Goodyear en Dunlop gaan niet langer samen door dezelfde poort. De alliantie die sinds 1999 standhield wordt opgebroken. Dat meldt het Japanse Nikkei vandaag en wordt in de komende dagen officieel gemaakt. De voordelen voor beide merken bleken minder groot dan vooropgesteld.
In 1999 gingen het Amerikaanse Goodyear en het Japanse Sumitomo Rubber (Dunlop) een samenwerking aan. De bandenmerken waren destijds nr. 3 en nr. 6 in het lijstje van grootste bandenmerken. De samenwerking moest ervoor zorgen dat know-how gedeeld werd en productie vereenvoudigd kon worden.
Maar het liep niet zoals gepland, de voordelen bleken minder dan verwacht en er heerst wantrouwen tussen beide merken. Dat zorgt voor een scheiding, en het is niet helemaal duidelijk wie daar het beste bij wegkomt. Want de Europese afdeling van Goodyear Dunlop mag dan wel naar Goodyear gaan, de Amerikaanse en Japanse activiteiten zijn voor Dunlop. Daarbovenop zou Goodyear nog zo'n 30 tot 40 miljard yen (220 tot 330 miljoen euro) moeten opleggen.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 13 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 16 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 19 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 19 uur geleden