoort, volgens sommigen) maar ook een diepe portefeuille hebben. Met een totale vanafprijs van om en bij de € 58.000 voor een 320d willen we precies niet weten wat ze daar voor een M3 vragen...

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Youri 09:30
afbeelding van Youri

Van april vorig jaar, komt eigenlijk op hetzelfde neer

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws