d'Ieteren wil 144 dealers minder

lego-vw-garage

d'Ieteren, invoerder van onder meer Audi, Seat, Skoda en Volkswagen voor België heeft aangekondigd dat het aantal dealers drastisch wordt teruggeschroefd tegen 2020. De invoerder wil tegen dan nog 27 grote dealers overhouden.

Op dit moment zijn er 144 dealers die de merken van de groep aan de man mogen brengen, maar d'Ieteren heeft tijdens een bedrijfscruise aangekondigd dat ze af willen van het grootste deel. Dat wil niet zeggen dat elke dealer wordt afgestoten, ook door overnames zou er een selectie gemaakt worden.

afgebakend

De selectie van de dealers gebeurt d'Ieteren-gewijs. De invoerder heeft zelf 27 dealers aangeduid in evenveel zones die later overgehouden worden. En goeie verkoopscijfers zijn niet het enige criterium. 'We zoeken mensen die van de automobielsector houden, die benzine door hun aderen hebben stromen, die met beide voeten in de streek staan, de burgemeester kennen, managementcapaciteiten hebben,' klinkt het bij Denis Gorteman, de CEO van D'Ieteren Auto.

rendabiliteit

Volgens d'Ieteren zijn de marges op de verkoop bij de dealers tegenwoordig te klein. Zo ligt de gemiddelde marge tegenwoordig op 0,5 procent, terwijl uitschieters nog altijd 3 procent halen. De oorzaak van die moelijkheden ligt bij de auto's zelf. Vaak worden kleine auto's verkocht, waarop de marge sowieso kleiner is. De auto's moeten minder vaak op onderhoud en dankzij de technische vooruitgang gebeuren er minder ongevallen waardoor herstellingen bij de garage ook veel terugliepen.

not amused

Dat de dealers niet blij zijn, kan je je wel voorstellen. Vooral ook de manier waarop het nieuws aangekondigd werd - op een cruise, zodat niemand de ruimte kon verlaten - schiet in het verkeerde keelgat. 'Ik begrijp het niet', zegt een radeloze dealer. 'Ik zie het echt niet zitten om mijn zaak, waar ik al mijn hele leven mee bezig ben, te zien kapotgaan in de handen van die sukkel'.

Laatst gepubliceerd

Reacties (16)

Plaats een reactie
Wim 19:53
afbeelding van Wim

jammer voor de dealers, maar ik vrees dat het een evolutie is die moeilijk tegen te houden valt

Mesoerrie 13:52
afbeelding van Mesoerrie

Een evolutie die niemand met gezond verstand begrijpt. Enkel de wereldvreemde managers bij d'Ieteren blijkbaar. Ze kunnen zo de politiek in.
Veel te veel mensen op bureautjes die beslissingen nemen maar totaal geen besef of benul hebben met wat ze eigenlijk bezig zijn. Dat is imo echt een probleem de dag van vandaag.

yoran 14:03
afbeelding van yoran

Ze zullen waarschijnlijk met een grote zak geld zwaaien om zo snel mogelijk dealers te laten stoppen.
Stel je voor: je zegt als merk een dealer op, en door zijn anciënniteit in het net kan hij nog 3 jaar dealer blijven. Zal hij nog zijn best doen om auto's te verkopen? Waarschijnlijk zal hij zijn auto's via een collega-dealer bestellen om niet meer via de invoerder te moeten gaan. De invoerder zal gedurende die opzeg waarschijnlijk geen nieuwe dealer in de regio mogen benoemen. Bijgevolg zal het marktaandeel in die regio gestaag zakken...
Niet-merkgerelateerde invoerders hebben niet altijd dezelfde agenda als de merken zelf.

D. 21:24
afbeelding van D.

Merkenmoord noem ik dit , zelf meegemaakt toen het grote Gman de garage ging overnemen waar ik toen werkzaam was.
Het ging toen niet meer van "onze klanten" maar van "het aantal doorgangen" .
Hoe wie of wat interesseert hun niet meer ,enkel de euro's tellen.
De gewone mens blijft van zulke zaken weg en gaat op zoek naar kleine zelfstandigen die wel nog feeling hebben met de klant.

Wie hoog vliegt kan laag vallen ,proficiat mijnheer D'ieteren !!

badm!ke 23:11
afbeelding van badm!ke

Misschien beter om ze meteen allemaal op te doeken.

yoran 09:33
afbeelding van yoran

Ze zullen waarschijnlijk naar 'Bigger, Better, Fewer' willen gaan. Hoewel de praktijk uitwijst dat bijvoorbeeld de klantentevredenheid er daardoor op achteruitgaat.
Moest ik zo'n dealer zijn, zou ik mij dan gaan toespitsen op jonge occasies en directiewagens, en zorgen dat mijn atelier goed draait. Het voordeel is dan dat je niet meer aan geldverslindende merkshoowroomstandaarden moet voldoen, maar dat je lekker kan concurreren met de ateliers van de 'merkendealers'...

Adriaan 11:23
afbeelding van Adriaan

Ik begrijp dit niet, toen ik een paar jaar geleden mijn ford mocht gaan ophalen was dat ook in een gigantische garaga, met welkom ruimte waar je uw auto kon leren kennen en die zever. Heb mijn sleutel in ontvangst genomen en ben erna voor elke onderhoud of probleem toch maar naar een kleine ford garage gegaag waar de eigenaar met zijn oliehanden uit de attelier komt omdat hij mee aan het werken was. Ideaal, een uitleg waar je iets mee bent, veel beter contact, veel huiselijker. En ik moet blijkbaar niet alleen zijn, want die giga garage is ondertussen al een tijdje failliet (zal wel ook aan iets anders liggen)

yoran 11:33
afbeelding van yoran

cegeac? ;-)

Adriaan 13:09
afbeelding van Adriaan

Dat zou kunnen ;)

yoran 15:52
afbeelding van yoran

Langs de andere kant, een winstpercentage van 0,5% op de omzet is ook geen klein bier.
Een klein rekensommetje: gemiddelde verkoopprijs: 20 000 EUR, met een marktaandeel van 10% voor VW kan een dealer gemakkelijk 200 auto's verzetten.
De winst komt dan op een mooie 20 000 EUR...

Adriaan 16:52
afbeelding van Adriaan

Met 20.000 euro betaal je nog niet eens een full time poetshulp in het zwart :s

yoran 17:11
afbeelding van yoran

Voor een kleine dealer die 200 autootjes per jaar doet, een bottom line winst van 20 KEUR noem ik niet slecht.

Techno Patat 18:47
afbeelding van Techno Patat

Voor 20.000 start je geen zaak ze, als je daar moet van leven kan je beter gaan werken! Man en vrouw (want meestal sta je met 2 in de zaak) die elk 1.400€ per maand verdienen komen op 12x2800€! Iets meer de moeite dan 20.000€ en nog niet de helft van de kopzorgen die je hebt met een zaak ;-)!

anon 20:09
afbeelding van anon

Los van het feit dat die 0,5 idd te laag is begrijp je het niet: die 20.000 is na aftrek alle kosten. Van kuisvrouw tot eigenaar.

Als je 1400 netto verdient kost je aan je bedrijf trouwens een 4000 euro ( losse gok, ma zal wel ergens die regio zijn)

yoran 20:49
afbeelding van yoran

Klopt. En als de dealer een beetje slim is, haalt hij zijn gebouw uit de exploitatievennootschap en laat de vennootschap een huur betalen aan ofwel hemzel of aan zijn patrimoniumvennootschap.

Baris 23:24
afbeelding van Baris

ik zie dit als een zeer positieve evolutie voor de consumenten, want nu kunnen we voor een scherpere prijs VW kopen. Omdat aantal dealers verminderd wil zeggen dat de kosten verminder kan worden en onderhoudscontracten vermeerderd worden per dealer en er meer standardisatie kan verwezenlijkt worden over de infrastructuur en personeel en ander bureau activiteiten... mensen die werken en projecten beheren zullen mij beter begrijpen. Enige vette nadeel is inderdaad dat er banen gesneuveld zullen worden om de kosten te drukken. Maar nogmaals wij zullen in de toekomst voor scherpere prijzen een VW kunnen kopen. Ik geef je een vb: bij Delorge in Hasselt kan ik een GOLF voor 1000euro goedkoper krijgen dan een Garage Willems in Genk met als reden wat ik hierboven vermelde...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws