Onderzoek: Elektrische auto stoot evenveel fijn stof uit als benzineauto

Volgens een onderzoek van Transport & Mobility (TML), gelinkt aan de KU Leuven produceren elektrische auto's zowat evenveel fijn stof als benzinewagens. Voor het onderzoek werden internationale literatuur met eigen data van TML gecombineerd tot een onafhankelijk onderzoek.

De resultaten zijn opmerkelijk, want tot nu werd aangenomen dat fijn stof productie bij elektrische wagens vrijwel nihil was, afgezien van de elektriciteitsproductie om de wagen aan te drijven. Door de grotere slijtage van de remmen, banden en het wegdek, verhoogt het fijn stof dat een elektrische wagen produceert nochtans volgens het onderzoek. Ook het verschil met dieselwagens is kleiner dan wordt aangenomen.

Korte samenvatting van het onderzoek op deze link (pdf).

Update 11/11 Volgens Prof. Joeri Van Mierlo (VUB) moet de uitstoot van fijn stof well-2-wheel bekeken worden, van bij de productie tot aan het eind van de levenscyclus van de wagen dus. Met die gedachte vervuilt een elektrische auto vier keer minder dan een conventionele verbrandingsmotor wat fijn stof betreft.Volgens Van Mierlo maakt deze invalshoek de studie waardeloos. “Het grootste deel van het fijnstof wordt geproduceerd tijdens de olieraffinage voor de productie van benzine alsook voor de productie van het voertuig zelf.”

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Wim 09:56
afbeelding van Wim

Hebben we het dan over hybride's of full electrics vraag ik mij af

Kaat 10:04
afbeelding van Kaat

Elektrische auto's als de Tesla Model S werken enorm veel en sterk op de regeneratie (het afremmen op de motor, zeg maar, en daardoor het nuttig recupereren van de opgebouwde kinetische energie). Het rempedaal wordt amper gebruikt, enkel om tot de ultieme stilstand te komen, dus vooral in de file. Bovendien speelt niet alleen de uitstoot van fijn stof een negatieve rol, ook de kankerverwekkende reststoffen van het fossiele verbrandingsproces en de klimaat opwarmende CO2 dienen vermeden te worden, en daarvan produceert de e-wagen er helemaal geen!

Wim 10:12
afbeelding van Wim

idd, daarom ook mijn vraag :)

Sven 10:32
afbeelding van Sven

Een linkje naar een samenvatting van het onderzoek werd toegevoegd in het artikel. Het extra gewicht van de elektrische wagens speelt in het voordeel van de diesel/benzinewagens, die ook weer een pak minder vervuilend zijn dan een tiental jaren terug.

De andere kankerverwekkende stoffen werden niet bekeken in dit onderzoek, dit gaat enkel over de productie van fijn stof.

Michiel 14:10
afbeelding van Michiel

Ik wou net hetzelfde zeggen, het kan toch niet dat ze hiermee geen rekening hebben gehouden?
Bij bepaalde modellen (ik denk bv aan e-golf) kan je zelfs instellen hoe hard hij regeneratief moet remmen op de motor.

Glenn 14:59
afbeelding van Glenn

Je kunt dat onderzoek moeilijk 100% waterdicht noemen, maar de schrijver vernoemt ook duidelijk dat er bepaalde parameters zijn die verder moeten onderzocht worden. Lijkt me ook logisch dat een zwaarder voertuig op bepaalde punten qua slijtage slechter scoort. In Nederland wordt (werd?) er getaxeerd op type brandstof en gewicht van de auto. Niet zo stom van onze Noorderburen.

Trouwens, een e-wagen produceerd dan wel geen lokale CO2 uitstoot wanneer die rijd, maar de elektriciteit die erin gaat groeit nog altijd niet aan de bomen en wordt vaak gewonnen uit niet zo groene fosiele brandstoffen. Of je moet het ding overdag rechtstreeks aan je zonnepanelen hangen natuurlijk. Of met met nucleaire energie, maar dat heeft dan weer andere nadelen ...

Rebel 15:14
afbeelding van Rebel

Dus dan kunnen ze al die fiscale kortingen en subsidies in een keer afschaffen!

Stealth 17:57
afbeelding van Stealth

Angstpsychose omtrent die black-outs zeker? Pff

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws